Training and Narrative. Cores of meaning from the autobiographical route

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.8355

Keywords:

trainning, narrative, autobiography

Abstract

The article recovers a series of reflections on the relationship between training and narrative, based on an experience as a tutor in the Doctorate in Education. Specific Program in Training in Narrative Research and (self) biographical in Education, of the Faculty of Arts and Humanities of the National University of Rosario, Argentina. It reconstructs a chronological autobiographical writing structured as a memory of formation, reconfiguring it through cores of meaning that reveal ideas that were becoming central: formation paths such as biographical paths, polyphonic writing and towards a porous pedagogy. It also shares some questions regarding the forms of dialogue between the narrative and the academic in the educational research processes, in order to recover the contributions of the narrative not only as a methodological resource but as a research perspective and its challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
193
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biography

Bibiana Sandra Misischia, Universidad nacional de Río Negro

Profesora Adjunta Regular. Integrante del Laboratorio de Formación de Formadores. Coordinadora Comisión Asesora en Discapacidad.

References

Ardoino, J. (2000). Del acompañamiento como paradigma (Trad. M.I. Grosso Instituto de enseñanza superior en lenguas vivas “Juan R. Fernández”). Manuscrito no publicado. En Pratiques de formation-analyses, 40. Université de Paris-VIII. París: PUV

Arfuch, L. (2005). Pensar este tiempo: espacios, afectos, pertenencias. Bs.As: Paidos

Ayala-Carabajo, R. (2017). Retorno a lo esencial. Fenomenología hermeneútica Aplicada desde el enfoque de van Manen. Caligrama.

Barba, E. (2002). En las entrañas del monstruo. Discurso doctorado Honoris Causa. La Habana.

Bolívar, A. (2002). "¿De nobis ipsis silemus?": epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1), 40-65.

Dirección Especialización Formación de Formadores (1998). Material de Cátedra. Universidad Nacional de Buenos Aires. Argentina.

Dolina, A. (1996). Crónicas del ángel gris. Bs. As.: Colihue.

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Bs. As.: Novedades Educativas.

González-González, M. A. (2015). Tiempos intoxicados en sociedades agendadas. Sospechar un poco del tiempo educativo. Bogotá: Desde abajo.

Delory, C. (2009). Biografía y educación: figuras del individuo-proyecto. Bs. As: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Maddonni, K. (2013). Nuevos caminos del arte textil. Revista Ñ. 11 de julio 2013. Grupo Clarín. Recuperado de https://www.clarin.com/instalaciones/muestra-desbordado-arte-textil_0_r1_utLsDmx.html

Misischia, B. (2000). Memoria de Formación. Formación de Formadores. Tesis de Especialización. Universidad Nacional de Buenos Aires. Argentina.

Misischia, B. (2019). Relación Universidad Discapacidad. Voces acalladas que resuenan. (Tesis de Doctorado en Educación). Universidad Nacional de Buenos Aires. Argentina.

Montenegro, M. (2009). Fronteras internas, cuerpos marcados y experiencia de fuera de lugar. Las migraciones internacionales bajo las actuales lógicas de explotación y exclusión del capitalismo global. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 15, 1-19.

Ocaña, A. (2010). La escritura autobiográfica y su repercusión en el ámbito educativo. UNED.

Perlo, C., Costa, L. y López, M. V. (2015). Configuraciones de alteridad y el poder: de la soledad en la pirámide al encuentro en la red. En Revista de estudios interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 17(2), 281-307

Porta, L. y Ramallo, F. (2019) Tres (re)inscripciones performativas: dislocar la pedagogía, expandir la docencia e interrumpir el dolor social. En Revista Praxis Educativa, 23 (3)

Porta, L. (2017). Lo vivido, el trayecto biográfico y la creación narrativa: una conversación sobre la memoria y la pedagogía con Gabriel Jaime Murillo. Revista de Educación, 12 (7), 167-185.

Somoza J. (2000) La caverna de las ideas. Madrid: Alfaguara

Published

2020-09-30

How to Cite

Misischia, B. S. (2020). Training and Narrative. Cores of meaning from the autobiographical route. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 1(3), 63–77. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.8355