Uruguay, Chile and the rescue of magnetic memories

Authors

  • Mariel Balás Universidad de la República Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7604

Keywords:

Uruguay, Chile, Video, Transition, Audiovisual Rescue, Archives

Abstract

Based on the rescue of two films, an Uruguayan and a Chilean one, both filmed in Chile, in U-matic format in the late eighties, this article aims at showing some aspects of the period linking political contexts with audiovisual technology, together with exhibition and reception spaces. It also refers to the fact that these documents are accessible in a public archive are therefore available to researches of transitions back to democracies in the two countries under consideration.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mariel Balás, Universidad de la República

Bachelor of Communication Science (Udelar). Master's student in Human Sciences, option Latin American Studies (FHCE - Udelar) / Integrates the work team of the Laboratory of Audiovisual Preservation of the General Archive of the University of the Republic (Udelar)/ member of the Group of Audiovisual Studies (Gesta) /

References

Balás, M. (2018) ¿Reconocer o conocer a través de las pantallas? El CEMA y las estrategias para llegar más allá de fronteras. En G. Torello. (Ed.), Uruguay se filma. Prácticas documentales (1920-1990) (pp.195-217). Montevideo: Irrupciones.

Caetano, G. y Rilla, J. (2017). Breve historia de la dictadura. Montevideo: Banda Oriental (primera edición 1987).

Chanan, M. (2003). El documental y la esfera pública en América Latina. Notas sobre la situación actual de América Latina comparada con cualquier otro sitio. Revista Secuencias, nº 18. En línea: https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/4161/4468

Didi-Huberman, G. (2018). Cuando las imágenes tocan lo real. Madrid: Círculo de Bellas Artes.

Dinamarca, H. (1990). El video en América Latina. Actor innovador del espacio audiovisual. En H. Dinamarca, (coord.), Experiencias en el espacio audiovisual. Argentina, Brasil, Chile, Uruguay. Montevideo: Centro de Medios Audiovisuales (CEMA), Instituto de Comunicación y Desarrollo (ICD), FCU.

Gárate, A. y Rovano, J. (2002) Teleanálisis: el registro no oficial de una época. (Tesis para optar al grado de Licenciado en Comunicación social). Santiago de Chile: Universidad Diego Portales. Facultad de Ciencias de la comunicación e información. Escuela de periodismo.

Getino, O. (1989). Video Latinoamericano: los lazos de la imagen. En M. Gutiérrez. Video, tecnología y comunicación popular (pp.129-140). Perú: IPAL.

Góngora, A. (1989) Las imágenes de un país invisible. En M. Gutiérrez. Video, tecnología y comunicación popular (119-127). Perú: IPAL.

Góngora, A. (1987) Periodismo en TV. En JP. Lira (Comp.) Televisión en Chile: un desafío nacional (pp. 224-226). Santiago. CED-CENECA.

Groys, B. (2016). Bajo sospecha. Valencia: Pretextos.

Guntín, J.L. (2010). La vida te da sorpresas, Montevideo: Fin de siglo.

Gutiérrez, M. (1989) Video, tecnología y comunicación popular. Perú: IPAL.

Liñero Arend, G. (2010) Apuntes para una historia del video en Chile. Santiago de Chile: Ocho libros Editores.

Marchesi, A. (2019). Hacer la revolución. Guerrillas latinoamericanas de los años sesenta a la caída del Muro. Montevideo: Siglo XXI.

Marchesi, A. (2001). El Uruguay inventado. La política audiovisual de la dictadura, reflexiones su imaginario. Montevideo: Trilce.

Moulian, T. (1997). Chile actual: anatomía de un mito. Santiago: Lom-ARCIS.

Secco, L. (2016) Los intelectuales y la televisión durante la primera década de ese medio en Uruguay. Claves. Revista de Historia, vol. 2, nº 3 Montevideo, Julio-Diciembre (pp. 163-191) ISSN 2393-6584

Tadeo Fuica, B. (2017). Uruguayan cinema, 1960-2010. Text, materiality, archive. Woodbridge: Támesis.

Tadeo Fuica, B. y Balás, M. (2016). CEMA: archivo, video y restauración democrática. Montevideo: ICAU-FIC.

Valdeavellano, P. (Ed.). (1989) El video en la educación popular. IPAL, CEDAL.

Published

2020-01-29

How to Cite

Balás, M. (2020). Uruguay, Chile and the rescue of magnetic memories. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (20), 271–290. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7604

Issue

Section

Dimensiones pública y política del patrimonio audiovisual en la construcción de la memoria