Basic physical abilities through motor games from an interdisciplinary and transversal perspective in 5th grade Primary Education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v7i1.13911

Keywords:

Basic physical abilities, motor play, transversality, interdisciplinarity and Primary Education.

Abstract

Digital leisure implies an increase in the number of sedentary hours spent in front of the screens of various electronic devices, which is detrimental to their physical condition. The aim is to design a didactic proposal for the 5th year of Primary Education, which favours the development of basic physical capacities (BPC), based on different motor games. The definition, types and pedagogical implementation of the BPC in Primary Education are analysed, as well as the concept, characteristics, types and implementation of motor games. In addition, transversality and interdisciplinarity are considered, due to the intention of developing both aspects. The purpose of this paper is to stimulate the children's physical fitness through motor games and a didactic reference for teachers to favour the development of their students' physical condition in a playful and healthy way.

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Author Biography

Leandro Álvarez-Kurogi, Universidad Internacional de la Rioja

En el año 2011 inicié mi primera línea de investigación sobre Metodología Observacional aplicada a los fundamentos técnico-tácticos ofensivos de la selección española de fútbol sala, a la que se suman otras como Tecnologías de la Información y la Comunicación relacionadas con la Educación Física, habilidades psicológicas aplicadas a la actividad físico-deportiva, alimentación como uno de los principales hábitos saludables en la educación integral del alumnado, gamificación en Ciencias Sociales, impacto del uso de las mascarillas en las actividades físico-deportivas, respuesta psicofisiológica y actividades físico-deportivas para personas mayores. Los objetivos principales son profundizar en el conocimiento, aplicación y mejora de los procesos didácticos de los ámbitos indicados anteriormente, así como en posibles contribuciones y/o colaboraciones inherentes al rendimiento del ser humano y educación integral de las personas. Participación en diferentes proyectos de investigación. Dedicación completa como Personal Docente e Investigador desde el curso 2014/2015 en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR). Ex jugador profesional de fútbol y fútbol sala, entrenador y preparador físico de 1ª División, así como de las demás categorías y docente en la Escuela de entrenadores de la Federación Riojana de Fútbol

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Published

2022-06-22

How to Cite

Pérez-Sobrido, D., & Álvarez-Kurogi, L. (2022). Basic physical abilities through motor games from an interdisciplinary and transversal perspective in 5th grade Primary Education. Diario De Practicum, 7(1), 22–39. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v7i1.13911

Issue

Section

Monographic