Technological experiences of students in the Practicum II of Early Education
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v8i1.16809Keywords:
Practices; technologies; early childhood education; initial training; students;Abstract
The theoretical-practical relationship between universities and schools contributes to the acquisition of theoretical knowledge, the development of professional competences and the construction of a teaching identity. In this sense, the practices are considered as a transformative axis in initial training, which invites students to reflect on their role as educational agents. The integration of technologies in classroom dynamics and methodologies implies changes in pedagogical positioning and praxis. The aim of this study is to find out whether Early Childhood Education students, during Practicum II, have experiences with technologies in the infant classroom that help them to enrich their theoretical knowledge. An online questionnaire was applied to two groups with a difference of 10 years. The results point to an increase in the use of technology in nursery schools, thus enriching the knowledge acquired for their teaching profession.
Downloads
Metrics
References
Bauman, Z. (2020). Sobre la educación en un mundo líquido. Paidós Ibérica.
Cabero-Almenara, J. y Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25-34.
Casillas-Martín, S., Cabezas-González, M. y García-Valcárcel, A. (2020). Análisis psicométrico de una prueba para evaluar la competencia digital de estudiantes de Educación Obligatoria. RELIEVE, 26(2), art. 2. http://doi.org/10.7203/relieve.26.2.17611
Chen, J. & C. Chang. (2006) Using Computers in Early Childhood Classrooms: Teachers Attitudes, Skills and Practices. Journal of Early Childhood Research, 4 (2), 169–188.
Cortés, P., González, B. y Ruiz, D. (2022). El Prácticum del Grado en Educación Primaria de la Universidad de Málaga: miradas y experiencias del alumnado. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(32), 167–177. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB32-342
Domínguez, M.C., González, R., Medina, M. y Medina, A. (2015). Formación inicial del profesorado de Educación Infantil: claves para el diseño innovador de planes de estudio. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 30(2). https://doi.org/10.18239/ensayos.v30i2.826
Fernández, I. M. (2020). La perspectiva de los tutores académicos de Pra?cticum en Educación Primaria. Revista Practicum, 5(1), 54-67. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9830
Gallardo, I. M., Saiz, H., Aguasanta, M. E. y López, M. (2021). Educar en la escuela infantil del siglo XXI: diálogo, inclusión y tecnología. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 75-88. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12112
García-Peñalvo, F. J. y Corell, A. (2020). La CoVId-19: ¿Enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior? Campus Virtuales, 9(2), 83-98.
Gialamas, V. & Nikolopoulou, K. (2010) In-service and pre-service early childhood teachers’ views and intentions about ICT use in early childhood settings: A comparative study. Computers & Education, 55. 333-341. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.01.019
Gobierno de España (2023). España Digital 2026. Informe de ejecución. https://bit.ly/3NNRiV7
Hernwall, P. (2016). ‘We have to be professional’ – Swedish preschool teachers’ conceptualisation of digital media. Nordic Journal of Digital Literacy, 11(1), 5-23. ttps://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2016-01-01
Ihmeideh, F. (2011). Student teachers’ perceptions of using information andcommunications technology in kindergarten. 5th International Technology, Education and Development Conference, INTED2011, 4773-4779.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-17264
Lopes, N. y Gomes, A. (2018). Experimentar con TIC en la formación inicial de profesores. Educatio Siglo XXI, 36(3), 255-274. https://doi.org/10.6018/j/349991
Martínez-Pérez, S. (2020). Tecnologías de Información y Comunicación, Realidad Aumentada y Atención a la Diversidad en la formación del profesorado. Revista Transdigital, 1(1), 1-20. https://doi.org/10.56162/transdigital9
Montero, L. (2018). Relaciones entre teoría y práctica en la formación inicial. Percepciones de formadores y estudiantes del Grado de Maestro en Educación primaria. Educatio Siglo XXI, 36(2), 303-330. https://doi.org/10.6018/j/333061
OECD (2023), Empowering Young Children in the Digital Age, Starting Strong. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/50967622-en.
OEI (2023). Aprendizaje y transformación digital en Iberoamérica. Consulta de alto nivel del Informe GEM 2023 sobre tecnología y educación de la Unesco. UNESCO – OEI.
Raposo-Rivas, M., Quadros-Flores, P., Martínez-Figueira, E., Pereira da Silva, A. y Tellado González, F. (2020). Utilización de TIC para la innovación en el Prácticum. Revista Practicum, 5(1), 22-36. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9814
Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, 28, de 2 de febrero de 2022. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-1654b
Rodríguez-Abitia, G., Sánchez-Guerrero, M. L., Martínez-Pérez, S. y Aguas-García, N. (2022). Competencies of Information Technology Professionals in Society 5.0. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 17(4), 343-350. DOI: 10.1109/RITA.2022.3217136.
Romero-Tena, R., Barragán-Sánchez, R., Llorente-Cejudo, C. & Palacios-Rodríguez, A. (2020). The Challenge of Initial Training for Early Childhood Teachers. A Cross Sectional Study of Their digital Competences. Sustainability, 12, 4782. https://doi.org/10.3390/su12114782
Romero-Tena, R., Llorente-Cejudo, C. y Palacios-Rodríguez, A. (2021). Competencias Digitales Docentes desarrolladas por el alumnado del Grado en Educación Infantil: presencialidad vs virtualidad. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 109-125. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2071
Siraj-Blatchford, J. y Romero, R. (2017). De la aplicación a la participación activa de las TIC en Educación Infantil. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 51, 165-181. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.11
Spiegel, H. A. L. (2002). Pre-service teacher training and implementation in the classroom: Considerations. National Educational Computing Conference: Proceedings (23rd, San Antonio, Texas, June 17-19, 2002).
Zabalza, M.A. (2016). El Prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1-23.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License