What practicum reports reveal: a semantic and neuroscientific analysis of emotion in teacher training
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.10.2.2025.22190Keywords:
Pedagogical practice, emotional development, semantic analysis, teacher training, teaching methodsAbstract
This study examines the emotional and reflective load of practicum portfolios produced by prospective teachers in early childhood, primary, secondary, and pedagogy programs. A mixed‑methods design—combining quantitative, qualitative, and neuroscientific analyses—was applied to 272 practicum reports, complemented by Latent Dirichlet Allocation (LDA) topic modeling and brain‑activation mapping.
Results show a predominance of positive emotions (admiration, happiness, satisfaction, hope), with fear and sadness reported less frequently. Activation maps revealed pronounced activity in prefrontal and cingulate regions. Textual analysis indicated that early‑childhood and primary portfolios were more experiential; secondary portfolios emphasized didactic techniques; and pedagogy portfolios were more theoretical. LDA identified five core themes: classroom interaction, school context, instructional planning, student relationships, and self‑reflection.
Emotional and cognitive differences across specializations highlight the need for tailored support programs that enhance emotional regulation and professional reflection during practicum, calibrated to the specific demands of each training stage.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Alaminos-Fernández, A. (2023). Introducción a la minería de texto y análisis de sentimiento con R. Universidad de Alicante. Obets Ciencia Abierta. Alicante: Limencop. https://hdl.handle.net/10045/133098
Alonso, A., & Zabalza, M. (2021). Conocimientos, competencias y emociones en el Prácticum de Educación: La voz del alumnado desde un análisis de sus memorias. En M. Raposo Rivas, M. A. Zabalza Cerdeiriña, O. Canet Vélez, M. Cebrián de la Serna, M. Á. Barberá
Gregori, A. Erkizia Olaizola & M. Á. Zabalza Beraza (Coords.), Prácticas externas virtuales versus presenciales: transformando los retos en oportunidades para la innovación: XVI Symposium Internacional sobre el Prácticum y las prácticas externas. Actas, Poio (Pontevedra), 7, 8 y 9 de julio de 2021 (pp. 1000–1015). Andavira Editora. Recuperado de https://poio.reppe.org/symposium-anteriores/symposium-2021
Aron, A., Fisher, H., Mashek, D. J., Strong, G., Li, H., & Brown, L. L. (2005). Reward, motivation, and emotion systems associated with early-stage intense romantic love. Journal of Neurophysiology, 94(1), 327–337. https://doi.org/10.1152/jn.00838.2004
Bartels, A., & Zeki, S. (2000). The neural basis of romantic love. Neuroreport, 11(17), 3829–3834. https://doi.org/10.1097/00001756-
-00046
Bartels, A., & Zeki, S. (2004). The neural correlates of maternal and romantic love. NeuroImage, 21(3), 1155–1166. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2003.11.003
Bastin, C., Harrison, B. J., Davey, C. G., Moll, J., & Whittle, S. (2016). Feelings of shame and guilt: A systematic review of the neural correlates. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 71, 455–471. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2016.09.011
Beer, J. S., & Ochsner, K. N. (2006). Social cognition: From babies to bolder apes. Current Opinion in Neurobiology, 16(2), 165–169. https://doi.org/10.1016/j.conb.2006.03.001
Benet, A. & Sánchez-Tarazaga, L. ( 2015). Metodología y reflexión del alumnado del Grado de Educación Infantil en sus prácticas externas. Análisis de contenido de sus memorias. Fòrum de .recerca, 2015, núm. 20, p. 339-349.
Berridge, K. C., & Kringelbach, M. L. (2015). Pleasure systems in the brain. Neuron, 86(3), 646–664. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2015.02.018
Botvinick, M. M., Cohen, J. D., & Carter, C. S. (2004). Conflict monitoring and anterior cingulate cortex: An update. Trends in Cognitive Sciences, 8(12), 539–546. https://doi.org/10.1016/j.tics.2004.10.003
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
Calder, A. J., Keane, J., Manes, F., Antoun, N., & Young, A. W. (2001). Impaired recognition of disgust in Huntington’s disease gene carriers. Brain, 124(5), 877–891. https://doi.org/10.1093/brain/124.5.877
Cantón, I., Cañón, R., & García, S. (2017). Construcción de la identidad profesional docente durante el prácticum de maestros. En M. González Sanmamed, M. Raposo Rivas, A. Erkizia Olaizola, M. Cebrián de la Serna, A. Pérez Abellás, M. Á. Barberá Gregori, O. Canet Vélez & M. Á. Zabalza Beraza (Coords.), Recursos para un prácticum de calidad: XIV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas: actas, Poio (Pontevedra), 5, 6 y 7 de julio de 2017 (pp. 513–525). Andavira Editora. Recuperado de https://poio.reppe.org/symposium-anteriores/symposium-2017
Casal, J. (2021). El prácticum y el desarrollo emocional del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 135–148.
