Les Mystères du château du dé, revealed by Man Ray. The cinema painted, photographed, thought

Authors

  • Ana Puyol Loscertales Universidad de Zaragoza, Spain Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i16.4086

Keywords:

Man Ray, Dada, Cinema, Photography, Painting, Avant-garde

Abstract

Les Mystères du château du dé was the last of the films directed by Man Ray as a personal request (from the marquess of Noailles), under guidelines and was subsequently shown to the public. Far beyond documenting the fun of the aristocracy in a luxury avant-garde environment, it is the expression of an elaborated purpose of aesthetic thought. It is a process of exaltation of the union of the arts projected on the big screen, reaching the paroxysm in the generation of an independent universe from the one that is given, being neither an imitation nor a fragment taken from reality and dependent of it. Man Ray has created a place for utopia, and so doing he is closer to creators of alternative worlds, and also he culminates the regeneration project that was Dada's main aim.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ana Puyol Loscertales, Universidad de Zaragoza, Spain

Universidad de Zaragoza, Spain

References

AA.VV. (1977). Le Grand Jeu. Paris: Jean-Michel Place.

Abbot, E. A. (2004). Planilandia. Una novela de muchas dimensiones. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta

Apollinaire, G. (1998). Obra poética. Tomo I. Barcelona: 29.

Baldwin, N. (1990). Man Ray. Une vie d’artiste. Paris: Plon.

Benaïm, L. (2003). Marie Laure de Noailles. La vicomtesse du bizarre. Paris: Grasset & Fasquelle.

Bouhours, J.-M. (1981). Les Mystères du château du dé. La légende du château du dé. En AA.VV. Man Ray, photographe (pp. 82-123). Paris: Centre Pompidou/Philippe Sers.

Bouhours, J.-M. & De Haas, P. (1997). Man Ray, directeur du mauvais movies. Paris: Centre national d´art et de culture Georges Pompidou.

Briolle, C., Fuzibet, A. & Monnier, G. (1999). Mallet-Stevens. La villa Noailles. Paris: Parenthèses.

Carrouges, M. (1976). Les machines célibataires. Paris: Chène.

Cocteau, J. & Man Ray (1988). Barbette. Berlin: s. p.

Gamboni, D. (2002). Potential Images. Ambiguity and Indeterminacy in Modern Art. London: Reaktion Books.

Jarry, A. (1995). Gestes et opinions du Docteur Faustroll, pataphysicien. Paris: Gallimard. NRF.

L’Isle-Adam, V. (1993). L’Ève future. Paris : Gallimard.

Lux, J. A. (2002). "Estética de la ingeniería". En Maldonado, T. (comp.), Técnica y cultura. El debate alemán entre Bismarck y Weimar (pp. 83-99). Buenos Aires: Infinito.

Mallarmé, S. (1991). Antología. Madrid: Visor.

Mallet-Stevens, R. (1996). Le décor au Cinéma. Paris: Séguier.

Man Ray (1998). Autoportrait. Arles: Actes Sud.

Mumford, L. (1969). El mito de la máquina. Buenos Aires: Emecé.

Naumann, F. M. (2003). Conversion to Modernism. The Early Work of Man Ray. New Jersey: Rutgers University Press and Montclair Art Museum.

Puyol Loscertales, A. (2015). El periodo formativo de Man Ray. Historia cultural, técnica e ideología. Bases para su concepto estético y cinematográfico. Zaragoza: (en proceso de publicación).

Puyol Loscertales, A. (2017). "Le Retour à la raison, paradigma de film Dadá. Una presentación de la estética conceptual de Man Ray". Latente. Revista de Historia y Estética del Audiovisual, 27-44. Santa Cruz de Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/2167/browse?value=Puyol+Loscertales%2C+Ana&type=author

Radrizzani, R. (1975). Roussel explorateur de nouveaux mondes. En VV.AA., Junggesellenmaschinen. Les machines célibataires. Civitanova Marche: Alfieri, edizioni d’arte, Industrie Grafiche Editoriali S.p.A, Venezia et Harald Szeeman.

Roussel, R. (2001). Locus Solus. Paris: Gallimard.

Sade, D.A.F. de (1995). Las 120 jornadas de Sodoma. Barcelona: Tusquets.

Shattuck, R. (1991). La época de los banquetes. Orígenes de la vanguardia en Francia: de 1885 a la Primera Guerra Mundial. Madrid: Visor.

Téllez, J. L. (1985-1986). La persistencia de la memoria. (Tres Films de Man Ray). En Sánchez Biosca, V., Company, J. M. & Pérez Perucha, J. (coords.), Contracampo. Revista de cine, nº 40-41, año II (pp. 97-101). Valencia: Contracampo & Instituto de Cine y Radio-Televisión.

Vaillant, O. (1995). Rationalisme et onirisme: les architectes et le cinéma. En Toulet, E. (dir.), Le cinéma au rendez-vous des arts. Paris: Bibliothèque Nationale de France.

Published

2018-01-28

How to Cite

Puyol Loscertales, A. (2018). Les Mystères du château du dé, revealed by Man Ray. The cinema painted, photographed, thought. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (16), 51–77. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i16.4086

Issue

Section

ARTICLES