The subjective immersion of a phenomenological narration. About Saul’s son (Saul fia, Lászlo Nemes, 2015)

Authors

  • Pablo Ferrando García Universitat Jaume I, España Spain
  • Francisco Javier Gómez Tarín Universitat Jaume I, España Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5113

Keywords:

All-Knowing Narrator, Targeting, Ocularization, Earring, Sequence shot.

Abstract

In this work we intend to develop such thorny concepts as the representation of reality through fiction and the discursive mechanisms that make it possible. We have tried to clarify the notion of point of view by an extreme example capable of calling into question the principles managed by previous theoretical reflection when applied to a very singular text: the film by László Nemes Saul’s Son (Saul fia, 2015). Our objective is to apply a series of narratological notions that allow us to reflect the complexity of visual and sound perception from the limitations of the narrator implicit in the subjectivity of the protagonist of Saúl's son.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Pablo Ferrando García, Universitat Jaume I, España

Universitat Jaume I, España

Francisco Javier Gómez Tarín, Universitat Jaume I, España

Universitat Jaume I, España

References

Benjamin, W. (1978). Sens unique. París: Maurice Nadeu.

Chion, M. (1998). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós. Traducción de Antonio López Ruiz.

Company, J. M., Ferrando García, P. (2013). Theo Angelopoulos, El paso suspendido: punto de encuentro. En El tiempo suspendido. Santander: Revista Shangrila, derivas y ficciones aparte, números 18-19, diciembre, 116-129.

Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós. Traducción Mariana Miracle.

Didi-Huberman, G. (2016). El hijo de Saúl. Salir de la oscuridad. Caimán cuadernos de cine, 45 (96), 20. Traducción de Natalia Ruiz.

Ferrando García, P., Moral Martín. J. (2017). Antes y después de Auschwitz. La cinta blanca y La cuestión humana. Santander: Shangrila Ediciones.

Gaudreault, A., Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Barcelona: Paidós. Traducción de Nuria Pujol.

Girona, N. (2016). Si esto es un padre. El hijo de Saúl. Lázló Nemes, 2015. Ética y Cine Journal, Vol. 6, Nª 3.

Gómez-Tarín, F.J. (2010). El análisis de textos audiovisuales. Significación y Sentido. Santander: Shangrila Ediciones.

Gómez-Tarín, F.J. (2011). Elementos de Narrativa Audiovisual. Expresión y Narración. Santander: Shangrila Ediciones.

Heredero, C.F. (2016). El hijo de Saúl. Làszlo Nemes. La resistencia moral. Caimán cuadernos de cine nº 45 (96).

Pena, J. (2016). Entrevista László Nemes. Viaje al corazón de la muerte. Caimán cuadernos de cine nº 45 (96).

Wajcman, G. (2001). El objeto del siglo. Buenos Aires: Amorrortu.

Zizek, S. (2006). Lacrimae Rerum. Ensayos sobre cine moderno y ciberespacio. Barcelona: Debate. Traducción de Ramón Vilà Vernis.

Additional Files

Published

2018-07-20

How to Cite

Ferrando García, P., & Gómez Tarín, F. J. (2018). The subjective immersion of a phenomenological narration. About Saul’s son (Saul fia, Lászlo Nemes, 2015). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (17), 297–320. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5113

Issue

Section

Miscellany