E-Textbooks vs. Print textbooks: A neuroscientific study on reading and completing exercises in primary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/isl.vi16.13683

Keywords:

neuroscience, psycholinguistics, textbook, reading, educational technology

Abstract

Textbooks remained as the most widely used didactic materials in schools and, for some years now, its digital format has tried to find a niche in the classroom, given that children and young people are increasingly receptive to technological developments. Within these technological innovations, pupils live engaging and stimulating experiences that share with others in a natural and active way, therefore it is normal for them to find the traditional didactic resources they use in their schools as not very motivating. Aiming at finding out if textbooks are perceived as attractive materials to the participants of this study and what emotional effects caused them in the pupils, we have carried out a case study in which five neuromarketing devices were placed on the participants during reading and performance process (post-reading tasks) in both paper and digital textbooks. The data obtained reveled different physical and emotional reactions with high scores in the case of the on-paper learning, both in frontal asymmetry, electrodermal activity and pupillary dilation. Regarding the emotional parameters, there were participants with very high levels of stress and rejection, especially with the on-screen learning (E-textbook), while others obtained high enjoyment scale scores, specifically with the book in paper format.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
68
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
EduVerso, Universidad de Málaga

References

Área-Moreira, Manuel (1999). Los materiales curriculares en el contexto de los procesos de diseminación y desarrollo del currículum. https://cutt.ly/mEZ0UD0
Atienza, Jose Luís (1994). Materiales curriculares ¿para qué? Signos, 11. https://cutt.ly/fEZ0BDo
AulaPlaneta (2015). Cinco falsos mitos sobre los libros de texto digitales. https://cutt.ly/GEZ09qo
Berns, G. S., Blaine, K., Prietula, M. J., & Pye, B. E. (2013). Short- and long-term effects of a novel on connectivity in the brain. Brain Connect, 3(6), 590-600. doi: 10.1089/brain.2013.0166
Bonvin-Faura, Marcos Andrés (2009). La lectura digital. Diálogos de la Lengua. https://cutt.ly/xEZ2yzX
Cebrián de la Serna, M. (2011). Los centros educativos en la sociedad de la información y el conocimiento. En M. Cebrián de la Serna y M.J. Gallego Arrufat. (Ed.), Procesos educativos con TIC en la sociedad del conocimiento. Pirámide.
Córdon-García, J. A. (2018). Libros electrónicos y lectura digital: los escenarios del cambio. Revista Palabra Clave la Plata, 7(2), e044. https://doi.org/10.24215/18539912e044
Cubells-Salas, Francisco (1989). Por una literatura auténticamente juvenil. En Emilio Ortega, 100 Gran Angular (pp.16-29). SM.
Díaz-Pardo, Felipe (2007). Presente y futuro de los materiales curriculares. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 6. https://cutt.ly/DEZ2S7h
Educación 3.0. (2014). ¿Cómo debe ser el libro de texto? AulaPlaneta. La integración de las TIC y los libros digitales en la educación. Barcelona: Gabinete de Comunicación y Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona. https://cutt.ly/8EZ2ZpK
Egüés Oroz, Inmaculada (1995). De los libros de texto y la lectura. El Guiniguada, 6-7, 221-228. http://hdl.handle.net/10553/53688
Ekman, Paul & Friesen, Wallace (1986). A new pan-cultural facial expression of emotion. Motivation and Emotion, 10(2), 156-168. https://link.springer.com/article/10.1007/BF00992253
Esteban-Abengozar, Almudena (2013). Uso del libro de texto digital en las asignaturas de lenguas (castellano-catalán). Estudio de caso en el centro de secundaria Duc de Montblanc (Rubí) (Trabajo de fin de máster). http://www.recercat.cat/handle/2072/216887
