What practicum reports reveal: a semantic and neuroscientific analysis of emotion in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/rep.10.2.2025.22190

Keywords:

Pedagogical practice, emotional development, semantic analysis, teacher training, teaching methods

Abstract

This study examines the emotional and reflective load of practicum portfolios produced by prospective teachers in early childhood, primary, secondary, and pedagogy programs. A mixed‑methods design—combining quantitative, qualitative, and neuroscientific analyses—was applied to 272 practicum reports, complemented by Latent Dirichlet Allocation (LDA) topic modeling and brain‑activation mapping.

Results show a predominance of positive emotions (admiration, happiness, satisfaction, hope), with fear and sadness reported less frequently. Activation maps revealed pronounced activity in prefrontal and cingulate regions. Textual analysis indicated that early‑childhood and primary portfolios were more experiential; secondary portfolios emphasized didactic techniques; and pedagogy portfolios were more theoretical. LDA identified five core themes: classroom interaction, school context, instructional planning, student relationships, and self‑reflection.

Emotional and cognitive differences across specializations highlight the need for tailored support programs that enhance emotional regulation and professional reflection during practicum, calibrated to the specific demands of each training stage.

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Universidad de Málaga

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José Antonio Sarmiento Campos, Universidad de Vigo

Profesor asociado de la Universidad  de Vigo en el Departamento de Didáctica, Organización  Escolar y Métodos de Investigación y catedrático de Educación Secundaria en la especialidad de Orientación Escolar. Doctor en Psicopedagogía por la Universidad de Vigo. Sus líneas de trabajo se centran en la Orientación Psicopedagógica y las posibilidades de nuevas metodologías de análisis de datos en la investigación educativa.

Rejane Maria De Almeida Amorim, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora Titular do Departamento de Didática da Faculdade de Educação na Universidade Federal do Rio de Janeiro. Vice Coordenadora do Grupo de Ações de Ensino, Extensão e Pesquisa - Fórum de Ensino da Escrita (GRAFE). Desenvolve pesquisas na área de Didática e Formação de Professores, com foco na valorização da autoria docente, da intencionalidade pedagógica, do uso crítico de tecnologias digitais e na análise dos desafios e potencialidades da docência em contextos reais de ensino.

Pablo Alonso Diez, Universidad de León

Profesor del Departamento de Didáctica General, Específicas y Teoría de la Educación de la Universidade de León. En el período 2021-2024 FPI del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universidad de Salamanca. Sus líneas de investigación se centran en la  formación auditiva, memoria musical, música y emoción y nuevas estrategias y recursos aplicados a la didáctica de la música. Es tutor de Practicum de la Mención de Música del Grado en Educación Primaria de la Universidad de León.

Manuela Raposo Rivas, Universidad de Vigo

Catedrática de Universidad y directora del Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación en la Universidade de Vigo. Sus líneas de investigación están centradas en la utilización didáctica de los recursos digitales, la innovación educativa y el Prácticum. Es coordinadora del grupo de innovación PrInnoTecA (Practicum, Innovación, Tecnología y Aprendizaje), miembro fundador de la red REPPE. Asociación para el desarrollo del Prácticum y de las Prácticas Externas.

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2025-12-26

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Sarmiento Campos, J. A., De Almeida Amorim, R. M., Alonso Diez, P., & Raposo Rivas, M. (2025). What practicum reports reveal: a semantic and neuroscientific analysis of emotion in teacher training. Diario De Practicum, 10(2), 49–63. https://doi.org/10.24310/rep.10.2.2025.22190

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