Typography as a generator of identity in the brand image of European countries in the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Idiseno.2021.v16i.12802

Keywords:

Corporate Identity, typography, branding-nation, identity

Abstract

Corporate identity has undergone major changes in recent decades. These changes have altered, among other issues, the established order of the elements that in a complex way define an identity. Since the beginning of the 21st century, the preference for the symbol or imagotype, which had always remained as the central axis of identity, has been replaced by the creation of variable and scalable graphic systems. Other identifying elements have come into play in these systems which, although they already existed, have been placed in a more prominent position. The traditional basic elements such as –name, logo, imagotype– have lost the power of recognition in a global society with a gradual increase in the number of mediums, technologies and contexts in which a brand is embodied. One of those elements that has gained great prominence is typography. In this context, the trend of creating personalized typeface families has emerged, taking into account the needs of each of the brands, occupying a prominent place among these identifying elements. This article aims to analyze through case studies how custom typography has been adopted in the last ten years in the redesign of brands in countries in northern Europe, within the strategies of reaffirmation of one's own identity and connection with territorial elements with the aim of a greater projection from the difference. Countries have found it necessary to create unique brands to differentiate themselves from their neighbors in the areas of tourism, population recruitment, resources and investments. In this strategy, brand creators have pointed towards custom typography as a differentiating tool.

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Author Biography

Marcos Dopico Castro, Universidad de Vigo (España)

Marcos Dopico Castro, Narón – A Coruña (1974). Licenciado en Bellas Artes con la especialidad de Diseño y Audiovisuales por la Universidade de Vigo (1997). Doctor en Bellas Artes por la Universidade de Vigo (2009). Profesor Contratado Doctor (2011) en la Universidade de Vigo (España), imparte docencia en las materias de diseño gráfico, diseño editorial, informática y audiovisuales en el Grado en Bellas Artes de la Facultad de Bellas Artes del campus de Pontevedra y en el master en Dirección de Arte Publicitaria de la Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidade de Vigo, en la materia de Diseño Editorial y Tipográfico. Trabajó como profesional en los campos del diseño gráfico, web e interactivo. Su labor investigadora incluye las áreas de influencia de la modernidad en la gráfica y la tipografía contemporánea y la relación entre tradición e identidad en el diseño en Galicia. Participó como profesional del diseño en la exposición colectiva “La creación del necesario: Aproximaciones al diseño del siglo XX en Galicia” en el museo MARCO de Vigo (2004). Ha publicado dos libros: “Propuestas para un diseño normal”, Ellago Ediciones: Castellón (España), 2009, y “Arqueología tipográfica: La evolución de los caracteres de palo seco”, Campgràfic Editors: Valencia (España), 2011. Desde 2011 a 2014 fue presidente de la DAG Asociación Gallega de Diseñadores. Desde 2011 a 2015 fue Director del área de Imagen, responsable de la implantación de la identidad visual de la Universidad de Vigo.

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Published

2021-12-16

How to Cite

Dopico Castro, M. (2021). Typography as a generator of identity in the brand image of European countries in the 21st century. I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 16, 37–60. https://doi.org/10.24310/Idiseno.2021.v16i.12802

Issue

Section

Artículos académico-científicos