The photography of Eulalia Abaitua as a study of the identity of Basque women.
DOI:
https://doi.org/10.24310/fotocinema.30.2025.20576Keywords:
documentary, Basque Country, Woman, working classAbstract
The article is based on the photographic archive made between the second half of the 19th century and the first half of the 20th by Eulalia Abaitua (1853-1943) one of the first women photographers in the Basque Country, in which she recorded a large part of the customs, traditions and way of life of this area. Considering her work as a documentary photographic record, the cultural and identity aspects of Basque women are reviewed since much of Eulalia's work is aimed at the female sector.
The analysis is based on the portraits made of working women, thereby constituting a paradigm shift in the vision established at the time, where women go from being an object of contemplation of the male gaze to the category of subject. Thus, the working class is treated as a worthy motif and its repertoire turns these anonymous people into representatives of their profession. That is why they are interpreted as extracts or samples of society and serve to analyze its influence on the life of this region.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Agustín Lacruz, M. C., & Tomás Esteban, S. (2018). Las primeras mujeres fotógrafas en Aragón: pioneras y modernas. Revista General de Información y Documentación. Ediciones Complutense.
Arredondo Garrido, D., Castro Torres, J. J., & Rivas López, E. J. (2017). Proyecto interdisciplinar de aprendizaje colaborativo: patrimonio y fotografía estereoscópica. In V Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'17), Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla, 16 y 17 de Noviembre de 2017: libro de actas (pp. 203-217). Universitat Politècnica de Catalunya. Iniciativa Digital Politècnica.
Azpiazu Elorza, J. A. (2016). Las mujeres vascas y el mar, Itsas Memoria. Revista de Estudios Marítimos del País Vasco, (8). Untzi Museoa-Museo Naval, pp. 811-829.
Bejarano Petersen, C. (2006). La caricatura realista del ideal romántico. I Simposio de Internacional de Estética y Filosofía. Pontificia Universidad Católica de Chile.
Boguszewicz, M., & Gajewska, M. A. (2020). O matriarcado galego, o matriarcado vasco: revisión do mito en" Matria" de Álvaro Gago e" Amama" de Asier Altuna. Madrygal. Revista de estudios gallegos, 23, 35.
Cabanillas Casafranca, Á., & Serrano de Haro, A. (2019). La mujer en la Escuela de Bellas Artes de San Fernando (1873-1967). Academia. Boletín Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. (nº 121).
Carvalho, M. H. R.; Andrade, O. G. (2004). Las Singularidades Del Pueblo Vasco. Akrópolis, 12(2), 37-39.
Coleman, C; Schaaf. L. J; Ware, M; Gray, M; Batchen, G; Kurtz, G. F; Roberts. R. (2001). Huellas de la luz. El arte y los experimentos de William Henry Fox Talbot. Cátalogo de exposición. Aldeasa y Museo Reina Sofía.
De la Granja Sainz, J. L. (2006). El" antimaketismo": la visión de Sabino Arana sobre España y los españoles, Norba, 19, 191-203.
De los Santos García, M. & Jiménez Ochoa del Alda, M. (2009). Eulalia Abaitua y Amélie Galup: Dos fotógrafas aficionadas en el fin de siglo. IV Congreso de Historia de la Fotografía, Zarautz, Photomuseum.
Euskal Arkeologia, Etnografia eta Kondaira Museoa - Museo Arqueológico, Etnográfico e histórico vasco. EAEKM-MAEHV (1990). Eulalia Abaitua Allende Salazar. Gure aurreko Andrak, Mujeres del ayer (1990). Catálogo de exposición. Bizkaiko Foru Aldundia - Diputación Foral de Bizkaia.
Euskal Arkeologia, Etnografia eta Kondaira Museoa - Museo Arqueológico, Etnográfico e histórico vasco. EAEKM-MAEHV (1991). Eulalia Abaitua Allende Salazar. Kresalibaia: behinolako irudiak = La ría: imágenes de otro tiempo. Catálogo de exposición. Bizkaiko Foru Aldundia - Diputación Foral de Bizkaia.
Euskal Arkeologia, Etnografia eta Kondaira Museoa - Museo Arqueológico, Etnográfico e histórico vasco. EAEKM-MAEHV (1994). Eulalia Abaitua Allende Salazar. Senitartea - La Familia. Catálogo de exposición. Bizkaiko Foru Aldundia - Diputación Foral de Bizkaia.
