Promoting practical thinking in undergraduate studies: mediation as an object of study
DOI:
https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.20490Keywords:
Learning, Practical knowledge, Mediation, EmotionAbstract
The development of practical thinking is fundamental to the training of future professionals. This article presents an experience implemented in a fourth-year pedagogy course, which stems from an explicit need expressed by the students, with the aim of equipping them with the skills necessary for professional support in the early stages of educational assessment. Forty-five students participated, and the technique of feared scenes was chosen for implementation. Three data collection instruments were used to evaluate the experience: participant observation, self-assessment, and survey. The results show that the technique helped with reflection and introspection, raising awareness of one's own emotional management and thoughts linked to and about action. In conclusion, the educational experience helped to respond to the need expressed by the students and contributed to facilitating their training as future mediation professionals by promoting practical thinking.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Argyris, C. (2009). Conocimiento para la acción. Una guía para superar los obstáculos del cambio en las organizaciones. Ediciones Granica.
Bello, M. (2004). Introducción al Psicodrama. Guía para leer a Moreno. Editorial Colibrí.
Benítez Moreno, F. J., Herrera-López, H. M. y Rodríguez-Hidalgo, A. J. (2021). Las habilidades socio-emocionales para la mediación escolar: una revisión sistemática. Revista Boletín Redipe, 10(6), 171-194.
Brailovsky, D. M. (2020). Los muy señoritos: maestros varones en el nivel inicial. Zero-a-seis, 22(42), 367-381.
Cesarini, E. (2018). La escena temida del/la coordinador/a moviendo sus componentes en el espacio de formación. Margen, 91, 1-10.
Clarà, M. y Mauri, T. (2010). El conocimiento práctico. Cuatro conceptualizaciones constructivistas de las relaciones entre conocimiento teórico y práctica educativa. Infancia y aprendizaje, 33(2), 131-141. https://doi.org/10.1174/021037010791114625
Correa Gorospe, J. M. (2014). Empezar a trabajar en la educación infantil: las condiciones de acceso a la docencia en los relatos biográficos de las maestras principiantes. Tendencias pedagógicas, 24, 41-53.
de Guzmán, V. P. (2008). La mediación en los centros educativos: el educador social como mediador. Bordón: Revista de pedagogía, 60(4), 79-87.
Gallego-Lema, V., Correa Gorospe, J. M. y Leon Guereño, M. (2018). Performance sobre las escenas que las maestras en formación temen en la escuela. En La competencia y Ciudadanía Digital para la Transformación Social: XXVI Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa (pp. 225-230). Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea.
Gallego-Lema, V., Correa-Gorospe, J. M., Villagrá-Sobrino, S. y León-Guereño, M. (2018). Conectando lo humano y lo no humano en clase de TIC: escenas temidas por los futuros docentes de Educación Infantil. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 17(2), 25-39.
Kesselman, H., Pavlovsky, E. y Frydlewsky, L. (1984). Las escenas temidas del coordinador de grupos. Ediciones Búsqueda.
Korthagen, F. A. J. (2010). The relationship between theory and practice in teacher education. En P. Peterson, E. Baker y B. McGaw (Ed.). International Encyclopedia of Education (vol. 7, pp. 669-675). Elsevier.
Korthagen, F. A. J. (2016). Pedagogy of Teacher Education. En J, Loughran & M. Hamilton (eds.) International Handbook of Teacher Education (pp 311-346). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0366-0_8
Marrero, J. (2022). Conocimiento y pensamiento práctico docente en Ángel I. Pérez Gómez. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(3), 29-44. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.15193
Munné Tomàs, M. y Mac-Cragh Prujà, P. (2006). Los 10 principios de la cultura de mediación. Graó.
Olaz Capitán, Á. J. (2021). Hacia una definición competencial del mediador comunitario: una aproximación exploratoria al colectivo desde un análisis documental. En M.M. Molero Jurado, A. Martos, A.B. Barragán, J.J. Gázquez Linares, M.C. Pérez-Fuentes y M.M. Simón Márquez (Coord.). Innovación Docente e Investigación en Ciencias Sociales, Económicas y Jurídicas: Nuevos Enfoques en la Metodología Docente (pp. 91-102). Dykinson.
