Implementation of a feedback proposal with artificial intelligence (AI) to improve practical training in educational centres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.21418

Keywords:

Artificial intelligence, educational technology, educational innovation, practicum, feedback, evaluation

Abstract

This study explores the use of generative artificial intelligence (GAI) to enrich final feedback in university external placements, taking the degree in Physical Activity and Sports Sciences as a reference. Based on the contributions of tutors and students organised into four key areas of the practicum, their reflections were transferred to three GAI tools (ChatGPT, Gemini and Perplexity), which generated proposals for improvement. The results show significant agreement on the need to foster autonomy, active involvement and participation of students, especially in the general life of the internship centre. Among the proposals, the creation of student-led projects, their integration into decision-making committees and the design of initiatives with a real impact on the professional environment stood out. It is concluded that IAG can act as a valuable support for pedagogical analysis and design, provided that its use is guided by a critical, humanistic and contextualised approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Anna Delshorts, Departamento Educación y FP. Generalitat de Catalunya

Licenciada en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte (INEFC). Diplomada en Educación Física (Universidad Europea Madrid) . Máster en Dirección Deportiva (INEFC-Universidad de Lleida). Máster en Formación del Profesorado (Universidad de Lleida). Actualmente cursando un Máster Universitario en Educación y TIC (UOC). Ha sido secretaria del CE Inefc Lleida Rugby.

Docente del cuerpo de secundaria de educación física. Es Secretaria en el Institut Centre d’Esports de Muntanya del Pallars, Coordinadora de Calidad, de Practicum y de las enseñanzas de montaña. Tiene publicaciones en torno a las tecnologías y su adaptación a la educación.

Jordi Brasó Rius, Universidad de Barcelona

Doctor en Educación y Sociedad (UB). Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte (INEFC). Docencia en Universidad de Barcelona, UOC, UVIC, INEFC.

Docente del cuerpo de funcionarios de secundaria de educación física.

Es autor de diferentes artículos, libros y ponencias relacionados con la educación física, educación crítica, historia de la educación, el juego, y los centros educativos.

Miembro del Grup de Recerca en Pensament Pedagògic i Social (GREPPS).

References

Arderiu, M. & Brasó, J. (2020) Posibilidades de la tecnología para el fomento de una educación de calidad. World Voices Nexus. Disponible a: https://www.worldcces.org/article-1-by-antonell-and-rius

Baltazar, C. (2023). Herramientas de IA aplicables a la Educación. Technology Rain Journal, 2(2), e15. https://doi.org/10.55204/trj.v2i2.e15

Bernardo, P. R., Sánchez-Tarazaga, L., & Ribés, A. S. (2022). Motivaciones, expectativas y beneficios del prácticum desde la visión de los tutores de los centros educativos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(3), 207-219. https://doi.org/10.6018/reifop.519361

Brasó, J. (2023a). ¿Puede la inteligencia artificial ayudar en la docencia en el nuevo marco curricular? Uso de chat gpt para la didáctica de la educación física (ef). En J. Ubago, F. Zurita, E. Melguizo, P. Valdivia, & G. González (Eds.), Propuestas metodológicas en Educación Física: Investigación puesta en práctica. Asociación de Docentes e Investigadores Jóvenes en Educación y Salud – ADDIJES. Universidad de Granada.

Brasó, J. (2023b). Inteligencia artificial (IA), transhumanismo y educación. Pensando en una e-educación física del futuro. En López, E. & Bernal, C. (Ed.), Educación, tecnología, innovación y transferencia del conocimiento (pp. 405-415). Dykinson. Disponible: https://www.dykinson.com/libros/educacion-tecnologia-innovacion-y-transferencia-del-conocimiento/9788411705707/

Brasó, J. & Arderiu, M. (2019). Herramientas tecnológicas para el seguimiento del alumnado en la FP dual. Revista Practicum, 4(2), 77-94. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v4i2.7805

Brasó, J. & Arderiu, M. (2022). Prácticas externas y formación profesional. Familia de actividades físicas y deportivas. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (46), 68-75. https://doi.org/10.47197/retos.v46.91590

Brasó, J. & Rillo, A. (2023). La Nueva era de la educación del s. XXI. Inteligencia artificial y aprendizaje. Reflexiones para la educación física y su didáctica. En VVAA, La escuela promotora de derechos, buen trato y participación. Revisiones, estudios y experiencias, (pp. 159-166). Octaedro.

Brasó, J. & Torrebadella, X. (2024). S. XXI La era de la inteligencia artificial. En VVAA, La tarea en tiempos de la Inteligencia Artificial (pp. 21-38). IHCC. https://doi.org/10.61480/ELWQ1598

Brasó, J., Pérez, M., & Chat GPT. (2023). Dialogamos desde la docencia con CHAT GPT para reflexionar en torno a la educación. Propuestas para la educación física y posibilidades de la inteligencia artificial. 6º Encuentro de Centros Innovadores en Alicante DIM-EDU. https://dimglobal.ning.com/profiles/blogs/jornasdaalicante23

Cebrián-de-la-Serna, M., & Pérez-Torregrosa, A.-B. (2024). La inteligencia artificial y su contribución a los ePortafolios en el prácticum. Revista Prácticum, 9(2), 38–53. https://doi.org/10.24310/rep.9.2.2024.20495

Choudhary, T. (2024). Political Bias in AI-language models: a comparative analysis of ChatGPT-4, Perplexity, Google Gemini, and Claude. Authorea Preprints. https://doi.org/10.20944/preprints202407.1274.v1

Costa, S. (2023). Inteligencia artificial: desafíos éticos y políticos. Santos Costa.

