Main Article Content

David Pérez Arenas
ISCEEM (México)
Mexico
Pedro Atilano Morales
ISCEEM (México)
Mexico
https://orcid.org/0000-0001-7745-8421
Javier Hernández Morales
ISCEEM (México)
Mexico
https://orcid.org/0000-0001-7631-9876
Jesús Francisco Condés Infante
Mexico
Vol. 1 No. 3 (2020): Special Issue: Narrativas, docencia universitaria e investigación educativa, EXPERIENCES, pages 355-381
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9400
Submitted: May 28, 2020 Accepted: Sep 1, 2020 Published: Sep 30, 2020
How to Cite

Abstract

The paper that we present has the purpose of recovering the experiences and knowledge that as research group, integrated through what in Mexico is called the Academic Body (AB), we acquired in relation to the collegiate research work developed over ten years.


The contributions are derived from the development of several projects that we elaborated related to training for research in postgraduate studies in Education in Mexico, which relied on the narrative to recover through interviews, the experiences and knowledge that as tutors of these programs accumulated on the methodology and didactics of educational research.


As research teachers and a decade after the formation of the first AC in the Higher Education Sciences of the State of Mexico, we consider it important to systematize reflect and share our trajectories, experiences and knowledge around the processes of collegiate training, as well the problems and institutional, collective and personal tensions that we face both in training of researchers.


The writing is divided into two parts: in the first we give an account of the context, purposes and importance of the AB for Higher Education Institutions in Mexico.


In the second part, in which we share experiences and knowledge in relation to collegiate work, the problems we face, the way in which the we have raffled as well as its importance to our academic training and professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Althusser, L. (1967). La revolución teórica de Marx. México: Siglo XXI.

Bolivar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Chase, S. (2015). Investigación narrativa. Multiplicidad de enfoques, perspectivas y voces. En N. E. Denzin (2015). Métodos de recolección y análisis de datos (pp. 58-112). México: Gedisa.

De Alba, A. (2017) Entrevista a Ernesto Laclau. En A. De Alba y M. Peters (2017). (Coords.). Sujetos en proceso: diversidad, movilidad y políticas de subjetividad en el siglo XXI (p. 291), México: IISUE educación

Díaz-Barriga, A. (2009). Un sistema de acreditación que desconoce su pertinencia social. En A. Díaz-Barriga (2009). El posgrado en educación en México (pp. 45-88). México: IISUE-UNAM.

Heller, A. (2011). La teoría de los sentimientos. México: Coyoacan.

Huberman, M., Thompson, Ch. L. y Weiland, S. (2000). Perspectiva de la carrera del profesor. En J. B. Bidle, La enseñanza y los profesores I. La profesión de enseñar. Barcelona: Paidós.

ISCEEM. (2011). Programa de Maestría en Investigación de la Educación. Gaceta ISCEEM (38), 1-45.

Laclau, E. (2006). The Homesteead, Evanston. (A. De Alba, Entrevistador) Illinois, Chigago, Estados Unidos.

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Revista Aloma, Filosofía de l´educacio i de l´esport Banquema, 19, 87-11. [Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/103367]

Larrosa, J. (1998). Sobre la experiencia. Universidad de Barcelona. Aloma.

Lyotard, J. F. (1993). La condición posmoderna. España: Planeta Agostini.

Medina, P. (2000). ¿Eres maestro normalistaa y/o universitario? La docencia cuestionada. México: Plaza y Valdés.

Moreno, G. (2010). Historias de formación para la investigación en doctorados en educación. México: Plaza y Valdés.

Moreno, G. et al. (2009). La formación de investigadores en educación: cuatro acercamientos al estado de conocimiento. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.

Ortega, C., & Hernández, A. (2016). La conformación del cuerpo académico en la escuela normal, un medio para mejora en la formación docente. Ra Ximhai, 12(6), 295-303 [Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194020]

Pérez, D., Atilano, P. y Condés, F. (2017). Formación para la investigación en los posgrados en educación. Perfiles, trayectorias, experiencias y saberes. Toluca, México: ISCEEM.

Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración (Vol. I). México: Siglo XXI.

Sánchez, R. (2010). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas. México: IISUE-UNAM.

SEP. (2020). Apoyo para el fortalecimiento de Cuerpos Académicos. Diario Oficial, 10 enero 2020. [Recuperado el 15 de marzo de 2020 de: http://www.dgesu.ses.sep.gob.mx/prodep.htm]

Serrano, J. A. y Ramos. J. M. (2011). Trayectorias biográficas y prácticas. México: UPN.

Tardif, M. (2009). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. España: Narcea.

Yuren, T. (2005). Ethos y autorformación del docente. Análisis de dispositivos de formación de profesores. México: Cerezo.

Zemelman, H. (1987). Conocimiento y sujetos sociales. México: Colmex.

Zemelman, H. (2009). Reflexiones entre epistemología y método. México: Cerezo