Projected Reading versus Actual Consumption of Narrative Formats in L1 Spanish University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/isl.vi18.14308

Keywords:

attitude, Initial Formation, Reading, Literature, Narrative

Abstract

It is intended to discover what attitudes and beliefs are raised in favor of reading by the students of the Grade of Primary Education (course 2020-2021) thinking of children. Also inquire if this sample self-perceives that it is important to read for its own benefit. In addition, it investigates what type of possible transmedia formats university students consume (on paper or digital), through which platforms and if these digital formats benefit reading competence and what reasons they argue in favor.The inquiry methodology is mixed. Data is collected through a semi-structured interview. It is a quantitative non-experimental approximation analyzed thanks to the SPPS Statistics 27.0 program. Likewise, a qualitative analysis is carried out with significant data input using the QDA Miner 4.1 program. The sample is made up of 75 individuals from the University of Castilla La Mancha, Ciudad Real campus, predominantly female and with a greater representation of individuals over 20 years of age.Children's reading is important since it provides various learning benefits, aesthetic and ethical references. It is concluded that they contribute a majority esteem for their own reading and the priority consumption of the written account of stories and books on paper, followed by the visual accounts of television series on the Internet from web pages. Likewise, they recognize in a majority way that these analog and digital formats that they consume are in favor of both reading competence and encourage analog and digital reading

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Author Biographies

Beatriz Peña-Acuña, University of Huelva

De formación interdisciplinar (Filología, Periodismo y doctorado con tesis interdisciplinar), es vicedecana de Calidad, Estudiantes, Empleabilidad y Prácticas de la Facultad de Humanidades, y profesora titular de la Universidad de Huelva (España). Ha recibido diversas menciones prestigiosas, tanto nacionales como internacionales, entre otras, honoris causa. Es doctora con mención en inglés por la Universidad de Alicante con Premio Extraordinario.

Tiene una producción prolífica, con más de 200 publicaciones científicas, entre las que figuran aquellas publicadas en revistas de impacto y editoriales de prestigio. Ha escrito 12 libros. Fundadora y antigua investigadora principal del grupo de investigación Desarrollo Personal. Pertenece al comité editorial de varias revistas científicas nacionales e internacionales de impacto.

Ha participado en proyectos de investigación e innovación académicos y en contratos 68/83 LOU con empresas. Evaluadora experta del SEPIE (2019-2021). Ha visitado diversas universidades en estancias docentes e investigadoras. Ha dirigido diversas tesis y tutelado a profesorado universitario en estancias posdoctorales. Investiga en cinco idiomas. Disfruta innovando desde la docencia y difundiendo la ciencia desde la investigación.

https://consapevolente.blogspot.com/

Rafael Crismán Pérez, University of Cádiz

Rafael Crismán-Pérez es profesor sustituto interino de la Universidad de Cádiz. Sus principales líneas de investigación son las actitudes lingüísticas para español L1 y L2, así como la relación entre lengua y actitud y sus respectivos componentes cognitivos, afectivos y conductuales. En su desarrollo profesional ha impartido docencia tanto en centros de enseñanza media como en centros de enseñanza superior nacionales e internacionales. Entre sus publicaciones, cuenta con diferentes artículos indexados en revistas de impacto, así como con monografías en editoriales especializadas.

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Published

2022-12-13

How to Cite

Peña-Acuña, B., & Crismán Pérez, R. (2022). Projected Reading versus Actual Consumption of Narrative Formats in L1 Spanish University Students. Investigaciones Sobre Lectura, 17(2). https://doi.org/10.24310/isl.vi18.14308

Issue

Section

Artículos