Documentaries on 15-m: A plural modality for a plural revolution

Authors

  • Carmen Moreno-Nuño University of Kentucky, Estados Unidos United States

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5104

Keywords:

15-M, The Outraged, Documentary, Economic Crisis, Basilio Martín Patino, Documentary Modes

Abstract

The biased media coverage on 15-M in 2011 grants the documentaries produced on this topic the ability to intervene in the social imaginary; at the same time, it reveals the difficulty of representing this social movement. In this article I will study the documentaries #Indignados. Del 15M al 20N, 15M: “Excelente, Revulsivo, Importante”, #Acampadasol: historia de una ciudad, Falsos horizontes and Libre te quiero in order to show how the diversity of documentary modes —using Bill Nichol’s conceptual scheme— used by the authors reflects that 15-M cannot be easily confined within the conventions of a unique type of representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Carmen Moreno-Nuño, University of Kentucky, Estados Unidos

University of Kentucky, Estados Unidos

References

Alonso, V. (2016). Clase Valiente. España: Compacto / Fractal 7.

Barriga, C. (2013). Tres instantes, un grito. España / Chile: Barriga / Otero Roth / Fernández.

Benavente, F. (2012). Formas de resistencia en el documental español contemporáneo: en busca de los gestos radicales perdidos. Hispanic Review, 80 (4), 607-29.

Cameron, B. (2014). Spain in Crisis: 15-M and the Culture of Indignation. Journal of Spanish Cultural Studies, 15 (1-2), 1-11. Disponible en: dx.doi.org/10.1080/14636204.2014.1002601.

Labrador Méndez, G. (2012). Las vidas subprime: La circulación de historias de vida como tecnología de imaginación política en la crisis española (2007-2012). Hispanic Review, 80 (4), 557-55.

Feinberg, M. (2014). Don Juan Tenorio in the Campo de Cebada: Restaging Urban Space After 15-M. Journal of Spanish Cultural Studies, 15 (1-2), 143-59.

Fernández-Savater, A. (2012). El nacimiento de un nuevo poder social. Hispanic Review, 80 (4), 667-81.

George, S. (2013). Vers Madrid. España / Francia: Noir Production.

Grueso, S. (2012). 15M: “Excelente, Revulsivo, Importante”. España: Madrid. 15M.cc.

Grueso, S. (2012). Ya ha nacido, se llama 15M: “Excelente. Revulsivo. Importante” y pesa 74 minutos. El diario.es. Disponible en: https://www.eldiario.es/interferencias/estreno_15Mcc_documental_6_75652439.html

Güell Fleck, L., Oriola i Folch, J. (2012). El despertar de les places. Un any de 15M. España: TransformaFilms.

Jornet Somoza, A. (2016). Cinco años después del 15-M: narrativas de la crisis económica y política. Cuatrocientos cincuenta y dos grados Fahrenheit, 15, 1-4. Disponible en: www.452f.com/editorial15.

Lacuesta, I. (2012). La matança del porc. España / USA.

Lacuesta, I. (2014). Murieron por encima de sus posibilidades. España: Ad hoc studios / Alicorn Films / ICO.

Lara, A. L. (2016). Virgil Starkwell en la Puerta del Sol: públicos en revuelta, políticas hacia el ser por venir. Hispanic Review, 80 (4), 651-65.

Martín Patino, B. (2012). Libre te quiero. España: La linterna mágica.

Morán, A. (2011). 15M #Acampadasol: historia de una ciudad. España: LaInformación.

Moreno-Caballud, L. (2012). La imaginación sostenible: culturas y crisis económica en la España actual. Hispanic Review, 80 (4), 535-55.

Nichols, B. (2013). Introducción al documental. Universidad Nacional Autónoma de México. Disponible en: www.librosoa.unam.mx/handle/123456789/272.

Pérez Vicente, N. (2013). El lenguaje político del 15-M: hacia una nueva retórica de la indignación. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 22, 569-94.

Pinilla García, A. (2011). La percepción del movimiento “15-M” en las ediciones digitales de El Mundo y El País. Tejuelo, 12, 196-217.

Portabella, Pere. (2016). Informe General II. España: Films 59.

Serrano Azcona, C. (2011). Banderas falsas. España: Estar ahí cinema.

Serrano Azcona, C. (2013). Falsos horizontes. España: Estar ahí cinema.

Spence, L., Navarro, V. (2011). Crafting Truth: Documentary Form and Meaning. New Brunswick: Rutgers UP.

Verdaguer, A. (2011). #Indignados. Del 15M al 20N. España. Camelo Colectivo / Nao Cinematográfica / 21 de Noviembre P.A.

Additional Files

Published

2018-07-19

How to Cite

Moreno-Nuño, C. (2018). Documentaries on 15-m: A plural modality for a plural revolution. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (17), 125–149. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5104

Issue

Section

a) Revolución e intervención: ¿una praxis del contrapoder?