Satisfaction of the student body in the tutoring of the Psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v7i1.13138

Keywords:

Practicum, Evaluation, Perception, Tutoring, Satisfaction

Abstract

The current study assesses the student’s satisfaction regarding the Practicum subject of the Psychology Degree at the UOC, especially related to the tutoring of the internship at the external center and the teaching team in the virtual classroom. The methodology used has been mixed, for this, the perceptions of a total of 406 students, distributed in four different semesters, were collected through an online questionnaire. The results obtained show that satisfaction with the subject has remained constant throughout the semesters, as well as that satisfaction with the tutoring of the center is higher compared to the follow-up carried out by the teaching staff. Finally, a series of improvements are proposed, suitable for all university models, which aim to optimize the quality of the internship subject; as, the modulation of excessively theoretical contents or the design of activities consistent with the experience in the practice center.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Clara Selva-Olid, Universitat Oberta de Catalunya

Profesora Responsable del Prácticum del Ámbito de Psicología e Investigadora de los Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación de la UOC. Miembro Responsable de la Comisión del Prácticum de Psicología de la UOC.

Anna Bové-Andreu, Universitat Oberta de Catalunya

Investigadora y miembro de la Comisión del Prácticum de Psicología de la UOC.

Montse Vall-llovera-Llovet, Universitat Oberta de Catalunya

Profesora e investigadora de los Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación de la UOC. Miembro del grupo de investigación JovenTIC.

Cris Terrado-Mejías, Universitat Oberta de Catalunya

Investigadora y miembro de la Comisión del Prácticum de Psicología de la UOC.

References

Blanco, F.J. y Latorre M.J. (2008). La apuesta por la excelencia en la formación práctica universitaria de los futuros profesores. Revista Estudios sobre Educación, 15, 7-29. https://doi.org/10.15581/004.15.%25p

Cid, A., Pérez, A. y Sarmiento, J. A. (2016). Evaluación del programa del Practicum del Grado de maestro de la Universidad de Vigo: su reconstrucción. Revista de docencia universitaria, 14(1), 285–320. https://doi.org/gppf

Colén, M.T. y Castro, L. (2017). El desarrollo de la relación teoría y práctica en el Grado de Maestro en Educación Primaria. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 21(1). 59/79. http://www.redalyc.org/pdf/567/56750681004.pdf

Fernández, I. (2020). La perspectiva de los tutores académicos de Prácticum en Educación Primaria. Revista Practicum, 5(1), 54-67. https://doi.org/gpt7

García, M. (2018). Estudio sobre el nivel de satisfacción del Practicum de los estudiantes de los Grados en Educación Infantil y Primaria de la Facultad de Ciencias de la Educación. Trabajo de Fin de Máster: Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/94001

Khan, A. (2021). Towards developing library and information science practicum supervision competency framework. Journal of Librarianship and Information Science. https://doi.org/10.1177/0961000621997533

Martínez, M.E. (2008). ¿Qué saben los tutores del Practicum de Psicopedagogía sobre la acción tutorial? Revista Educativa de Orientación y Psicopedagogía, 19(1), 73-77. https://doi.org/gn86

Martínez, M.E. y Raposo M. (2011). Funciones generales de la tutoría en el Practicum. Revista de Educación, 354(I), 155-181. Recuperado de: http://disde.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/1006.

Mayorga, M.J., Sepúlveda, M.P., Madrid, D. y Monsalud, G. (2017). Grado de satisfacción y utilidad profesional de las prácticas externas del alumnado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga (España). Perfiles Educativos, 39(157), 140-159. http://ref.scielo.org/wb6p22

Melgarejo, J.J., Pantoja, A. y Latorre, P.A. (2014). Análisis de la calidad del Practicum en los estudios de magisterio desde la perspectiva del alumnado. Aula de Encuentro, 16(1), 53-70. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/158101

Palomares, A., Alarcón, M. C., y Martín, I. (2018). El tutor de prácticas y su influencia en la formación de profesionales en los Grados de Educación. Revista Practicum, 3(1), 34-48. https://doi.org/gpt5

Patton, M. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Sage Publications.

Rodríguez, S. (2011). La evaluación del practicum y los procesos de acreditación de titulaciones. En Raposo, M., Martínez, M.E., Muñoz, P.C., Pérez, A. y Otero, J.C. (coord). Evaluación y supervisión del practicum: el compromiso con la calidad de las prácticas. Santiago de Compostela: Andavira.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.

Selva, C., Vall-llovera, M. y Méndez, M. (2020). Subjetividades emergentes del proceso de auto-aprendizaje en el Prácticum de Psicología. Revista Practicum, 5(1), 5-21. https://doi.org/gn87

Selva, C., Vall-llovera, M., Pousada, M., Ollé, E. y Terrado, C. (2019). Narrativas y reflexiones como recurso didáctico: experiencias, aprendizajes y recomendaciones del estudiantado con relación al Prácticum de una Universidad Online. http://www.theoriacongresos.com/poio2019/comunicaciones/posters-e/ver-poster/b1150be888f4333e989b1c96f683aec6

Silva, I., Casares, C. T., Escribano, C., y Prado, C. (2021). Prácticum de Psicología durante la COVID-19: satisfacción y nuevas propuestas. Revista Practicum, 6(1), 75-94. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.11206

Sepúlveda, M.P., Gallardo, M., Mayorga, M.J. y Madrid, D. (2017). La evaluación del Practicum: un proceso clave en la construcción y reconstrucción del pensamiento práctico. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 32(1), 93-110.

Smith, K. y Lev?Ari, L. (2005). The place of the Practicum in pre?service teacher education: the voice of the students. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 33(3), 289–302. https://doi.org/bcfqps

Tejada, J. (2005). El trabajo por competencias en el prácticum: cómo organizarlo y cómo evaluarlo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(2), 1-31. http://ref.scielo.org/dntzmh

Wai-Ho, K. (2020). Becoming a teacher educator through being a student teacher: an autoethnography in the practicum. Journal of Education for Teaching, 46(2). https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1724655

Zabalza, M.A. (2011). Evaluar la calidad del Practicum: una propuesta. En M.A. Zabalza (Dir.), XI Symposium Internacional sobre el Practicum y las prácticas en empresa en la formación universitaria, Evaluación y supervisión del practicum: El compromiso con la calidad de las prácticas, 101-128. Santiago de Compostela: Andavira.

Published

2022-06-22

How to Cite

Selva-Olid, C., Bové-Andreu, A. ., Vall-llovera-Llovet, M., & Terrado-Mejías, C. (2022). Satisfaction of the student body in the tutoring of the Psychology . Diario De Practicum, 7(1), 88–105. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v7i1.13138

Issue

Section

Mycelaneous