“Thinking is a revolutionary act”: the artist’s publications of Marie Orensanz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/umatica.2025.v8i8.22249

Keywords:

Marie Orensanz; artist’s publication; artist’s book; experimental publishing; artist’s manifesto

Abstract

After beginning her career as a painter in the 1960s, in the 1970s and 1980s Argentine artist Marie Orensanz (La Plata, Argentina, 1936) issued a significant number of artist’s publications alongside her sculptural and pictorial practice. These publications, almost always produced in small print runs, were created at a time when the conceptual take that had begun to transform artistic practices in the United States and Europe in the 1960s was expanding and broadening, and many artists were incorporating printed formats into the various media they used for their work. This text analyses Orensanz’s artist’s publications, which have remained relatively unknown until now: editions of postcards, posters and books that, in addition to being closely related to the artist’s drawings, paintings and sculptures, could – and should – also be framed within the general genealogy of artist’s books and experimental publishing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mela Dávila Freire, Investigadora independiente

Es filóloga por la Universidad Autónoma de Barcelona y ha trabajado para el Centro Galego de Arte Contemporáneo (Santiago de Compostela), MECAD / Media Centre d’Art i Disseny (Sabadell) y el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), donde fue responsable del Departamento de Publicaciones entre 2000 y 2005. En 2006, asumió la dirección del Centro de Estudios y Documentación del MACBA, convirtiéndose en su primera directora. Desde 2012 reside en Hamburgo, Alemania, donde ha impartido clases en la Universidad de Hamburgo y trabaja como comisaria, investigadora y asesora en temáticas que abarcan los archivos de arte, las publicaciones de artista, las colecciones bibliográficas y otros terrenos afines. «Tras quince años en puestos de responsabilidad en instituciones artísticas, desde 2017 mi carrera ha dado un giro para orientarse hacia la investigación y la escritura sobre arte contemporáneo, el comisariado de exposiciones y la docencia. Mis áreas de especialización son el arte contemporáneo español y latinoamericano, el género de las publicaciones de artista, y las estrechas relaciones entre el arte y el archivo en la era contemporánea. Desde abril de 2022 soy candidata doctoral, en la Escuela Superior de Bellas Artes de Hamburgo (HfbK), con un proyecto de investigación sobre cuestiones de autoría colectiva y edición experimental, centrado en las artistas Lotty Rosenfeld (Chile), Liliana Porter (Argentina) y Nirma Zárate (Colombia).» Mela Dávila Freire

References

Buccellato, L. (2007). Resistencia – transformación. En Marie Orensanz: Obras 1963-2007. Museo de Arte Moderno.

Meisel, H. (2022). Marie Orensanz - Interview with Hélène Meisel. Manuella Éditions.

Orensanz, M. (1975). Transmitir la energía del pensamiento: Una conversación entre Lea Vergine, Marie Orensanz y Gilo Dorfles. Edizioni della Galleria Vinciana.

Orensanz, M. (2023). El fluir del pensamiento. EDUNTREF Centro de Arte Contemporáneo.

Osborne, P., y Piper, A. (2024). Philosophies of conceptual art – Peter Osborne and Adrian Piper in conversation (p. 12). Art Resources Transfer (A.R.T.).

Published

2025-12-17

How to Cite

Dávila Freire, M. (2025). “Thinking is a revolutionary act”: the artist’s publications of Marie Orensanz. UMÁTICA. Journal on Image Creation and Analysis, 8(8). https://doi.org/10.24310/umatica.2025.v8i8.22249

Issue

Section

CONVERSATIONS