La sexualidad en el cine español durante el primer franquismo
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2010.v0i1.5848Keywords:
Franco, ideología, sexo, cine, estereotiposAbstract
Consideramos que la imagen cinematográfica tiene un papel privilegiado para representar y crear (recrear) la realidad y, en este sentido, es uno de los medios a través del que se cristalizan las representaciones intersubjetivas (miedos, ansiedades, deseos, obsesiones, etc.) y se perpetúan los estereotipos que definen la vida cotidiana de la sociedad que produce esa imagen. De acuerdo con estos planteamientos, en este trabajo se ha interpretado el Cine como manifestación, y al mismo tiempo como configurador de la sexualidad de los español@s durante los años de postguerra, época en que el régimen de Franco intenta establecer un modelo de sociedad, política e ideológicamente unánime sobre la base de valores nacionalcatólicos.
Downloads
Metrics
References
Álvarez Bolado, A. (1975). La experiencia del Nacional-catolicismo (1939-1975), Madrid: Cuadernos para el Diálogo.
Alonso Tejada, L. (1977). La represión sexual en la España de Franco. Barcelona: Caral Editor, S.A.
Domínguez, V. (2005). Tabú: la sombra de lo prohibido, innombrable y contaminante. Oviedo: Universidad de Oviedo.
Fanés. F. & Dobó, E. (1982). Cifesa la antorcha de los éxitos. Valencia: Institución Alfonso el Magnánimo.
Fernández Mayoralas, J. (1998). “Ideologías y evolución socioeconómica delcine del franquismo”. En Tiempo y Tierra, nº6, Madrid, primavera-verano 1, pp. 153-190.
Franco, F. (1936). Arenga de Francisco Franco a los españoles, anunciando el Alzamiento, Santa Cruz de Tenerife, 18.07.1936
Núñez Calvo, J. (2004). Diarios de operaciones del General Varela. 1936-1939.Madrid: Editorial Almena.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.