The Emblematic Fauna in the Book Theatrvm Omnivm Scientiarvm (Nápoles, 1650)

Authors

  • Vicent Francesc Zuriaga Senent Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2019.v0i40.5773

Abstract

The present work is integrated within the investigations around emblematic literature that are being developed in Spain in the wake of Santiago Sebastián’s work. In it, we will discuss the study and annotated translation of a selection of nine fauna emblems in the book Theatrvm omnivm scientiarvm, written in Latin and dedicated to the Count of Oñate, Viceroy of Naples, to celebrate the commencement of the studies of the University of Naples in 1649. Giovanni Battista Cacace, author of the book, uses the animals present in the allegories and fables in the classical and Christian tradition to symbolize and exalt the figure of the viceroy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Vicent Francesc Zuriaga Senent, Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

Departamento de Ciencias Sociale Dr. Vicent F. Zuriaga Senent. Facultad de Magisterio y Ciencias de la Educación. Departamento de Ciencias Sociales. C/ Sagrado Corazón, 5. Godella 46110 Teléfono 963637412. Ext.: 10024

References

BIBIOGRAFÍA

AMMINIANO, Marcellino (1693), Rerum Gestarum, Leiden.

ANSELMI, Alessandra (2003), “I ritratti di Iñigo Vélez de Guevara e Tassis VIII conte di Oñate un ritratto di Ribera” publicado en la revista Locvs Amoenvs 6, Barcelona, Servei de publicacions de la Universitat Autónoma de Barcelona, p.p. 293-304

ARISTÓTELES (1992), Investigación sobre los animales. Traducción y notas Julio Palí Bonet, Editorial Gredos, Madrid.

CAMPOS MÉNDEZ, Israel (2004), “Elementos de continuidad entre el culto del dios Mithra en Oriente y Occidente” Transoxiana 8 Junio. Publicación Electrónica. Escuela de Estudios Orientales "R.P. Ismael Quiles S.J" Universidad del Salvador.

http://www.transoxiana.org/0108/campos-mithra.html (Fecha de consulta: 11-01-2019)

CAUSINO, Nicolas. S.J. (1677), Símbolos selectos y parábolas historicas / traducido de latín y aumentado con varias observaciones por don Francisco de la Torre, Madrid.

CAUSINO, Nicolas. S.J. (1618), De symbolica Aegyptiorum sapientia,: in qua symbola, parabolae, historiae selectae, quae ad omnem embelematu[m], aenigmatu[m], hieroglyphicorum cognitione[m] via praestat, Paris.

CICERÓN, Marco Tulio (1997), Discursos. Vol. X. Defensa de Lucio Murena. Traducido por Manuel Marin Peña, Ed. CSIC, Madrid.

COMTE, Nadal (1653), Mythologiae, Sive Explicationis Fabularvm, Madrid.

CORTESE, Nino (1924), “L’età Spagnola” Storia della Università di Napoli, Nápoles, p.126

ELIANO DE PRENESTE, Claudio (1984), Historia de los animales. Libros IX-XVII. Traducción y notas de J.M. Díaz-Regañón López, Biblioteca Clásica, Editorial Gredos. Madrid.

DE GUZMÁN, Francisco (1565), Triumphos Morales. Alcalá de Henares.

FILÓN de Alejandría (2010), Obras completas Vol.II. Edición dirigida por José Pablo Martín. Traducción y Notas de Marta Alesso, José Pablo Martín, Francisco Lisi. Trotta Ediciones. Madrid.

FILÓSTRATO EL VIEJO (1993), Imágenes. Edición a cargo de Luís A. de Cuenca, y M.A. Elvira, Ediciones Siruela, Madrid.

GARCIA ARRANZ, José Julio (2010), Symbola et emblemata Avium, Ed. Sielae, La Coruña.

GARCÍA MAHIQUES, Rafael (1988), Empresas Sacras de Núñez de Cepeda, Tuero, Madrid.

GARCÍA MAHIQUES, Rafael. (1989), “El elefante, o la humanidad obediente” Lecturas de historia del arte. Vol. 1.Ed. Ephialte. Vitoria-Gasteiz, p.283

GARCÍA MAHIQUES R. MÍNGUEZ CORNELLES V. ZURIAGA SENENT V. (2004), “Theatrvm omnivm scientiarvm Nápoles, 1650”. Florilegio de estudios de Emblemática. Actas del VI Congreso Internacional de Emblemática de The Society for Emblem. Sagrario López Poza (dir.) La Coruña, p.p. 399-410

JOSEFO, Flavio (1634), Antiquitatum Iudicarum. Vol. II. Génova.

MINGUITO PALOMARES, Ana (2015), “La entrada triunfal del VIII Conde de Oñate en Nápoles: recreación alegórica de un retrato perdido pintado por Jusepe de Ribera”, Cuadernos de Historia Moderna. Universidad Complutense. Madrid, p.p. 89-123

NUÑEZ DE CEPEDA, Francisco S.J. (1682), Idea del Buen Pastor, Empresas Sacras. Lyon.

ORIGLIA, Giuseppe (1753), Historia dello Studio, Libro V. Nápoles

OVIDIO, Publio (1999), Las metamorfosis. Traducción y notas Felipe Payró Carrió. Edicomunicacion. Barcelona.

PAUSANIAS (1994). Descripción de Grecia. Vol I. Libros I-II. Introducción, traducción y notas de María Cruz Herrero Ingelmo Editorial Gredos. Madrid.

PLINIO, Cayo (2002), Historia Natural. Libros VIII-XI Sobre los animales. Edición y traducción y notas de Josefa Cantó, et alli. Ediciones Cátedra. Madrid

PLINIO, Cayo (1624), Historia Natural. Traducción de Geronimo de Huerta. Madrid

PRAZ, Mario (1964), Studies in seventeenth century imagery, Edizioni di Storia e Letteratura. Roma.

SÁNCHEZ GARCÍA, Encarnación (2013), “Libros ilustrados con retratos en la Nápoles española del primer Barroco”, Mélanges de la Casa de Velázquez, Madrid, p.p. 95-117

SILIUS ITÁLICUS, Titus Caius (1620), Secundo Bello Punico. Editor Jansonium, Amsterdam

VINCENT DE BEAUVAIS. (1591) Speculum Historiale Vols. XVII-XXI. Venecia.

Published

2019-11-28

How to Cite

Zuriaga Senent, V. F. (2019). The Emblematic Fauna in the Book Theatrvm Omnivm Scientiarvm (Nápoles, 1650). Boletín De Arte, (40), 231–240. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2019.v0i40.5773

Issue

Section

Dossier