«Crecer en un chino» and «Vamos al chino»: Deconstructing Sinophobia through Artistic Practice

Authors

  • Laia Manonelles Moner Universidad de Barcelona Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/ba.47.2025.20634

Keywords:

Processual art, Collaborative artistic practices, Racism, Chinese diaspora, Paloma Chen, Cangrejo Pro

Abstract

Chinese migration to Spain experienced a significant increase in the eighties of the last century and, in the last decade of the new millennium, it should be noted that both young people of Chinese origin, who have migrated to Spain, and the young Asian descent –who were born and went to school in Spain– have begun to focus on the systemic racism of Spanish society, denouncing the prejudices suffered by the Chinese community and its descendants. Creation can become a tool to focus on issues about discrimination against migrants and racialized people, and this article, based on the multimedia work Crecer en un chino (2019) by Paloma Chen and the action Vamos al chino (2022) by the collective Cangrejo Pro, will explore the potential of artistic practice with the aim of making visible and «repare» the wounds of migration.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
2%
33%
Days to publication 
439
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga.

References

ARABI, Hassan (2020), «El discurso xenófobo en el ámbito político y su impacto social», Entramado. Enero-Junio, 2020 vol. 16, n.º 1, pp.166-175. En: <https://dx.doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6085>.

BELTRÁN ANTOLÍN, Joaquín y SÁIZ LÓPEZ, Amelia (2013), «Del restaurante chino al bar autóctono. Evolución del empresariado de origen chino en España y su compleja relación con la etnicidad», en BARROS NOCK, Magdalena, y VALENZUELA GARCÍA, Hugo (eds.), Retos y estrategias del empresariado étnico. Estudios de caso de empresarios latinos en los Estados Unidos y empresarios inmigrantes en España (1 ed., pp. 85-108), Publicaciones de la Casa Chata, México.

BERGER, John (2011), Maneres de mirar, Edicions de 1984, Barcelona.

BISHOP, Claire (2016), «The social turn: Collaboration and its discontents», Artforum International, 44 (6), 178-183.

CHEN, Paloma y XIAO, Xirou (2024), «Xirou Xiao: ‘mi mirada artística es constructiva y, por tanto, tiene en la educación su aliada’», El Salto. Culturas. Entrevista, 17 de abril. En: <https://www.elsaltodiario.com/culturas/entrevista-xirou-xiao-cangrejos-pro-exposicion-pelicula-chinas>.

CHEN, Paloma (2023), «No tengo más que una literatura y no es la mía: reflexiones desde una experiencia chino-española», Organicom, [S. l.], v. 19, n. 40, pp. 228-236. En: <10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.205774>.

CHEN, Paloma y MANONELLES MONER, Laia (2023, 12 de julio). Entrevista en Barcelona.

CHEN, Paloma (2023), Shan shui pixel scenes. App.

CHEN, Paloma (2022), Una invocación a las mayorías silenciosas, Letraversal, España.

CHEN, Paloma y DE MONTIS, María G. (2022), «Paloma Chen: «Mi poesía habla de racismo, de cultura... de no tener una identidad», El Feminista, 12 de junio. En: <https://efeminista.com/paloma-chen-poeta-colectiviza-experiencia-migratoria/>.

CHEN, Paloma (2019), Crecer en ‘un chino’. Hablan los hijos de los restaurantes y bazares de todo a 100 (reportaje multimedia). En: <https://crecerenunchino.wordpress.com/>.

CHIU, Melissa (2006), Breakout. Chinese art outside China, Edizioni Charta Srl, Milano.

FELSHIN, Nina (2001), «¿Pero esto es arte? El espíritu del arte como activismo», en BLANCO, Paloma, CARRILLO, Jesús, CLARAMONTE, Jordi y EXPÓSITO, Marcelo (eds.), Modos de hacer. Arte crítico, esfera pública y acción directa, Ed. Universidad de Salamanca, pp. 73-94.