Fernández, M., Tojar, J. y Mena, E. (2013). Evaluación de buenas prácticas de tutorización e-learning. Funciones del teletutor y su papel en la formación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 85-98. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.06
Ferrés I Prats, J. (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Gedisa.
Gimeno-Sacristán, J. (1998). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Morata.
Gómez-García, Ismael (2017). El libro de texto digital en la sociedad del conocimiento. Telos Análisis, 107, 121-125. https://cutt.ly/pEZ9u6d
Gutiérrez, I. (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en tecnologías de la información y la comunicación. Píxel Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 51-65. Doi: 10.12795/pixelbit.2014.i44.04
Hutton, J. S., Horowitz-Kraus, T., Mendelsohn, A. L., DeWitt, T. y Holland, S. K. (2015). Home Reading Environment and Brain Activation in Preschool Children Listening to Stories. Pediatrics, 136(3), 466-478.
doi: 10.1542/peds.2015-0359
Ibarrola, Begoña (2017). Aprendizaje emocionante. Neurociencia para el aula. SM.
Jewitt, Carey (2005). Technology, Literacy and Learning: A Multimodal Approach. Routledge.
Jover, Guadalupe (2016). El libro de texto no es el currículo. Cuadernos de Pedagogía, 463. https://bit.ly/32MULdx
Khushaba, Rami; Wise, Chelsea; Kodagoda, Sarath; Louvoere, Jordan; Kahn, Barbara; & Townsend, Claudia (2013). Consumer neuroscience: Assessing the brain response to marketing stimuli using electroencephalogram (EEG) and eye tracking. Expert Systems with applications, 40(9), 3803-3812. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2012.12.095
Levratto, V. (2017). Encuentro entre lectura en papel y lectura digital: hacia una gramática de lectura en los entornos virtuales. Foro de Educación, 15(23), 85-100. http://dx.doi.org/10.14516/fde.555
Lomas, Carlos y Vera, Manuel (2004). Los libros de Textos. Revista Textos, 36, 7-14. https://cutt.ly/mEZ9bQf
López-Aranda, Concepción (2013). El libro de texto digital: experiencias en el aula y visiones del profesorado. En el II congreso internacional virtual de educación lectora (CIVEL-2013). doi: 10.13140/RG.2.1.3174.8563
López-Hernández, Ana (2007). Libros de texto y profesionalidad docente. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 6. https://cutt.ly/Zbv8Lfn
Lucca-Irizarry, Nidia y Berríos-Rivera, Reinaldo (2003). Investigación Cualitativa en Educación y Ciencias Sociales. Publicaciones Puertorriqueñas.
Martínez-Bonafé, Jaume (2002). Políticas del libro de texto escolar. Morata.
Martín-Sánchez, Oscar; Araya, Claudia; García, Manuel; Castillo, Fernando (2019). Proyecto: La leyenda del legado. Lengua castellana y Literatura 6. Primer Trimestre. Edelvives.
Martínez, F. y Sánchez, M. (2011). Diseño de procesos y materiales de enseñanza con TIC para infantil y primaria: pizarra digital y objetivos de aprendizaje. En M. Cebrián de la Serna, M. Y Gallego Arrufat (coords.), Procesos educativos con TIC en la sociedad del conocimiento. Pirámide.
Mata, Juan (2016). Neurociencia, lectura y literatura infantil. Lazarillo: Revista de la Asociación de Amigos del Libro infantil y juvenil, 34, 48-51. https://cutt.ly/PEZ9Z8n
Mendoza, A. (Coord.) (2003). Didáctica de la lengua y la literatura para primaria. Pearson Education.
Merga, M. K, Roni, S. M. y Cowan, E. (2017). The influence of access to eReaders, computers and mobile phones on children's book reading frequency. Computer and Education, 109, 187-196. https://cutt.ly/if64Y3n
Merino, Elena y Cassany, Daniel (2016). Libros de texto digitales de lenguas para el 1x1: recursos y discursos. Lenguaje y Textos, 43, 81-88. https://doi.org/10.4995/lyt.2016.5943
Merriam, Sharan (1988). Case Study Research in Education: A Qualitative Approach. Jossey-Bass Inc.
Meyer, K (2016). Reading Content on Mobile Devices. https://cutt.ly/2EZ93Bh
