Ismael Quiles S. J. interreligious and intercultural dialogue as an experience of love

Authors

  • Bernardo Nante Universidad del Salvador y Fundación Vocación Humana Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/tsn.18.2025.21358

Keywords:

Interreligious, Intercultural, Dialogue, Love, Self, In-sistence, Integrated

Abstract

According to Ismael Quiles, interreligious and intercultural dialogue itself must be based on the "dialogue of love". The "dialogue of love" is triadic and is constituted by an essential or in-sistential self-affirmation, a recognition of the other and by an intercommunication in which there is a reciprocal acceptance of each other as "self" or "in-sistence". On this basis, we propose three models of interreligious and intercultural dialogue, which do not necessarily exist in a pure state, but are manifested in a combined or nuanced way. The three models are called respectively: unconscious, conscious, and holistic or integrated. The holistic or integrated model accounts for the dialogue of love and, although in its purity it is unattainable, it is presupposed in the other models. Moreover, the holistic or integrated model requires, to be understood and exercised, a committed ascetic and loving labour on the part of each individual, culture and religion.

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Author Biography

Bernardo Nante, Universidad del Salvador y Fundación Vocación Humana

Decano de la Facultad de Filosofía, Historia, Letras y Estudios Orientales de la Universidad del Salvador. Profesor Titular de Pensamiento Oriental en la misma facultad. Fundador y Presidente Honorario de la Fundación Vocación Humana. Doctor en Filosofía; realizó estudios superiores en Psicología, Ciencias Orientales, Matemática y Economía. Ha sido profesor en diversas universidades e instituciones de educación superior, entre ellas: la Universidad de Milano donde dictó Filosofía Hermética; en la Universidad Pompeu Fabra (Barcelona) y la Università degli studi dell’Insubria (Varese) entre otras. Investiga sobre la interrelación entre Psicología, Religión y Filosofía Comparada Oriente - Occidente. Se especializa en las fuentes de la obra de C. G. Jung. 

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Published

2025-06-16

How to Cite

Nante, B. (2025). Ismael Quiles S. J. interreligious and intercultural dialogue as an experience of love . TSN. Transatlantic Studies Network, (18), 121–131. https://doi.org/10.24310/tsn.18.2025.21358