Vernacular Photography and Police Archives: Reconstructed Memory in the Cinema of Susana de Sousa Dias
Vernacular Photography and Police Archives: Reconstructed Memory in the Cinema of Susana de Sousa Dias
DOI:
https://doi.org/10.24310/fotocinema.30.2025.20569Keywords:
Photography, Cinema, Memory, Women, Visual History, ImageAbstract
The cinematic career of Susana de Sousa Dias (Lisbon, 1962) reflects on the limits and voids left by official discourses in Portugal’s recent history. Throughout some of her works, she brings us closer to the blind spots of the Salazar dictatorship. Through her films, it is possible to uncover the hidden episodes, the silenced voices, and the erased faces from the dominant narratives of the neighboring country. De Sousa reveals these passages and, most importantly, denounces the discursive construction processes that forge a collective memory based almost exclusively on the narrative of the victors. For this purpose, De Sousa uses a substantial amount of photographic material and often makes it interact with techniques from cinematic creation. This research focuses on three of her films (Naturaleza Morta, 48 y Luz Obscura) and explores where that photographic material can be found in these productions, what techniques are used for its integration into De Sousa’s cinema, and, above all, what the static image contributes to her cinematic narratives. Additionally, through the analysis of these films, the fertile relationship between photography and cinema will be further explored.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Acero Sánchez, J. (2018). Relaciones espacio-temporales entre la fotografía y la imagen en movimiento (cine y vídeo) [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid].
Bellour, R. (2009). Entre imágenes. Cine, foto, vídeo. Colihue.
Baetens, J., Streitberger, A. y Van Gelder H. (Eds.). (2010). Time and Photography. Leuven University Press.
Barthes, R. (1990). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós Comunicación.
Bazin, A. (2008). ¿Qué es el cine? Rialp.
Benjamin W. (1995). La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre la historia. Lom.
Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Gustavo Gili.
Burgin, V. (2010). The Eclipse of Time. En J. Baetens, A. Streitberger y H. Van Gelder H. (Eds.), Time and Photography (pp. 125- 140). Leuven University Press.
Calabrese, O. (2012). La fotografía como texto y como discurso. Nota sobre semiótica de la fotografía. EU-topias. Revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 3, 15-25.
Carter, E. (2022). Activating the Archive: Feminism and German Women’s Film Heritage, 2010–2020. Feminist German Studies, 38(1), 27-53.
Cerdán, J. y Fernández Labayen, M. (2022). Cine, migración y archivos. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 34, 7-18.
Corrales Crespo, E. (2012). La obra fotográfica de David Hockney: una reflexión sobre lo múltiple fotográfico [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid].
Deleuze, G. (1996). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Paidós.
Derrida, J. (1995). Archive Fever. A Freudian Impression. University of Chicago Press.
Didi-Humerban G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Paidós.
Dubois, P. (2002). El acto fotográfico. De la recepción a la representación. Paidós.
Fernandez, H. (2023). Garrafa ao mar. En D. A. Guéniot, F. Valladares, J. L. Neves y S. Lourenço Marques (Eds.), Livros de fotografía em Portugal: da revoluçao ao presente (pp. 9-15). Ghost Editions.
Freund. G. (2008). La fotografía como documental social. Gustavo Gili.
Gil, J. (2004). Portugal Hoje. O Medo de Existir. Relógio d’Água.
Kraus, R. (2002). Lo fotográfico. Por una teoría de los desplazamientos. Gustavo Gili.
Ledo Andión, M. (2005). Cine de fotógrafos. Gustavo Gili.
Lugon, O. (2010). El estilo documental. De August Sander a Walker Evans 1920-1945. Ediciones Universidad de Salamanca.
Martin, M. (2002). El lenguaje del cine. Gedisa.
Marzal Felici, J. (2009). Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Cátedra.
Mbembe, A. (2002). The Power of the Archive and Its Limits. En C. Hamilton, V. Harris, J. Taylor, M. Pickover, G. Reid y R. Saleh (Eds.), Refiguring the Archive (pp. 19-26). Springer.
Moholy-Nagy, L (2005). Pintura, fotografía, cine y otros escritos sobre fotografía. Gustavo Gili.
Olivera Zaldua,M., Salvador Benítez, A. y Sánchez Vigil, J. M. (2024). Propuesta de criterios metodológicos para la interpretación histórica desde la fotografía y su análisis documental. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, (28), 13-34. https://doi.org/10.24310/fotocinema.28.2024.17683
Paalman, F., Fossati, G. y Masson, E. (2021). Introduction: Activating the Archive. The Moving Image, 21(1), 1-25.
Parejo, N. (2012). La expresión de lo fotográfico en el cine. En D. Acle Vicente, F. J. Herrero Gutiérrez y M. González de Ávila (Coord.), Expresión, análisis y crítica de los discursos audiovisuales: cine (pp. 64-80). Sociedad Latina de Comunicación Social.
Pérez-Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. La Muralla.
Rodríguez Merchán, E., Esteban, L. y Vega, C. La idea del tiempo en fotografía y cine. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, (12), 3-7. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i12.6033
Rosas, F. (1994). História de Portugal. Direcçao de José Mattoso. O Estado Novo Vol 7 (1929-1974). Editorial Estampa.
Rubio, M. O. y Koetzle, H. M. (2006). Momentos estelares. La fotografía en el siglo XX. Círculo de Bellas Artes.
Sánchez Vigil, J. M., Salvador Benítez, A. y Olivera Zaldua, M. (2022). Coleccones y fondos fotográficos. Criterios metodológicos, estrategias y protocolos de actuación. Ediciones Trea.
Scheinkopf, P. (2024). Heterotopía suspendida, o la potencia (afectiva) de futuro en Forlanda malise, de Susana de Sousa Dias. Cuadernos del Sur-Filosofía, (53), 110-126.
Souguez, M-L. (Coord.). (2007). Historia general de la fotografía. Cátedra.
Traverso, E. (2007). Historia y memoria. Notas sobre un debate. En M. Franco y F. Levín (Comps.), Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción (pp. 67-95). Paidós.
Vélez, G. y Zelich, C. (2005). Prefacio. En L. Moholy-Nagy, Pintura, fotografía, cine y otros escritos sobre fotografía (pp. 7-9). Gustavo Gili.
Veigas, Susana (2014). Aesthetical Divide: A Study on Susana de Sousa Dias´48. Revista de Literatura, História y Memoria. Dossie Dictaduras, memorias e suas representaçoes astisticas, 10(15), 9-17.
Villarmea Álvarez, I. y Limón Serrano, N. (2022). Susana de Sousa Dias. Reconstruir el archivo visual reprimido. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, (34), 151-176.
Yin, R. K. (2003). Case Study research. Design and Methods. Sage Publications.
Zunzunegui, S. y Zumalde I. (2019). Ver para creer. Avatares de la verdad cinematográfica. Cátedra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nieves Limón Serrano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.







13.png)


