Reflections to improve: experiences in educational research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.10900

Keywords:

Educative research, Qualitative Research, Research experiences, training, critical reflection

Abstract

The following reflective work shows the vision of two doctoral thesis students who, after starting in the world of educational research, believe it is necessary to share their experiences and first steps with people who are also beginning their career in this field. Likewise, it is intended to share with the teachers in charge of training them on this path, what are the uncertainties, needs and emotions found during training as a researcher. In this way, the aim is to promote good formation, encourage research in the educational context in order to understand it, and help to improve it.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
243
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Best, J.W. (1982). Como investigar en educación. Morata.

Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (2010). La experiencia y la investigación educativa. En J. Contreras y N. Pérez de Lara. (Ed.), Investigar en la experiencia educativa (pp. 20-92). Ediciones Morata, S.L.

Cruz, A. (2014). Importancia de la investigación educativa. Consejo de Transformación Educativa. Recuperado de: https://cutt.ly/pgw6XiV

Denzin, N., Lincoln, Y. (Eds.). (2018). The SAGE handbook of qualitative research (5th ed.).Sage.

https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/14

Domingo, A. (2020). Profesorado reflexivo e investigador. Propuestas y experiencias formativas. Narcea.

Everston, C. M. y Green, J.L. (1989). La observación como indagación y método. En M.C. Wittrock (Ed.), La investigación como enseñanza. Métodos cualitativos y de observación. Vol. II (pp.303-430). Paidos/MEC.

Fernández, M.A. y Del Valle, J. (2017). Cómo iniciarse en la investigación académica. Una guía práctica. Fondo Editorial.

Flick, U. (2018). The Concepts of Qualitative Data: Challenges in Neoliberal Times for Qualitative Inquiry. SAGE journals, 25 (8), 713-720. https://doi.org/10.1177/1077800418809132

Kamberelis, G. y Dimitriadis, G. (2013). Grupos focales. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln. (Ed.), Métodos de recolección y análisis de datos. Vol.IV (pp. 495-532). Editorial Gedisa, S.A.

Real Academia Española (2019). Diccionario de la Lengua Española. Edición de Tricentenario Recuperado de: https://bit.ly/35iLR7g

Rodríguez, G; Gil, J; García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Sierra. E. y Blanco, N. (2017). El aprendizaje de la escucha en la investigación educativa. Qualitative Research in Education, 6(3), 303-326. doi:10.1783/qre.2017.2783

Tallaferro, D. (2006). La formación para la práctica reflexiva en las prácticas profesionales docentes. Educere, La revista venelozana de educación, 10(33), 269-273.

Tejedor, F.J. (2004). Investigación educativa: ¿Hacia dónde vamos? En L. Buendía, D. Gónzález, T. Pozo. (Coords.), Temas fundamentales de la investigación educativa (pp.63-104). La Muralla, S.A.

Toro, I. y Parra, R. (2010). Fundamentos epistemológicos de la investigación y la metodología de la investigación Cualitativa/cuantitativa. Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Vázquez, R. y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de caso. Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Ediciones Aljibe.

Vázquez, R. (2011). Investigar con estudio de caso la dirección escolar. Ediciones Aljibe.

Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Narcea.

Published

2021-07-26

How to Cite

Ortega Aguilar, P., & Traverso Macías, D. . (2021). Reflections to improve: experiences in educational research. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 2(2), 157–172. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.10900

Issue

Section

STUDENTS