ICTs and active aging processes: a broken promise?
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8287Keywords:
Active ageing, the elderly, new information and communication technologies, training, social and educational policiesAbstract
The impact of the new information and communication technologies (ICTs) has yet to be measured and accurately defined. They are undoubtedly having increasing impact in growing areas of telematic networks and an increasingly controlled social network. Between the optimism and pessimism of the discourse related to these tools, there has been scanty in-depth consideration or solid studies to enable us to understand how they emerge, are applied and, developed or the outcomes. In the context of the elderly, either by analogy with other age groups or for their potential, among other reasons, there are growing calls for more frequent use of ICTs. This work explore the relationships that exist between the elderly and ICTs based on the slogan launched in 2002 on “active ageing”, a notion or expression linked in Europe and America to promises of a political, social, economic and cultural nature and therefore the promoter of improved quality of life for people who grow old in advanced and developing societies that change and transform in ways that multiply their fears, risk of exclusion and insecurities. Nour exploration of analytical and empirical support tries to verify if such a promise is objectively fulfilled or whether, on the contrary, it forms part of the rhetoric of the use or political discourses of a populist and electoralist nature. empirical, tries to verify if such a promise is fulfilled objectively or if it forms part of the rhetoric to the use or of the political speeches of populist and electoralist character.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Abad, L. (2014). Diseño de programas de e-inclusión para alfabetización mediática de personas mayores. Comunicar, 42 (XXI), 173-180. Recuperado de DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-17).
Abellán, A. y Pujol, R. (2013). Un perfil de las personas mayores en España. Indicadores estadísticos básicos. Madrid: Informes Envejecimiento en red nº 1. Recuperado de http://digital.csic.es/
Agudo, S., Pascual, M.A. y Fombona, J. (2012). Usos de las herramientas digitales entre las personas mayores. Comunicar, 39 (XX), 193-201 Recuperado de DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C39-2012-03-10
Ala-Mutka, K., Malanowski, N., Punie, & Cabrera, M. (2008). Active Ageing and the Potential of ICT for Learning. IPTS & EuropeanCommission. Recuperado de http://ftp.jrc.es
Arendt, H. (1993). La condición humana. Barcelona: Paidós.
Baltes, P.B. y Smith, J. (2003). New frontiers in the future of aging: from successful aging of the young old to the dilemmas of the fourth age . Gerontology, 49, 123-135.
Baltes, P.B.; Kliegel, R. &Dittmann, F. (1988). On the locus of training in research on the plasticity of fluid intelligence in old age. Journal Educational Psychology, 80, 392-400.
Bazo, M.T. (2004). Envejecimiento y familia. Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura, 702, 323-344.
Benjamin, A.E. y Estes, C. (2003). Intervenciones sociales con mayores. En J. Sáez (Coord.), Educación y aprendizaje en las personas mayores (79-100). Madrid: Dykinson.
Bengtson, V.L., Rosenthal,C y Burton, L.(1990). Families and Aging: Diversity and heterogeneity. En R.H.Binstock y L.K.George, (Edits.), Handbook of Aging and the Social Sciences. San Diego: Academic Press; pp.263-287.
Brunner, J.J. y Tedesco, J.C. (Edits.) (2003). Las nuevas tecnologías y el futuro de la educación. B. Aires: Septiembre Grupo Editor.
Caro, F. y Sánchez, M. (2005). Envejecimiento productivo. Concepto y factores explicativos. En S. Pinazo y M. Sánchez (Dir.), Gerontología. Actualización, innovación y propuestas (457-490). Madrid: Pearson.
Cefrio (2011). Génération @. Portrait de l’utilisation d’internet et de l’ordinateur par les aînés internautes du Québec. Recuperado de http://www.cefrio.qc.ca/
CMSI (2003). Declaración de principios. Construir la Sociedad de la Información: un desafío para el nuevo milenio. Recuperado de https://www.itu.int/
COTA (2012). Older Victorians online report. Recuperado de http://cotavic.org.au/
Fernández-Ardèvol, M. &Loredana, I. (2013). Older people and mobile communication in two European contexts. Romanian Journal of Communication and Public Relations, 15(3), 83-98. Recuperado de http://journalofcommunication.ro/
Fernández- Ballesteros, R. (2009). Envejecimiento activo: contribuciones de la psicología. Madrid: Pirámide.
Fusaro, M. (Dir.) (2007). Le rôle des ainées dans le transfert intergénérationnel des technologies de l’information et de la communication au sein de la cellule familiale. Québec: CRSH. Recuperado de http://www.intertic.uqam
Gagnon, M., Riendau, J. y García Molina, J. (2006). Entornos informáticos en Educación Social: una propuesta de investigación. Revista de Pedagogía Social, 12-13. Segunda época. Murcia. Diciembre, 181-191.
Miranda de Larra, R. (2004). Los Mayores en la Sociedad de la Información: situación actual y retos de futuro. Madrid: Fundación Auna. Recuperado de http://www.financialtech-mag.com/
OMS. (2002). Envejecimiento Activo: un marco político. Madrid: Asamblea Mundial sobre Envejecimiento.
Pavón, F. (2000). Tecnologías avanzadas: nuevos retos de comunicación para los mayores. Comunicar, 15, 133-139.
Rodríguez, R. M. (2007). Personas mayores y aprendizaje a lo largo de la vida de las tecnologías de la información y la comunicación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 30, 41-48.
Sádaba, I. (2002). Nuevas tecnologías y política: acción colectiva y movimientos sociales en la sociedad de la información. Recuperado de http://www.uned.es
Sáez, J., Pinazo, S. y Sánchez, M. (2008). La construcción de los conceptos y su uso en las políticas sociales orientadas a la vejez: la noción de exclusión y vulnerabilidad en el marco del envejecimiento, Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración, 75; pp. 75-94.
Sáez, J. (2010). La educación de personas mayores: de la lógica disciplinar a la lógica profesional. En A. Cabedo (Edit.), La educación permanente: la universidad y las personas mayores (263-303). Castellón de la Plana: Publicacions de la Universitat Jaume I.
Sáez, J. (2013). Las políticas sociales como respuesta a la exclusión social. En J. Garcia (Coord.) Exclusiones. Discursos, políticas, profesiones. Barcelona: Edit. UOC
Sánchez, M. y Ferreiro, J. (2010). Las promesas del envejecimiento activo: investigación, desarrollo e innovación en Europa. El Escorial/Madrid: Informe/Resumen.
Tatnall, A. (2014). ICT, education and older people in Australia: A socio-technical analysis. Education and Information Technologies, 19 (3), 549-564.
Wong, Y. Ch; Chen, H.; Lee, V.; Fung, J. & Law, Ch. (2013).
Empowerment of Senior Citizens via the Learning of Information and Communication Technology. Agein International, 39 (2), 144-162.
Yuni, J.A. (1999). Optimización del desarrollo personal mediante la intervención educativa en la adultez y en la vejez. Granada: Universidad de Granada.
Yuni, J.A. y Urbano, C. (2005). Educación de Adultos Mayores: teorías, investigaciones e intervenciones. Córdoba: Edit. Brujas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

