For the argentine paths. A course through the political - militant cinema of Raymundo Gleyzer

Authors

  • Charo López Marsano Universidad de Buenos Aires, Argentina Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5102

Keywords:

Third Cinema, political-militant cinema, Raymundo Gleyzer, missing, Cine de la Base

Abstract

Raymundo Gleyzer, an Argentine filmmaker who disappeared in May 1976, left a vast production that combines documentary with fiction. Crossed by the precepts of Cinema Novo, he proclaimed that "to make movies, you only need a camera in hand and an idea in the head". As alma mater of the Cine de la Base, he shared with his colleagues at Cine Liberación the idea of the cinema as a tool for counter-information. More pragmatic than intellectual, he left few writings on his reflections on the third cinema or the construction of a new language. However, on the occasion of the presentation of his film Los Traidores, during the IX Pesaro International Film Festival of New Cinema in 1973, he sets out his position on the effectiveness of Latin American revolutionary cinema. Not only did he highlight some common features preached by the militant cinema, but he also emphasized the importance of videotape as a tool for the diffusion of films in the Latin American context. Also, in defending his decision to appeal to classical fiction to tell his story, he put in the eye of the storm the debate on the cinematographic language within European political cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Charo López Marsano, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Universidad de Buenos Aires, Argentina

References

Carnovale, V. (2011). Los combatientes. Historia del PRT – ERP. Buenos Aires: Siglo XXI.

De la Puente, M. (2007). Estética y política en el cine militante argentino actual, (en línea) Disponible en: http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/358/290

Getino, O. (1998). Cine argentino. Entre lo posible y lo deseable. Buenos Aires: Ciccus.

Gleyzer, R. (1970). Presentación y autocrítica en forma de diálogo con Tomás Gutiérrez Alea. (en línea), Disponible en http://www.docacine.com.ar/articulos/gutierrez.htm

Gonzalez Janzen, I. (1986). La triple A. Buenos Aires: Contrapunto.

Gutman, D. (2003). Tacuara. Historia de la primera guerrilla urbana argentina. Buenos Aires: Vergara.

Longoni, A. (2006). El Fatrac: frente cultural del PRT-ERP. Lucha Armada en la Argentina. Buenos Aires, Año 2, Nº 4.

Martínez, T.E. (1973). La Pasión según Trelew. Buenos Aires: Planeta.

Metsman, M. (1993). Aproximaciones a una experiencia de cine militante (Argentina 1968-1973). (en línea) Disponible en: http://www.caia.org.ar/docs/21_Mestman.pdf

Metsman, M (2001a). Postales del cine militante argentino en el mundo, (en línea) Disponible en: https://issuu.com/rehime/docs/mestman__m.__2001__postales_del_cin

Metsman, M (2001b). La exhibición del cine militante. Teoría y práctica en el Grupo Cine Liberación, (en línea) Disponible en: http://www.panoramadelarte.com.ar/archivos/Tercer%20Cine.pdf

Metsman, M. (2016). Las rupturas del 68 en el cine de América Latina. Buenos Aires: Akal.

Monterde Lozaya, J.E (2016). Artes en Pantalla. El cine como dispositivo crítico. Barcelona: FUOC.

Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.

Ortega, M.L et al, (2008). Cine Directo. Reflexiones en torno a un concepto. Madrid: T&B.

Peña, F. y Vallina, C. (1998). El cine como arma. Raymundo Gleyzer y los comunicados del E.R.P. (1971-1972), Razón y Revolución Nº 4, (en línea), Disponible en: http://www.razonyrevolucion.org/textos/revryr/arteyliteratura/ryr4Pena.pdf

Peña, F. y Vallina, C. (2006). El cine quema. Raymundo Gleyzer. Buenos Aires: De la Flor.

Sapire, J. y Sabat, C. (2017). Compañero Raymundo. Buenos Aires: Sudestada.

Seoane, M. (1997). Todo o Nada. La historia secreta y la historia pública del jefe guerrillero Mario Roberto Santucho. Buenos Aires: Planeta.

Stam, R (2001). Teorías del cine. Una introducción. Barcelona: Paidós.

Additional Files

Published

2018-07-19

How to Cite

López Marsano, C. (2018). For the argentine paths. A course through the political - militant cinema of Raymundo Gleyzer. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (17), 79–97. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5102

Issue

Section

a) Revolución e intervención: ¿una praxis del contrapoder?