Documentaries on 15-m: A plural modality for a plural revolution
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5104Keywords:
15-M, The Outraged, Documentary, Economic Crisis, Basilio Martín Patino, Documentary ModesAbstract
The biased media coverage on 15-M in 2011 grants the documentaries produced on this topic the ability to intervene in the social imaginary; at the same time, it reveals the difficulty of representing this social movement. In this article I will study the documentaries #Indignados. Del 15M al 20N, 15M: “Excelente, Revulsivo, Importante”, #Acampadasol: historia de una ciudad, Falsos horizontes and Libre te quiero in order to show how the diversity of documentary modes —using Bill Nichol’s conceptual scheme— used by the authors reflects that 15-M cannot be easily confined within the conventions of a unique type of representation.Downloads
Metrics
References
Alonso, V. (2016). Clase Valiente. España: Compacto / Fractal 7.
Barriga, C. (2013). Tres instantes, un grito. España / Chile: Barriga / Otero Roth / Fernández.
Benavente, F. (2012). Formas de resistencia en el documental español contemporáneo: en busca de los gestos radicales perdidos. Hispanic Review, 80 (4), 607-29.
Cameron, B. (2014). Spain in Crisis: 15-M and the Culture of Indignation. Journal of Spanish Cultural Studies, 15 (1-2), 1-11. Disponible en: dx.doi.org/10.1080/14636204.2014.1002601.
Labrador Méndez, G. (2012). Las vidas subprime: La circulación de historias de vida como tecnología de imaginación política en la crisis española (2007-2012). Hispanic Review, 80 (4), 557-55.
Feinberg, M. (2014). Don Juan Tenorio in the Campo de Cebada: Restaging Urban Space After 15-M. Journal of Spanish Cultural Studies, 15 (1-2), 143-59.
Fernández-Savater, A. (2012). El nacimiento de un nuevo poder social. Hispanic Review, 80 (4), 667-81.
George, S. (2013). Vers Madrid. España / Francia: Noir Production.
Grueso, S. (2012). 15M: “Excelente, Revulsivo, Importante”. España: Madrid. 15M.cc.
Grueso, S. (2012). Ya ha nacido, se llama 15M: “Excelente. Revulsivo. Importante” y pesa 74 minutos. El diario.es. Disponible en: https://www.eldiario.es/interferencias/estreno_15Mcc_documental_6_75652439.html
Güell Fleck, L., Oriola i Folch, J. (2012). El despertar de les places. Un any de 15M. España: TransformaFilms.
Jornet Somoza, A. (2016). Cinco años después del 15-M: narrativas de la crisis económica y política. Cuatrocientos cincuenta y dos grados Fahrenheit, 15, 1-4. Disponible en: www.452f.com/editorial15.
Lacuesta, I. (2012). La matança del porc. España / USA.
Lacuesta, I. (2014). Murieron por encima de sus posibilidades. España: Ad hoc studios / Alicorn Films / ICO.
Lara, A. L. (2016). Virgil Starkwell en la Puerta del Sol: públicos en revuelta, políticas hacia el ser por venir. Hispanic Review, 80 (4), 651-65.
Martín Patino, B. (2012). Libre te quiero. España: La linterna mágica.
Morán, A. (2011). 15M #Acampadasol: historia de una ciudad. España: LaInformación.
Moreno-Caballud, L. (2012). La imaginación sostenible: culturas y crisis económica en la España actual. Hispanic Review, 80 (4), 535-55.
Nichols, B. (2013). Introducción al documental. Universidad Nacional Autónoma de México. Disponible en: www.librosoa.unam.mx/handle/123456789/272.
Pérez Vicente, N. (2013). El lenguaje político del 15-M: hacia una nueva retórica de la indignación. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 22, 569-94.
Pinilla García, A. (2011). La percepción del movimiento “15-M” en las ediciones digitales de El Mundo y El País. Tejuelo, 12, 196-217.
Portabella, Pere. (2016). Informe General II. España: Films 59.
Serrano Azcona, C. (2011). Banderas falsas. España: Estar ahí cinema.
Serrano Azcona, C. (2013). Falsos horizontes. España: Estar ahí cinema.
Spence, L., Navarro, V. (2011). Crafting Truth: Documentary Form and Meaning. New Brunswick: Rutgers UP.
Verdaguer, A. (2011). #Indignados. Del 15M al 20N. España. Camelo Colectivo / Nao Cinematográfica / 21 de Noviembre P.A.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.