Cine documental sobre ETA: una mirada a la realidad
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2011.v0i3.5870Abstract
El presente artículo pretende ser una compilación de los documentales realizados sobre el terrorismo de ETA. El género documental recrea la realidad y es gracias a estos títulos, a la visión de sus creadores, como podemos acercarnos a una realidad que preocupa no solamente a las autoridades, sino también a los ciudadanos. En este artículo se analizarán los documentales más importantes realizados sobre el tema. Se hablará sobre el proceso de creación, la realidad narrada y las consecuencias que su realización supuso para sus realizadores y protagonistas. Iñaki Arteta, Julio Medem, Imanol Uribe o Eterio Ortega, entre otros, han tratado el conflicto etarra desde el género documental y han hecho de un tema tabú y difícil de abordar el leit-motiv de sus trabajos.Palabras clave:
ETA; cine documental; terrorismo; Imanol Uribe; Julio Medem
Key words:
ETA; documentary film; terrorism; Imanol Uribe; Julio Medem
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.