Cebrián Robles, V., Pérez-Torregrosa, A.-B. & Cebrián de la Serna, M. (2023). Literature review on video annotations in teacher education. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (66), 31–57. https://acortar.link/ykJgRQ
Chamorro-Atalaya, O. F., Aldana-Trejo, F., Alvarado-Bravo, N., Nieves-Barreto, C., Aguilar-Loyaga, S., Gamarra-Bustillos, C., Torres-Quiroz, A., Riveros-Cuéllar, A., Pérez-Samanamud, M., & Pérez-Guevara, L. (2025). Identification of the satisfaction of university students through sentiment analysis: A systematic review. International Journal of Evaluation and Research in Education, 14(1), 37–49. https://doi.org/10.11591/ijere.v14i1.26640
Coccaro, E. F., McCloskey, M. S., Fitzgerald, D. A., & Phan, K. L. (2007). Amygdala and orbitofrontal reactivity to social threat in individuals with impulsive aggression. Biological Psychiatry, 62(2), 168–178. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2006.08.024
Corbetta, M., & Shulman, G. L. (2002). Control of goal-directed and stimulus-driven attention in the brain. Nature Reviews Neuroscience, 3(3), 201–215. https://doi.org/10.1038/nrn755
Crespo, E., Camón, L., & Celma, D. (2023). Emociones en la formación docente. Educación y Futuro, 48, 69–91.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4ª ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.spada.uns.ac.id+2ucg.ac.me+2qualitative-research.net+2
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE.
D’Argembeau, A., Raffard, S., & Van der Linden, M. (2005). The neural basis of personal goal processing when envisioning future events. Journal of Cognitive Neuroscience, 17(11), 1–11. https://doi.org/10.1162/089892905775243336
Davis, M. (1992). The role of the amygdala in fear and anxiety. Annual Review of Neuroscience, 15(1), 353–375. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.43.020192.003341
Decety, J., & Jackson, P. L. (2004). The functional architecture of human empathy. Behavioral and Cognitive Neuroscience Reviews, 3(2), 71–100. https://doi.org/10.1177/1534582304267187
Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. New York, NY: McGraw-Hill.qualitative-research.net
Eichenbaum, H. (2013). Memory on time. Trends in Cognitive Sciences, 17(2), 81–88. https://doi.org/10.1016/j.tics.2012.12.007
Eisenberger, N. I. (2012). The neural bases of social pain. Nature Reviews Neuroscience, 13(6), 421–434. https://doi.org/10.1038/nrn3231
Eisenberger, N. I. (2012). The neural bases of social pain. Nature Reviews Neuroscience, 13(6), 421–434.
Ferreiro, M., & Zabalza, M. A. (2021). Reflexividad en las memorias de prácticas docentes. Revista de Educación, 392, 95–120.
Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research (6ª ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Fox, G. R. A., Kaplan, J., Damasio, H., & Damasio, A. (2015). Neural correlates of gratitude. Frontiers in Psychology, 6, 1491. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01491
Fuentes, E. X., & Muñoz, P. C. (2017). Enseñar con casos y herramientas de autor: Principios, estrategias, materiales y actividades en la enseñanza universitaria. XIV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas: actas, Poio (Pontevedra), 5, 6 y 7 de julio de 2017 (pp. 143–160). Andavira Editora. Recuperado de https://poio.reppe.org/symposium-anteriores/symposium-2017
Gallego-Arrufat, M.-J., & Molina-Ruiz, E. (2015). ¿De qué práctica hablamos? Análisis del lenguaje de la práctica de los tutores profesionales. En M. Raposo Rivas, P. C. Muñoz Carril, A. Pérez Abellás, M. E. Martínez Figueira, M. A. Zabalza Cerdeiriña & J. C. Otero López (Coords.), Documentar y evaluar la experiencia de los estudiantes en las prácticas: XIII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas (pp. 977–992). Andavira Editora. Recuperado de https://sites.google.com/view/reppe-org-poio/symposium-internacionales/eventos-anteriores
Gregori, L., Ruiz, P., Colomer, C., & Escobedo, P. (2015). Estudio documental sobre los procesos reflexivos que alcanzan los alumnos durante el periodo de prácticas. XIII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas (pp. 1069–1082). Andavira Editora. Recuperado de https://sites.google.com/view/reppe-org-poio/symposium-internacionales/eventos-anteriores
Hidalgo, M. C., & de la Blanca, N. P. (2013). Reflexiones sobre la escritura subjetiva en la formación de profesores. Teoría de la Educación, 25(1), 119–142.
