A transformative look at university practices: From the collaborating entity towards a Multihélix model of social impact
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.10.2.2025.22818Keywords:
External practices, Ecosystem, Governance, Innovation, Civil societyAbstract
University practicums are an important lever for innovation from the perspective of multi-helix models, which consider interaction and collaboration between different actors in the innovation process. Innovation is not an isolated process, but rather involves cooperation between multiple ‘helices’ or sectors, including governments and public administrations, universities, businesses, organisations, civil society and the environment. When businesses, government, communities and academia work together, synergies are created that go beyond the classroom. Complex challenges can be addressed from multiple perspectives, generating innovative and sustainable solutions. Students not only gain work experience, but also become agents of change in their communities. A true win-win situation.
Downloads
References
Carayannis, E. G. & Campbell, D. F. (2010). Triple Helix, Quadruple Helix and Quintuple Helix and How Do Knowledge, Innovation and the Environment Relate To Each Other? : A Proposed Framework for a Trans-disciplinary Analysis of Sustainable Development and Social Ecology. International Journal of Social Ecology and Sustainable Development (IJSESD), 1(1), 41-69. https://doi.org/10.4018/jsesd.2010010105
Castillo, L., Lavín, J., & Pedraza, N. (2015). La gestión de la triple hélice: fortaleciendo las relaciones entre la universidad, empresa, gobierno. Multiciencias, 14(4), 438-446. https://acortar.link/sDSr2P
Castillo-Vergara, M. (2020). La teoría de las N-hélices en los tiempos de hoy. Journal of Technology Management & Innovation, 15(3), 3–5. https://doi.org/10.4067/S0718-27242020000300003
Citarás, A., & Martínez, J. (2018). El modelo de la triple hélice: Universidad, industria y gobierno. Revista de Investigación en Gestión de la Innovación y Tecnología, 11(2), 45-62. https://www.redalyc.org/journal/280/28062322003/html/
Cortekar, J. (s.f.) EU-MACS. Climate Service Center Germany. https://acortar.link/NU40ZF
Curley, M., & Salmelin, B. (2013). Open Innovation 2.0: A New Paradigm. https://acortar.link/yTnS3a
De Frutos Belizón, J., Martín Alcázar, F., & Sánchez Gardey, G. (2019). Gestionando el "valle de la muerte" entre académicos y profesionales en el campo del management: Una evidencia empírica. Cuadernos de Gestión, 19(1), 87-118. https://doi.org/10.5295/cdg.170745jf
De la Vega Hernández, I.M. & Barcellos de Paula, L. (2020), "The quintuple helix innovation model and brain circulation in central, emerging and peripheral countries". Kybernetes, Vol. 49 No. 9 pp. 2241–2262, doi: https://doi.org/10.1108/K-08-2019-0522
Digital Future Society (2020, marzo 6). Christopher Pommerening on the end of standardised learning. Digital Future Society https://acortar.link/kSKO05
Dunjó, M.J. (2023 noviembre 30). A propósito de innovación, ¿qué es el modelo de cuádruple hélice y el quíntuple? Caja Siete. https://acortar.link/asaHBW
García, D., Briones, A. J., Duréndez, A., González, P., Castillo, M., & Hasen, P. B. (2023). Formas de participación de la sociedad civil en el modelo de la cuádruple hélice. AECA: Revista de la Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas, (143), 17–19. https://aeca.es/wp-content/uploads/2023/09/REVISTA-AECA-143seg.pdf
Gómez Ponce, M. R. (2024). ¿Cómo educar al alumnado para un mundo que todavía no existe? Naturaliza Educación. https://acortar.link/jTn5Xz
ISDI Education (2021 noviembre 1). ¿Qué es un KPI, para qué sirve y ejemplos de KPIs. https://www.isdi.education/es/blog/que-es-un-kpi-y-para-que-sirve
Mariel, G. (2024, 22 de Agosto). Importancia de la Colaboración en la Quíntuple Hélice para el Cumplimiento de los ODS. https://acortar.link/VkjUfU
Mera López, G.A. (2024). Aporte del modelo de las N Hélices al desarrollo sostenible”. Tesis de pregrado, Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Repositorio Institucional ULEAM. https://repositorio.uleam.edu.ec/bitstream/123456789/5584/1/ULEAM-ECO-0077.pdf
Meyer, L. (2020, 25 febrero). Educación de ayer para la sociedad del mañana. Ethic. https://acortar.link/lkTc2R
Ministerio de Hacienda y Función Pública (2025). Estudios de envejecimiento de las plantillas en las Administraciones Públicas https://acortar.link/wY5lwi
Montoya Suárez, O. (2009). La relación universidad-medio: Una mirada desde el enfoque de la triple hélice. Scientia et Technica, 15(42), 166-171. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4699486.pdf
Moreno Villaseñor, O. G., & Marín-Leyva, R. A. (2024). Eficacia de los modelos de hélice como instrumentos para el desarrollo. 360: Revista De Ciencias De La Gestión, 9(9), pp. 1-16 https://doi.org/10.18800/360gestion.202409.011
Nuevatribuna. (2024, noviembre 26). Cultura: “La educación debe ser quien transforme la sociedad”. Nuevatribuna.https://acortar.link/eXjbTi
OscarGlez_iGR [@OscarGlez_iGR]. (2017, 24 de julio). [Imagen adjunta de un gráfico sobre IGR] [Publicación en X]. X. https://acortar.link/j3E6d3
Ricci y Conchaeds. (2018), Innovación Social: Consolidación Modelo Multihélice en la Región de Antofagasta, Antofagasta, Ediciones UCN, 2018 .
Ricci, P. Ed. (2024). Innovación social: Universidad, empresa y sociedad en la triple hélice. Universidad Católica del Norte. https://acortar.link/Kg7CU2
Sousa Valdés, V., & Flores Castro, E. (2021). Fundamentos para el logro de la calidad, vinculación Academia- Empresa-Estado y Ciudadanía en Panamá. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 543-550. https://acortar.link/icRmvL
Urbegi (2025 mayo 19). Caso de éxito INTEGER 4.0: Innovación en cuádruple hélice en Europa. https://urbegi.com/caso-de-exito-integer-4h-innovacion-en-cuadruple-helice-en-europa/
Viale, R., & Ghiglione, B. (1998, noviembre). El modelo de triple hélice: Una herramienta para el estudio de los sistemas socioeconómicos regionales europeos. Núm. 29. https://vlex.es/vid/triple-helice-socioeconomicos-regionales-117510
Wikipedia (2020 febrero). Modelo de innovación de triple hélice.
https://es.wikipedia.org/wiki/Modelo_de_innovación_de_triple_hélice
Zafra, I. (2023, 15 de septiembre). El creador del informe PISA: la educación española “prepara a los alumnos para un mundo que ya no existe”. El País https://acortar.link/mcuZN
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jose Ignacio Pastor Perez (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License



8.png)




