Epistemology, practical thinking and teacher training: the validity of a proposal
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.15141Keywords:
teaching practices, teacher training, teacher solialization, action-research, teacher competence, lesson studyAbstract
This article intends to review a research carried out in the nineties of the last century, subsidized by the I Re- search Plan of the Andalusian Government on Teaching Practices in the University School of Teacher Training of the University of Ca?diz. The intention does not remain in the memory of an experience with positive evalua- tions and its errors. The important thing is to analyze it thirty years later from the epistemology that guided us, always, mainly, from the works of Professor Pe?rez Go?mez. We contribute our reflection on the research cons- tructs that we handle and that we believe are essential today by placing teaching practices at the heart of tea- cher training. Our research investigated the reconstruction of practical thought and the process of socialization in the complexity of life in the classroom and in the educational center, within the action research, among the participating agents, teaching students, primary school teachers and university teachers. first order (Teaching students-Primary students) and second order (Teaching students-Primary teachers-University teachers). After the evaluation of the achievements and the failures (which we do explain) we consider an exciting future in new but continuous coordinates.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Barra, I., Serrano, M.A. y Aguilar, A. (1998). Aprendiendo de la experiencia: Ámbitos problemáticos en las prácticas de enseñanza. Tavira, 15, 31-36.
Contreras, J. (1987). De estudiante a profesor: socialización y aprendizaje de las prácticas de enseñanza. Revista de Educación, 282, 203-231.
Elliot, J. (2022). Prólogo. En Á.I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez (coords), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 25-45). Morata.
Grundy, S. (1993). Más allá de la profesionalidad. En W. Carr, Calidad de la enseñanza e investigación acción, (pp.65-85). Díada.
Jiménez Gámez, R. Á. (1995). Los constructos de una investigación sobre prácticas de enseñanza. En L. Montero, L., B. Cebreiro y M.Á. Zabalza, (eds), El Practicum en la Formación de Profesionales: Problemas y desafíos. Actas del III Simposium Internacional sobre Prácticas Escolares, 27 al 29 de junio de 1994, Poio (Pontevedra). Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Santiago.
Jiménez Gámez, R. Á. (1997). El conocimiento tácito en la puesta en práctica de un proyecto de investigación-acción de prácticas de enseñanza. Tavira,14, 7-12.
Pérez Gómez, Á. I. (1978). Las fronteras de la educación. Epistemología y Ciencias de la educación. Zero-ZYX.
Pérez Gómez, Á. I. (1988a). El pensamiento práctico del profesor: implicaciones en la formación del profesorado. En A. Villa (coord.), Perspectivas y problemas de la función docente (pp. 128-141). II Congreso mundial vasco. Narcea.
Pérez Gómez, Á. I. (1988b). Currículum y Enseñanza. Análisis de componentes. Universidad de Málaga.
Pérez Gómez, Á. I. (1991). Calidad de la enseñanza y desarrollo profesional del docente. En VV.AA. Sociedad, Cultura y educación. Homenaje a la memoria de Carlos Lerena Alonso, (pp.3-17). Centro de Investigación y Documentación Educativa. Universidad Complutense.
Pérez Gómez, Á. I. (1997). Socialización profesional del futuro docente en la cultura de la institución escolar. El mito de las prácticas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29,125-140.
Pérez Gómez, Á. I. (2007). Aprender a enseñar. La construcción del conocimiento en la formación del profesorado. En AA.VV., Profesorado y otros profesionales de la educación (pp. 7-31). MEC/ Octaedro/ FIES.
Pérez Gómez, Á. I. (2010). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2), 37-60.
Pérez Gómez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Morata.
Pérez Gómez, Á. I. (2019). Ser docente en tiempos de incertidumbre y perplejidad. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0 (0), 3-17. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.649.
Pérez Gómez, Á. I. (2022). Del conocimiento al pensamiento práctico. La compleja construcción de la subjetividad profesional del profesorado. En Á. I. Pérez Gómez, A. y E. Soto Gómez. (coords), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 67-87). Morata.
Pérez Gómez, Á. I. y Gimeno, J. (1988). Pensamiento y acción en el profesor: de los estudios sobre la planificación al pensamiento práctico. Infancia y Aprendizaje, 42, 37-63.
Pérez Gómez,Á. I. y Soto Gómez, E. (coords). (2022). Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender. Morata.
Pérez Ríos, J. (1991). Desviaciones en la puesta en práctica de la investigación-acción: la fuerza del pensamiento práctico del docente. Tavira, 8, 157-168.
Pérez Ríos, J. (1995). Avances en la comprensión del problema de las prácticas de enseñanza a través de un proceso de investigación-acción. En L. Montero, B. Cebreiro y M.Á. Zabalza (eds), El Practicum en la Formación de Profesionales: Problemas y desafíos (pp.523-531). Actas del III Simposium Internacional sobre Prácticas Escolares, 27 al 29 de junio de 1994, Poio (Pontevedra). Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Santiago.
Porras, R. y Pérez Ríos, J. (1995). Diseño de un plan de prácticas basado en el pensamiento práctico, la teoría crítica y la investigación-acción. En L. Montero, B. Cebreiro y M.Á. Zabalza (eds.) El Practicum en la Formación de Profesionales: Problemas y desafíos (pp.276-285). Actas del III Simposium Internacional sobre Prácticas Escolares, 27 al 29 de junio de 1994, Poio (Pontevedra). Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Santiago.
Rodríguez-Robles, C. y Maldonado-Ruiz, G. (2022). La Lesson y Learning Study en la Universidad de East Anglia. Un estudio de casos. En Á.I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez (coords), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp.369-390). Morata.
Rodríguez-Robles, C. y Soto Gómez, E. (2022). Las Lesson Studies y formación inicial del profesorado, un análisis internacional. En Á.I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez, Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp.139-158). Morata.
Serón, J.M. y Alarcón J.M. (1995). Las investigaciones de la Comunidad Científica sobre el Practicum: la persistencia de la Perspectiva Técnica en la relación teórica-práctica. Tavira, 12, 105-118.
Serón, J.M. y Porras, R. y Aguilar, A. (1997). Un cuestionario sobre el pensamiento práctico utilizado como instrumento de socialización anticipatoria a través del fomento de la autoconciencia. Tavira, 14, 13-22.
Soto Gómez, E. (2022). Lesson Study: teorizar la práctica y experimentar la teoría como bucle infinito. En Á.I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez. (coords), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp.113-137). Morata.
Soto Gómez, E. Serván, M.J., Peña, N. y Pérez Gómez, A. (2019). Nuevos retos en la formación del profesorado. Lesson Study: acompañar la enseñanza y la investigación. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0 (0), 38-57 DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6504.
Zabalza, M.Á. (1989). Teoría de las prácticas. En Actas del II Simposio sobre prácticas escolares. Santiago de Compostela, Universidad de Santiago –ICE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

