The training of the educational psychologist. The experience of the virtual practicum at the UNED.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i2.13824

Keywords:

Practicum, professional skills, simulation, virtual learning, psychology

Abstract

The last two years have been marked by a health crisis that has changed the way we live, work and relate to each other. The impossibility of sharing spaces and the subsequent restrictions have made it necessary to transform face-to-face teaching into blended learning. This change in such a short period of time has meant a great effort for students, teachers and university managers, who have seen how many of the elements that define their way of teaching and learning have been transformed. This reality has had different consequences for non-face-to-face universities, as virtual teaching has largely alleviated the limitations arising from the health crisis. In this article we present the experience of a virtual Practicum carried out in the Faculty of Psychology at the UNED over the last few decades. This design based on simulation methodology has been a very powerful alternative to face-to-face teaching in times of pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Laura Méndez-Zaballos, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Coordinadora General de Prácticas (Vicerrectorado de Ordenación Académica) y Vicedecana de Practicum de la Facultad de Psicología.

Profesora Titular de Prácticas. Departamento de Psicologia evolutiva y de la educación. Facultad de Psicología (UNED).

 

 

References

Biggs, J. (2005). Calidad del Aprendizaje Universitario. Narcea Ediciones. https://narceaediciones.es/es/universitaria/99-calidad-del-aprendizaje-universitario-9788427713987.html

Cabero-Almenara, J. y Costas, J. (2016). La utilización de simuladores para la formación de los alumnos. Prisma Social, 17, 343-372 https://revistaprismasocial.es/article/view/1288

Del Campo, C., Fernández, D., De la Torre, J. y Galán, M. (2016). Entornos de simulación como complemento para la evaluación de competencias de las Prácticas Tuteladas del Grado en Enfermería. Nure Investigación, 13 (81), 3-15. http://hdl.handle.net/11531/6726

Echevarría, B. (2006). Competencia de acción de los profesionales de la orientación. ESIC Editorial.

https://www.esic.edu/editorial/

Farrés, M., Miguel, D., Almazor, A., Insa, E., Hurtado, B., Nebot, C., Morena, M., Moreno, C., Bande, D. y Roldan, J. (2015). Simulación clínica en enfermería comunitaria. Fundación Educación Médica FEM 18 (1), 62-66.

https://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322015000300010

Gaba, D. M. (2004). The future vision of simulation in health care. Quality and Safety in Health Care, 13(suppl_1), 42-10. https://doi.org/10.1136/qshc.2004.009878

Galindo, J. y Visbal, L. (2007). Simulación: Herramienta para la educación médica. Salud Uninorte web. Editorial.

http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=81723109&iCveNum=0

Gonza?lez, M.P. y Méndez, L. (2017). Desarrollo de un Prácticum virtual. Fundamentos y claves. Revista Prácticum. 2 (2), 50-68. https://doi.org/10.24310/RevPrácticumrep.v2i2.9858

Mañeru, G. (2015). Fundamentos pedagógicos de la simulación educativa en el área sanitaria: competencias docentes. Ediciones Eunate. https://www.eunateediciones.com/

Méndez, L. (2011). Prácticum de Psicología. La formación de profesionales en la enseñanza no presencial. Sanz y Torres Editorial.

https://www.sanzytorres.es/uned/grados/psicologia/curso-4o/practicas-externas-psicologia/1204/M/

Méndez, L., Rodríguez, M. y Sierra, P. (2021). El prácticum virtual, una respuesta ante la pandemia. [Presentación]. UNED, Madrid, España. https://canal.uned.es/series/609926a0b6092320d44f73a3

MikesKa, J. y Howell, H. (2019). Using Performance Tasks within Simulated Environments to Assess Teachers’ Ability to Engage in Coordinated, Accumulated, and Dynamic (CAD) Competencies. International Journal of Testing, 19, 128–147. https://eric.ed.gov/?id=EJ1217597

Mohamed, S. y Fashafsheh, I., (2019). The Effect of Simulation-Based Training on Nursing Students’ Communication Skill, Self-Efficacy and Clinical Competence for Nursing Practice. Open Jornal Of Nursing, 9 (8), 855-869. https://doi.org/10.4236/ojn.2019.98064

Published

2021-12-23

How to Cite

Méndez-Zaballos, L. (2021). The training of the educational psychologist. The experience of the virtual practicum at the UNED . Diario De Practicum, 6(2), 121–130. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i2.13824

Issue

Section

Mycelaneous