Immordino-Yang, M. H., McColl, A., Damasio, H., & Damasio, A. (2009). Neural correlates of admiration and compassion. PNAS, 106(19), 8021–8026.
Knutson, B., Adams, C. M., Fong, G. W., & Hommer, D. (2001). Anticipation of increasing monetary reward selectively recruits nucleus accumbens. Journal of Neuroscience, 21(16), RC159. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.21-16-j0002.2001
Kringelbach, M. L., & Berridge, K. C. (2009). The pleasure centers of the brain. Neuron, 61(4), 646–664. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2009.01.031
Liu, B. (2020). Sentiment analysis: Mining opinions, sentiments, and emotions. Cambridge University Press.
Maren, S., & Quirk, G. J. (2004). Neuronal signalling of fear memory. Nature Reviews Neuroscience, 5(11), 844–852. https://doi.org/10.1038/nrn1535
Márquez, M. J., Padua, D., & Prados , M. E. (2015). La educación olvidó el cuerpo: de la emoción a la escritura. Cuadernos de Pedagogía, (453), 96–99. Recuperado de [https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4959905]
Martín, A. M., Méndez, L., González, R., Malik, B., García, S., Corral, M. J., Biurrun , A. C., Mora, B., López, E., Cons, D., & Arjona, M. B. (2019). Los tutores profesionales y los contextos de intervención en las prácticas externas de la UNED (RES0022). En A. Erkizia Olaizola,
M. Raposo Rivas, O. Canet Vélez, M. Cebrián de la Serna, M. Á. Barberá Gregori, A. Pérez Abellás & M. Á. Zabalza Beraza (Coords.), Presente y retos de futuro: XV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas: actas, Poio (Pontevedra), 10, 11 y 12 de julio de 2019 (pp. 814–834). Andavira Editora. Recuperado de https://poio.reppe.org/symposium-anteriores/symposium-2019
Martínez, M. E., & Reina, E. (2011). Estudio de los diarios en los eportfolios del prácticum de Educación Infantil: Análisis de los diarios de los estudiantes. En M. Raposo Rivas, M. E. Martínez Figueira, P. C. Muñoz Carril, A. Pérez Abellás & J. C. Otero López (Coords.), Evaluación y supervisión del prácticum: el compromiso con la calidad de las prácticas: actas (pp. 187–202). Andavira Editora. Recuperado de https://sites.google.com/view/reppe-org-poio/symposium-internacionales/eventos-anteriores
Mas, O., Jiménez, J. M., & Navio, A. (2015). La transferencia del aprendizaje de los alumnos: Desde el centro de formación profesional reglada/inicial al contexto de las prácticas laborales. XIII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas (pp. 1377–1393). Andavira Editora. Recuperado de https://sites.google.com/view/reppe-org-poio/symposium-internacionales/eventos-anteriores
Mérida, R., González, M.E. & Olivares, M. de los A. (2012). RIECU: Una experiencia de innovación en el Prácticum I del Grado de Infantil de la Universidad de Córdoba. Profesorado, 16(3), 447-465. https://bit.ly/39xEM7O
Mikolov, T., Chen, K., Corrado, G., & Dean, J. (2013). Efficient estimation of word representations in vector space. arXiv preprint arXiv:1301.3781.
Moll, J., de Oliveira-Souza, R., & Eslinger, P. J. (2007). The neural basis of human moral cognition. Nature Reviews Neuroscience, 6(10), 799–809. https://doi.org/10.1038/nrn1884
Monclús, G. J. (2007). Guía para la elaboración y el análisis de los documentos escritos del prácticum de la titulación de Maestro. En A. Cid Sabucedo, M. Muradás López, M. Á. Zabalza Beraza, M. González Sanmamed, M. Raposo Rivas & M. L. Iglesias Forneiro (Eds.), Buenas prácticas en el Practicum: IX Symposium Internacional sobre el Prácticum y las prácticas en empresas en la formación universitaria, Poio (Pontevedra), 27-29 de junio de 2007 (pp. 523–544). Universidade de Santiago de Compostela. Recuperado de https://sites.google.com/view/reppe-org-poio/symposium-internacionales/eventos-anteriores
Patton, M. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Sage Publications.