Euskal Arkeologia, Etnografia eta Kondaira Museoa - Museo Arqueológico, Etnográfico e histórico vasco. EAEKM-MAEHV (1998). Lehenagokoen Begiratuak. Miradas del pasado / Eulalia de Abaitua. Catálogo de exposición. Bizkaiko Foru Aldundia - Diputación Foral de Bizkaia.
Hempel, C. (1965). Problemas y cambios en el criterio empirista de significado. La búsqueda del significado. Edición Tecnos y Universidad de Murcia.
Hernández, F. H. (2002). El patrimonio cultural: la memoria recuperada. Trea.
Hernández Latas, J. A. (2010). Primeros tiempos de la fotografía en Zaragoza: formatos "Carte de Visite" y "Cabinet Card. Cajalon.
Huarte Esparza, J. J. (2017). Eulalia Abaitua, Lucía de la Poza, Chusa Garcia Camón, Susana Tsoukalas, Agnès Varda, Kimiko Yoshida. Revista Contraluz. Agrupación fotográfica y cinematográfica de navarra. nº39, 8-31.
Humboldt, W. F. V. (1922). Diario del viaje vasco, 1801. Revista Internacional de los Estudios Vascos (13), 614-658.
Huxley, S. (1982). Unos apuntes sobre el papel comercial de la mujer vasca en el siglo XVI. Cuadernos de Sección-Antropología, (1), 161-166.
Ituarte, L. (2015). Arqueología Simbólica del matriarcalismo vasco: las epifanías amalúricas en Vacas y Tierra de Julio Medem. Libro de actas del VII Congreso Internacional de Análisis Textual: Las Diosas. Asociación Cultural Trama y Fondo.
Jiménez Ochoa de Alda, M. (2010). La fotógrafa Eulalia Abaitua (1853-1943). Colección temas vizcaínos. BBK.
Jiménez Ochoa de Alda, M. (2010). Eulalia Abaituaren emakumeak / Las mujeres de Eulalia Abaitua. Catálogo de exposición. Euskal Museoa-Museo Vasco.
Jiménez Ochoa de Alda, M. (2010). Eulalia de Abaitua y Allende-Salazar, pionera de la fotografía en el Bilbao del 1900. Bidebarrieta: Revista de humanidades y ciencias sociales de Bilbao, Nº. 21, (Ejemplar dedicado a Bilbaínas/os en la historia: 1310-2010. De María Díaz de Haro a nuestros días), 153-165.
Jiménez Ochoa de Alda, M. (2011). Eulalia Abaitua (1853-1943): memoria fotográfica de nuestro pasado. Revista internacional de estudios vascos, 56(2), 741-762.
Mayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias del arte. Anaya-Spain.
Merino, J. M. La mujer en el ámbito pesquero donostiarra. Itsas Memoria. Revista de Estudios Marítimos del País Vasco, 7, Untzi Museoa-Museo Naval, 2000, pp. 395-470.
Mostazo, J. P. (2019). Lustrando las raíces: Antigüedad vasca, política e identidades en el siglo XIX. Urgoiti Editores, SL.
Muguerza, J. A. A. (1990). Historia del pensamiento en el País Vasco a partir de la Segunda Guerra Carlista. Universidad de Deusto.
Mulvey, L. (1989). Visual and Other Pleasures. Palgrave.
Nieto, R. Los vascos. Madrid: Acento, 1996.
Onfray, S. (2018). Ellas: de modelo a fotógrafa. La mujer como impulsora de nuevas formas retratísticas en los estudios fotográficos madrileños (1860-1880). Área abierta, 18(1), 13.
Ortiz-Osés, A. & Mayr, F.K (1988). El matriarcalismo vasco. Universidad de Deusto.
Pegenaute, L. (2004). La época realista y el fin de siglo. Historia de la traducción en España. Editorial Ambos Mundos, 397-478.
Pérez-Fuentes Hernández, P. (2004). Ganadores de pan y amas de casa. Otra mirada sobre la industrialización vasca. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua.
Rest, J. (1979). Conceptos de literatura moderna. América Latina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Imanol Sánchez Díez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.







13.png)


