The Table Work in the Audiovisual Media: The Hermeneutics of the Word/Logos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2019.v0i18.5528

Keywords:

Word, Script, Table work, Mise-en-scene, Transduction, Hermeneutics

Abstract

The theme of this article is the table work.  It describes, from an hermeneutical framework, the elements that make up this technique and how they affect the process of transduction from the written text to the audiovisual. The methodology is based on the qualitative technique of the in-depth interviews, both direct (interviews with Spanish professionals) and indirect (through interview books). The hypothesis is that table work is articulated on the concept of logos in its triple meaning: word, reason and thought. But the doubts shown about when to place the table work, how long it should last, what it should consist of or what happens with the special cases, draw the conclusion that there is a complicated interaction between logos and praxis, which is solved with poetic reason.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Emeterio Diez Puertas, University Camilo José Cela

University Camilo José Cela

Jorge Iván Suárez, University of Atlántico

University of Atlántico

References

Angulo, J. y Rebordinos, J. L. (2005). Contra la certeza. El cine de Julio Medem. Huesca: Festival de Huesca.

Austin, J. L. (1982). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós.

Barr, T. (2002). Actuando para la cámara. Madrid: Plot.

Ciment, M. (2003). Pequeño planeta cinematográfico. Madrid: Akal.

Chiarini, P. (1993). Introducción. En G. E. Lessing, Dramaturgia de Hamburgo (pp. 11-71). Madrid: ADE.

Dolezel, L. (1986). Semiotics of Literary Communication. Strumenti Critici, 1 (1), 5-48.

Eco, U. (1999). Obra abierta. Barcelona. Ariel.

Edgar-Hunt, R. (2o15). Bases del cine: Dirección. Barcelona: Paramon.

Felmand, S. (2015). El director de cine. Barcelona: Gedisa.

Jacoste Quesada, J. G. (1996). El productor cinematográfico. Madrid: Síntesis.

Knebel, Maria Ossipovna (2013). El último Stanislavsky. Madrid: Fundamentos.

Lowenstein, S. (ed) (2001). Mi primera película. Barcelona: Alba.

Lumet, S. (1999). Así se hace películas. Madrid: Rialp.

Miralles, A. (2000). La direción de actores en el cine. Madrid: Cátedra.

Renoir, J. (1968). La dirección de actores. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=JGp2b-tfp24

Renoir, J. (2011). Mi vida en el cine. Madrid: Akal.

Rosado, J. C. (27-9-2010). Alicia Hermida: «La inseguridad de los actores es positiva». El periódico. Disponible en: https://www.elperiodico.com/es/tele/20100927/alicia-hermida-la-inseguridad-de-los-actores-es-positiva-500573

Santamaría, A. y Heredero, C. F. (2011). Eric Rohmer. Madrid: Cátedra.

Zambrano, M. (1986). Claros de bosque. Barcelona: Seix Barral.

Published

2019-01-27

How to Cite

Diez Puertas, E., & Suárez, J. I. (2019). The Table Work in the Audiovisual Media: The Hermeneutics of the Word/Logos. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (18), 113–135. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2019.v0i18.5528

Issue

Section

ARTICLES