Delshorts, A., Rius, J. B., & Arderiu, M. (2024). Formación deportiva con el uso de las tecnología. ¿Es posible? Uso de herramientas digitales para la individualización del aprendizaje de los/as técnicos. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (42). Disponible en: https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/429562

Felices, M. (ed.) (2021). Docentes para el siglo XXI: Propuestas para la formación inicial del profesorado en competencias críticas y reflexivas. Editorial Universidad de Almería.

Fernández-Rodicio, C.I., & Abellán-Roselló, L. (2023). El conocimiento previo. Influencia en el Prácticum de las Ciencias de la Educación. Revista Prácticum, 8(2), 32-44. https://doi.org/10.24310/rep.8.2.2023.17069

García-Vila, E., & Sepúlveda-Ruiz, M. P. (2022). El sentido de la tutorización en el desarrollo del prácticum: Acompañar y facilitar en el proceso de adquisición de competencias profesionales. Education Policy Analysis Archives, 30, 20-20. https://doi.org/10.14507/epaa.30.5826

Generalitat de Catalunya, (2009). Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'Educació. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), núm. 5422, 16 de juliol de 2009. Disponible: https://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pjur_resultats_fitxa/?documentId=530395&language=ca_ES.

Gobierno de España, (2021, 28 de setembre). Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i el procediment d'assegurament de la qualitat. Boletín Oficial del Estado (BOE), 233. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2021/09/29/pdfs/BOE-A-2021-15781.pdf.

Hanci, V. et al. (2024). Assessment of readability, reliability, and quality of ChatGPT®, BARD®, Gemini®, Copilot®, Perplexity® responses on palliative care. Medicine, 103(33), e39305. DOI: https://doi.org/10.1097/MD.0000000000039305

Innerarity, D. (2024). Las democracias en tiempos de crisis. EdTech Congress Barcelona 2024 [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=NSCOmnYv7c4

L'Enfant, J. (2024). AI as a reflective coach in graduate ESL practicum: activity theory insights into student-teacher development. European Journal of Open, Distance & E-Learning, 26(1), 1-19. Disponible: https://sciendo.com/pdf/10.2478/eurodl-2024-0003.

Martín, A., Méndez, L. & González, R. (2022). El Prácticum en contextos de enseñanza no presenciales: Investigación desde la práctica. Narcea Ediciones.

Martínez, R., Morales, J. & González, M. (2023). Inteligencia artificial en la educación. Revista Digital de Tecnologías Informáticas y Sistemas, 7(1), 100-106.

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020). Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOMLOE). Boletín Oficial del Estado (BOE), núm. 340, de 30 de diciembre de 2020. Disponible: https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3.

Parlamento Europeo (8 septiembre 2020). ¿Qué es la inteligencia artificial y cómo se usa?. Disponible en: https://www.europarl.europa.eu/topics/es/article/20200827STO85804/que-es-la-inteligencia-artificial-y-como-se-usa

Posino, M., Delshorts, A., & Brasó, J. (2024). Creación de aplicación móvil para la mejora de la higiene postural. Ejercicios individualizados y propuestas de la inteligencia artificial (IA) para espalda. Lecturas: Educación Física y Deportes, 29(319). https://doi.org/10.46642/efd.v29i319.7934

Salih, A. et al. (2025). Assessment of ChatGPT, Gemini, and Perplexity in Principle of Research Publication: A Comparative Study. Barw Medical Journal, 2(4), 3-7. https://doi.org/10.58742/bmj.v2i4.140

Sanjuán, M. & Sarceda, C. (2023). Prácticum, competencias docentes y educación de calidad: percepción del alumnado. Revista Prácticum, 8(2), 17-31. https://doi.org/10.24310/rep.8.2.2023.17713

Sierra, Á., Tierra, J. & Díaz, M. (2022). Formación del profesorado en educación física. Editorial de la Universidad de Huelva.

Stryker, C. (2024). ¿Qué es la IA? IBM. Editorial Lead. Disponible en: https://www.ibm.com/es-es/think/topics/artificial-intelligence

Wahyono, I. D., Putranto, H., Asfani, K., & Afandi, A. N. (2019). VLC-UM: A novel virtual laboratory using machine learning and artificial intelligence. In 2019 International Seminar on Application for Technology of Information and Communication (iSemantic) (pp. 360-365). IEEE. https://doi.org/10.1109/isemantic.2019.8884288

Zabalza, M. (2017). El Practicum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Practicum, 1(1). https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254

Zabalza, M. (2023). El practicum y las prácticas en empresas: En la formación universitaria. Narcea Ediciones.

Published

2025-06-27

How to Cite

Delshorts, A., & Brasó Rius, J. (2025). Implementation of a feedback proposal with artificial intelligence (AI) to improve practical training in educational centres. Diario De Practicum, 10(1), 16–32. https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.21418

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.