Echoes on a Reused Canvas: Picasso and the Life of Images (1899)
DOI:
https://doi.org/10.24310/ba.47.2025.21061Abstract
In 2015, an X-ray scan reveals a mysterious man torso underneath Pablo Picasso’s ‘Man After El Greco’ to a group of art conservators. The author defends that the academic male nude is a fragment of a copy of one of the characters appearing in Diego Velázquez’s 1630’s ‘Vulcan’s Forge’. This analysis holds onto an anachronistic view over the three-in-one portrait in which there is a dialectical dialogue between El Greco painter’s formal distortions, Diego Velázquez classical technique, and Picasso as transcending temporal categories.
Downloads
References
BARÓN, Javier (2014), «La influencia del Greco en la pintura moderna. Del siglo XIX a la difusión del Cubismo», El Greco y la pintura moderna, Museo Nacional del Prado, Madrid, pp. 101-197.
DIDI-HUBERMAN, Georges, REHBERG, Vivian and BELAY, Boris (2003), «Artistic survival: Panofsky vs. Warburg and the Exorcism of Impure Time», Common Knowledge, Vol. 9, n.º 2, pp. 273-285.
HOENIGSWALD, Ann (1997), «Works in progress: Pablo Picasso’s hidden images», in McCully, Marilyn (ed.), Picasso. The Early Years, 1892-1906, Board of Trustees, National Gallery of Art, Washington, pp. 299-309.
MULCAHY, Rosemarie (2005), «Velázquez en Italia by Salvador Salort Pons», The Burlington Magazine, vol. 147, n.º 1226, pp. 336-337.
PICASSO, Pablo (1897), Letter of Picasso to Joaquim Bas, Madrid, November 3rd 1897, Fundació Palau, Caldes d’Estrach.
PIJOAN, Josep (1930), «El Greco-A Spaniard», The Art Bulletin, vol. 12, n.º 1, pp. 13-18.
PORTÚS, Javier (2014), Velázquez, Kunsthistorisches Museum, Wien, pp. 301-302.
SABARTÉS, Jaume (1957), Dans l’Atelier de Picasso, Fernand Mourlot, Paris.
Sessa, Clarimma, JIMÉNEZ DE GARNICA, Reyes, ROSI, Francesca, FONTANA, Raffaella, and GARCÍA, José Francisco (2016), «A Study of Picasso’s Painting Materials and Techniques in Six of His Early Portraits», Journal of the American Institute for Conservation, vol. 55, n.º 4, pp. 198-216.
THE WARBURG INSTITUTE (1934), A Bibliography of the Survival of the Classics. I. The publications of 1931, The Warburg Institute, London.
THE WARBURG INSTITUTE (1938), A Bibliography of the Survival of the Classics. II. The publications of 1932-1933, The Warburg Institute, London.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alfons Puigarnau Torelló

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>

Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.






4.png)