GAO, Minglu en HOU, Hanru (2002), On the mid-ground. Selected texts edited by Yu Hsiao-Hwei, Timezone8, Hong Kong.

HERNÁNDEZ ESTEBAN, Ester (2023), «Pero habla(n): Las heridas de los hijos de los inmigrantes en la poesía de Paloma Chen», Hispania, Volume 106, 3, September 2023, pp. 437-451. En: <10.1353/hpn.2023.a906573>.

LEACH, Edmund (1967), «Nosotros y los demás», Un Mundo en Explosión, Anagrama, Barcelona, pp. 47-64.

LIPPARD, Lucy (1983), «Caballos de Troya: arte activista y poder», en MARZO, J. L. (ed.), Fotografía y activismo, Gustavo Gili, Barcelona, pp. 55-82.

GARCES MASCAREÑAS, Blanca (2023), «Europa davant dels refugiats», Compàs d’amalgama, 7, pp. 28-32, https://doi.org/10.1344/Compas.2023.7.42451.28-32.

MANONELLES MONER, Laia (2021), «Relecturas de la “Otredad”. Representaciones y auto-representaciones de la migración china en España», en PELEGRÍ, Àngels (ed.), Encrucijadas: China desde el presente, Editorial Comares, Granada, pp. 63-82.

MAYOCK, Ellen y CORBALÁN, Ana (eds.) (2014), Toward a Multicultural Configuration of Spain: Local Cities, Global Spaces, Fairleigh Dickinson UP, Mayland.

Red de Diáspora China (2019). En: <http://liwai.org/red-de-diaspora-china> (fecha de consulta: 3-mayo-2024).

RODRÍGUEZ-GARCÍA, Dan, HABIMANA-JORDANA Teresa y RODRÍGUEZ-RECHE, Cristina (2021), «“Tú, como eres negra, harás de lobo”. El debate pendiente sobre la cuestión de la raza en España», Perifèria, revista de recerca i formació en antropologia, 26(1), pp. 29-55, https://doi.org/10.5565/rev/periferia.833.

SÁIZ LÓPEZ, Amelia (2005), «La migración china en España: características generales», Revista CIDOB d’afers internacionals, 68, pp. 151-163.

TODOROV, Tzvetan (2000), Nosotros y los Otros, reflexión sobre la diversidad humana, Siglo XXI, México.

TSAI, Ita (2019), Chino capuchino: cómo los estereotipos afectan a estos españoles [vídeo]. Documental, 14 minutos. En: (fecha de consulta: 1-mayo-2023).

TSAI TSENG, Chenta (2019), Arroz tres delicias. Sexo, raza y género. Plan B, Barcelona.

WU, Hung (2014), Contemporary Chinese Art, Thames & Hudson, Londres.

XIAO, Xirou y HERNÁNDEZ, María (s. f). «Cangrejo Pro-Una de las voces de la diáspora china en España», Metal magazine. En: <https://metalmagazine.eu/es/post/interview/cangrejo-pro>.

XIAO, Xirou y MANONELLES MONER, Laia (2022, 1 de diciembre), Entrevista en Barcelona.

XIAO, Xirou y MANONELLES MONER, Laia (2024, 13 de mayo), Conversación en Barcelona.

YE, Susana (2015), Chiñoles y bananas [vídeo], Documental, 24 minutos. En: (fecha de consulta: 6-mayo-2022).

ZHANG-YU, Cristina y ZHANG-YIM, Ji (2021), «Contranarrativas a través del teatro foro: nuestras formas de ser-en-el-mundo», Open Library of Humanities, 7(1): 5, pp. 1-15. En: <https://doi.org/10.16995/olh.616>.

Published

2025-12-22

How to Cite

Manonelles Moner, L. (2025). «Crecer en un chino» and «Vamos al chino»: Deconstructing Sinophobia through Artistic Practice. Boletín De Arte, (47), 65–77. https://doi.org/10.24310/ba.47.2025.20634

Issue

Section

Research Paper