Main Article Content

  • Yuly Natalia Conrado Murillo
  • Liz Mariana Henao Cardona
Yuly Natalia Conrado Murillo
Colombia
Liz Mariana Henao Cardona
Colombia
https://orcid.org/0000-0001-6027-8301
Vol. 1 No. 3 (2020): Special Issue: Narrativas, docencia universitaria e investigación educativa, RESEARCHES
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9493
Submitted: May 31, 2020 Accepted: Sep 3, 2020 Published: Sep 30, 2020
How to Cite

Abstract

This paper aims to show how teachers constantly experience tensions in their work activities related to the social, political and cultural demands that lie with them; the significance of being a teacher in today’s educational scenario, highlighting its idealized figure which limits the subjectivity and, therefore, their emotional response. For this reason, narrative research is implemented as a manner of offering them a possibility for expressing, in their own voice, circumstances and experiences that permit them to critically question themselves the way how the emotions and the gender role are conceived within the education environment. To enrich the dialog, the central ideas are supported by authors that address the emotions from a holistic point of view and also question some demands related to the teacher’s figure.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Abramowski, A. (2010). Maneras de querer: los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. (29-50). Buenos Aires: Paidós.

Baeza, S. (2012). Psicopedagogía: nuevos desafíos hoy. Hacia las mejores prácticas del mañana. Argentina: Universidad del Salvador. Recuperado de: https://clck.ru/NjdDe

Bauman, Z., (2007). Miedo líquido. (1). Argentina: Paidós.

Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Barcelona: Herder.

Carr, W. y Kemmis, S. (1988) Maestros, investigadores y curriculum. Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Ediciones Martínez Roca, S. A.

Decety, J., y Jackson, P. (2004). The functional architecture of human empathy. Behavioral and cognitive neuroscience reviews, 3(2), 71-100. doi: 10.1177/1534582304267187

Ministerio de Educación de Colombia. Decreto 1278 de 2002. Recuperado de: https://clck.ru/NjdEV

Parra, M. (2004). La construcción de la identidad profesional del docente. Revista Enfoques Educacionales. 6(1). Santiago de Chile: Universidad de Chile. Recuperado de: https://clck.ru/NjdhY

Runge, A. (2019). Paradojas y antinomias del actuar pedagógico profesional docente. En Alvarado, J.(ed) Consideraciones en educación. (pp. 18- 41). Buenos Aires: CLACSO.

Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. Barcelona: Paidós.