Ministerio de Educación y Cultura (2001). Real decreto 1744/1998, de 31 de julio, sobre uso y supervisión de libros de texto y demás material curricular correspondientes a las enseñanzas de régimen general. Madrid. BOE 212, de 4 de septiembre de 1998, páginas 30005 a 30007 (3 págs.). https://cutt.ly/AEZ3wf5
Mora, Francisco (2007). Neurocultura. Una cultura basada en el cerebro. Alianza
Morales, P. (2006). Implicaciones para el profesor de una enseñanza centrada en el alumno. Miscelánea Comillas, 64(124), 11-38. https://cutt.ly/cbv8x85
Myrberg, C. (2017). Why doesn’t everyone love reading e-books? Insights, 30(3), 115-125. http://doi.org/10.1629/uksg.386
Ortiz, A. (2011). Diseño y elaboración de materiales didácticos. En M. Cebrián De La Serna y M.J. Gallego Arrufat (Coords.), Procesos educativos con TIC en la sociedad del conocimiento. Pirámide.
Peirats-Chacón, José; Gallardo-Fernández, Isabel M.; San Martín-Alonso, Ángel; Waliño-Guerrero, Mª José (2016). Análisis de la industria editorial y protocolo para la selección del libro de texto en formato digital. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 20(1), 75-89. https://cutt.ly/OEZ3g3o
Pérez-Leal, Antonio (sf.). Neurociencia y Educación: 5 aportaciones de la neurodidáctica a la educación. https://cutt.ly/0EZ3zEt
Pérez-Pérez, R. M. (2019). Hacia una psicopolítica del mercado. El neuromarketing. RAEIC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 6(11), 46-67. doi: https://doi.org/10.24137/raeic.6.11.4
Pérez-Tornero, José M. y Pi, Mireia (2013). La integración de las TIC y los libros digitales en la educación. AulaPlaneta. https://cutt.ly/eEZ3m3h
Romero, Leda (2014). Lectura tradicional versus lectura digital. Correspondencias & Análisis, 4, 63-75. Doi: https://doi.org/10.24265/cian.2014.n4.03
San Martín-Alonso, Ángel y Peirats-Chacón, José (2018). Controversias en la transición del libro de texto en papel y electrónico a los contenidos digitales. Revista de educación a distancia, 56(5). Doi: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/5
Seomun, G.; Pyun, S.-B.; Lee, J.-A.; Kim, E.-J.; Noh, W. (2016). A Comparison of Carpal Tunnel Syndrome Between Digital and Paper Textbook Users in Elementary Schools. WORK: A Journal of Prevention, Assessment & Rehabilitation, 53(4), 909-915. Doi: https://doi.org/10.3233/WOR-162278
Silva-Galán, J.M. (2011). Materiales y recursos digitales. Cuadernos de pedagogía, 418. https://cutt.ly/CEXqr5e
Sotomayor-Martínez, Cristina. (2015). Libros de texto digitales: consideraciones educativas. Revista Funcae Digital, 58. https://cutt.ly/bEXqsmw
Sourina, Olga & Liu, Yisi (2011). A Fractal-based Algorithm of Emotion Recognition from EEG using Arousal-Valence Model. In Proceedings of the International Conference on Bio-Inspired Systems and Signal Processing (BIOSIGNALS-2011), 209-214. Doi: 10.5220/0003151802090214.
Stake, Robert (1995). The art of case study research. Sage Publications.
Suarez-Muñoz, Ángel (2001). Lectura, libros de texto y otras alternativas didácticas. Campo Abierto, Revista de Educación, 19, 91-104. https://cutt.ly/oEXqnbd
Travé-González, Gabriel; Pozuelos-Estrada, Francisco; Canal de León, Pedro (2013). Análisis de materiales curriculares y práctica docente. Cuadernos de Pedagogía, 432. https://cutt.ly/nEXqEK2
Vera, J. (1997). Cambio social y evaluación pedagógica de las tecnologías. Revista Española de Pedagogía, 207, 363-376. https://cutt.ly/gbv8IoL
Zárate-Pérez, Adolfo (2019). Habilidades de lectura crítica en los libros de texto de educación secundaria. Revista Signos. Estudios de lingüística, 52(99), 181-206. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718- 09342019000100181

Published

2021-12-21

How to Cite

Onieva López, J. L., Eugenio, Felipe Morales, A. ., & García Ruiz, M. A. . (2021). E-Textbooks vs. Print textbooks: A neuroscientific study on reading and completing exercises in primary school students. Investigaciones Sobre Lectura, (16), 1–31. https://doi.org/10.24310/isl.vi16.13683

Issue

Section

Artículos