Organización Mundial de la Salud (OMS) (2020). Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19): orientaciones para el público. https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public
Organización Mundial de la Salud (OMS) (2023). Declaración acerca de la decimoquinta reunión del comité de emergencias del reglamento sanitario internacional (2005) sobre la pandemia de enfermedad por coronavirus (COVID-19). https://www.who.int/es/news/item/05-05-2023-statement-on-the-fifteenth-meeting-of-the-international-health-regulations-(2005)-emergency-committee-regarding-the-coronavirus-disease-(covid-19)-pandemic
Pavlovsky, E., Kesselman, H. y Fridlewsky, L. (1977). Las escenas temidas del coordinador de grupos. Galerna.
Pérez Gómez, Á. I., Soto Gómez, E. y Serván Núñez, M. J. (2015). Lesson Studies: re-pensar y re-crear el conocimiento práctico en cooperación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(3), 81-101
Pérez-Gómez, Á. I. (2010). La naturaleza del conocimiento práctico y sus implicaciones en la formación de docentes. Infancia y aprendizaje, 33(2), 171-177. https://doi.org/10.1174/021037010791114652
Ramírez Grajeda, B. y Anzaldúa Arce, R. E. (2005). Subjetividad y relación educativa. Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco.
Rekalde, I., Vizcarra, M. T. y Macazaga, A. M. (2014). La obser¬vación como estrategia de investigación para con¬struir contextos de aprendizaje y fomentar procesos participativos. Educación XX1, 17(1), 201-220. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10711
Schön, D. A. (1987). Educating the Reflective Practitioner. Jossey-Bass.
Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
Schön, D. A. (1998). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.
Snoek, M. (2003). Scenarios for Dutch Teacher Education. A Trip to Rome: coach bus company or travel agency? European Journal of Teacher Education, 26 (1), 123-136. https://doi.org/10.1080/0261976032000065599a
Soto Gómez, E. (2022). Lesson Study y pensamiento práctico. La experiencia y la relación como principio de conocimiento. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(3), 164-180.
Soto Gómez, E. S., Maldonado-Ruiz, G., Márquez-Román, A. y Trapero, N. P. (2021). Reconstruyendo el conocimiento práctico en confinamiento. Una experiencia de enseñanza en la formación inicial de docentes. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450621
Sumba Arévalo, V. M. y Mejía Vera, J. G. (2021). Lesson Study: reconstruir el conocimiento práctico en y para la profesionalización docente de la UNAE. Revista Practicum, 6(1), 44-58. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.10173
Tamayo, M. R., Miraval, Z. E. y Mansilla, P. (2020). Trastor¬nos de las emociones a consecuencia del COVID-19 y el confinamiento en universitarios de las difer¬entes escuelas de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Revista de Comunicación y Salud, 10(2), 343-354. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).343-354
Valcarce, P. A. (1996). El taller de las escenas temidas del Trabajador Social dentro de la formación en Psicodrama y Sociodrama comunitario. Trabajo social hoy, 11, 74-78.
Valero, N. J., Vélez, M. F., Mojica, Á. A. D. y Torres, M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: estrés, miedo, ansiedad y depresión. Enfermería investiga, 5(3), 63-70. https://doi.org/10.31243/ei.uta.v5i3.913.2020
Vidal-Marti, C. (2022). Acciones de Orientación Universitaria en la Era Pos-COVID: Regreso a las Aulas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 16(2), e1585. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1585
Vidal-Marti, C. (2024). La mediación en los estudiantes universitarios: necesidades formativas identificadas. En G. Crescenza, V. Riccardi y V. Onrubia-Martínez (Coord). Investigación aplicada a la innovación en el contexto educativo (pp. 361-271). Dykinson. https://doi.org/10.14679/3204
Vidal-Marti, C. (2025). Fonaments del conflicte. Materials docents. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. https://hdl.handle.net/2445/218982
Vieites, M. F. (2018). Formación en mediación y simulación dramática. Aspectos básicos. En F. Fariña Rivera, M. Rosales, K. Rolán González y M. J. Vazquez Figueiredo (Eds.) Construcción de paz a través de la mediación (pp. 524-536). CUEMYC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