Pérez Cascante, L., Cebrián, M., Raposo, M., & Barrio, B. (2021). Atitudes dos professores em relação a ambientes de aprendizagem personalizados. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, 10(2), 97-106. http://dx.doi.org/10.5380/atoz.v10i2.78774
Phelps, E. A., & LeDoux, J. E. (2005). Contributions of the amygdala to emotion processing: From animal models to human behavior. Neuron, 48(2), 175–187. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2005.09.025
Pinedo, A., & Arellano, J. R. (2017). De lo cualitativo a lo cuantitativo: El prácticum como base del estudio de la afectividad en aulas de bachillerato. XIV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas: actas, Poio (Pontevedra), 5, 6 y 7 de julio de 2017 (pp. 1063–1071). Andavira Editora.Recuperado de https://poio.reppe.org/symposium-anteriores/symposium-2017
Portela, M. (2011). La formación de competencias profesionales a través del portafolios electrónico. En M. Raposo, M. E. Martínez, P. C. Muñoz, A. Pérez & J. C. Otero (Eds.), Evaluación y supervisión del Practicum: el compromiso con la calidad de las prácticas (pp. 361–368). Andavira. Recuperado de https://sites.google.com/view/reppe-org-poio/symposium-internacionales/eventos-anteriores
Puntí, M. T. (2019). El uso de las marcas de modalización en la reflexión sobre los aprendizajes adquiridos en el prácticum: Análisis de las memorias de prácticas de un grupo de estudiantes de tercer y cuarto curso del grado de Maestro en Educación Primaria (MEP) (RES0103). XV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas: actas, Poio (Pontevedra), 10, 11 y 12 de julio de 2019 (pp. 1226–1238). Andavira Editora.Recuperado de https://poio.reppe.org/symposium-anteriores/symposium-2019
Qi, S., et al. (2020). Neural correlates of envy and pride. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 15(2), 207–219.
Qi, S., Xu, Q., Geng, F., & Chen, P. (2020). Neural correlates of envy and pride in social comparisons: A meta-analytic study. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 15(2), 207–219. https://doi.org/10.1093/scan/nsaa033
Ramos, M. J., & Moreno, M. L. (2019). Diseño y proceso de mejora de un instrumento para la autoevaluación de las competencias profesionales del Prácticum del Grado en Educación Primaria (RES0079). XV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas: actas, Poio (Pontevedra), 10, 11 y 12 de julio de 2019 (pp. 385–401). Andavira Editora. Recuperado de https://poio.reppe.org/symposium-anteriores/symposium-2019
Raposo, M., Martínez, M. E., Sarmiento, J. A., & García Fuentes, O. (2021). Casos de estudio sobre las TIC en el Prácticum: Resultados en la Universidad de Vigo. XVI Symposium Internacional sobre el Prácticum y las prácticas externas. Actas, Poio (Pontevedra), 7, 8 y 9 de julio de 2021 (pp. 126–130). Andavira Editora. Recuperado de https://poio.reppe.org/symposium-anteriores/symposium-2021
Raposo-Rivas, M., & Cebrián-de-la-Serna, M. (2019). Technology to Improve the Assessment of Learning. Digital Education Review, 35, 1–13. http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/28865/pdf
Rolls, E. T. (2004). The functions of the orbitofrontal cortex. Brain and Cognition, 55(1), 11–29. https://doi.org/10.1016/S0278-2626(03)00277-X
Ruiz, C., & Navio, A. (2019). Estrategias narrativas para el desarrollo del pensamiento reflexivo en el Prácticum II de Pedagogía (RES0119). XV Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas: actas, Poio (Pontevedra), 10, 11 y 12 de julio de 2019 (pp. 1239–1255). Andavira Editora
Saiz-Linares, A. & Ceballos-López, N. (2019). El Prácticum de magisterio a examen: reflexiones de un grupo de estudiantes de la Universidad de Cantabria. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(27), 136-150. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.344
Sánchez , M. C. (2015). La evaluación, un punto de inflexión en la formación: De las memorias al intercambio de experiencias dialógicas. XIII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas (pp. 1789–1796). Andavira Editora. Recuperado de https://sites.google.com/view/reppe-org-poio/symposium-internacionales/eventos-anteriores
Sheline, Y. I. (2003). Neuroimaging studies of mood disorder effects on the brain. Biological Psychiatry, 54(3), 338–352. https://doi.org/10.1016/S0006-3223(03)00347-0
Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Thousand Oaks, CA: Sage.
Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research. SAGE.
Villa, A. & Poblete, M. (2004). Prácticum y Evaluación de Competencias. Profesorado, revista de Currículum y Formación del Profesorado, 8(2), 1-19. https://bit.ly/3j0ade1
Zabalza, M.A. (2016). El Prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1-23. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Antonio Sarmiento Campos, Rejane Maria De Almeida Amorim, Pablo Alonso Diez, Manuela Raposo Rivas (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License



8.png)




