Main Article Content

  • Noemí Peña Trapero
Noemí Peña Trapero
Spain
Vol. 3 No. 3 (2022): Remembering: a life dedicated to Education. Academic tribute to Professor Ángel I. Pérez Gómez, STUDENTS, pages 257-261
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.14649
Submitted: May 2, 2022 Accepted: Sep 2, 2022 Published: Sep 30, 2022
How to Cite

Abstract

When university education aims to transform people, their attitudes and their actions, it requires a deep work on oneself; it requires time and effort, exposes us to the gaze of others, invites us to question everything and can be accompanied by a crisis or change of identity. Ángel's thought has been the support of my entire personal and professional career, the reason that self-criticism, passion for knowledge and commitment to education are part of my day to day. Without a doubt, Ángel changed my life, but thanks to his legacy he continues to change it for numerous teachers who one day decide to walk against the tide and make sense of their experience, provoking the restlessness of those who, asleep in the unconscious, believe they are doing things correctly, without thinking, without reflecting… without meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Damasio, A. (2001). El error de Descartes. Barcelona. Drakontos.

Damasio, A. (2010). Y el cerebro creó al hombre. Destino.

Davidson, R. J. y Begley, S. (2012). The emocional life of your brain. Hudson Street Press.

Dudley, P. (2015). Lesson Study. Professional learning for our time. Routledge.

Imbernón, F. (2007). La formación permanente del profesorado. Nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. Graó.

Korthagen, F. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2), 83-101.

Lewis, C. (2009). What is the nature of knowledge development in lesson study? En Educational Action Research. 17(1),95-110. https://doi.org/10.1080/09650790802667477

Marina, J.A. (2012). La inteligencia ejecutiva. Ariel.

Mora, F. (2014). Neuroeducación. Sólo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Editorial.

Morgado, I. (2007). Emociones e inteligencia social. Las claves para una alianza entre los sentimientos y la razón. Ariel.

Muñoz González, L.C., Rodríguez Robles, C. y Serván Núñez, M.J. (2022). La Lesson Study en el prácticum y el Trabajo Fin de Grado de Educación Infantil: un contexto para iniciarse en la práctica docente de forma reflexiva y cooperativa. En Á. I. Pérez y E. Soto (Coords.). Lesson Study: Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 307-328). Morata.

Peña Trapero, N., Márquez-Román, A., Fernández García, I.M. y Muñoz González, L.C. (2022). Infancia, aprendizaje y rol docente... Haciendo visible lo invisible. Un estudio multicasos en el grado de Educación Infantil En Á. I. Pérez, A.I. y E. Soto (Coords.). Lesson Study: Aprender a enseñar para enseñar a aprender, (pp. 265-284). Morata.

Peña, N. y Pérez, Á.I. (2019). Las disposiciones subjetivas de los docentes en la superación de las resistencias al cambio ante procesos cíclicos de formación basados en la investigación (Lesson Study): Estudio de un caso. Revista Complutense de Educación. 30(2), 569-587. https://doi.org/10.5209/RCED.57780

Pérez Gómez, A. I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Morata.

Pérez Gómez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Morata.

Perrenoud, P. (2008). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Graó.

Polanyi, M. (1983). The tacit dimensión. Gloucester.

Pozo, J. I. (2014). Psicología del Aprendizaje Humano. Adquisición de conocimiento y cambio personal. Morata.

Schön, D. A. (1998). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.

Sockett, H. (2006). Teacher dispositions: Building a teacher education framework of moral standards. American Association of Colleges for Teacher Education.