Curricular justice in the work of Ángel Pérez Gómez
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.15176Keywords:
democratic education, currículum, powerAbstract
This article recovers the contributions of a great author of contemporary pedagogy such as Ángel Pérez Gómez, starting from the assumption that singular academic biographies are inscribed in social history. His legacy consists of enabling us to understand the relationship between democratic education and social justice from a brave radical position against any authoritarian discourse of depoliticization. To build a democracy, both in the general society and in a school institution, it is necessary to consider the problems of power. The curriculum, understood as the culture that students and teachers live, reproduce and transform at school, is not a neutral practice and much less instrumental, but rather acquires a political character.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Álvarez Uría, F. y Varela, J. (2009). La escuela y sus funciones sociales. En F. Álvarez Uría, F. y J. Varela (Comp.), Sociología de las Instituciones. Bases sociales y Culturales de la conducta (pp.55-74). Madrid: Morata.
Apple, M. (2015). Conocimiento, Poder y Educación: Sobre Ser Un Académico/Activista. Entramados - Educación y Sociedad, 0 (2), 29-39. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1382
Bourdieu, P. y Saint Martín, M., (1998). Las categorías del juicio profesoral. Propuesta Educativa, Buenos Aires, 19, año 9, FLACSO. (Traducido por Emilio Tenti Fanfani y editado por Carina.V. Kaplan).
Connell, R. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid: Morata.
Elias, N. (1987). El proceso de civilización. Investigaciones psicogenéticas y sociogenéticas. México: Fondo de cultura económica.
Elias, N. (1990). Compromiso y distanciamiento. Barcelona: Península.
Elias, N. (1995). Sociología fundamental. Barcelona: Gedisa.
García Pérez, F., Merchán Iglesias, J. y Pérez Guerrero, V. (2014). Conversación con Ángel I. Pérez Gómez. Revista Con-Ciencia Social, 18, pp. 87-107.
Kaplan, C. V. (2008). Talentos, dones e inteligencias: el fracaso escolar no es un destino. Buenos Aires: Colihue.
Kaplan, C. V. (2010). Filosofía del don y taxonomías escolares. Las construcciones simbólicas de los profesores como mediaciones. Educación, Lenguaje y Sociedad, (7), pp. 101–122.
Kaplan, C. V., y Piovani, J. I. (2018). Trayectorias y capitales socioeducativos. En J. I. Piovani y A. Salvia (Coord.), La Argentina del siglo XXI. Cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual (pp. 220-263). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Kaplan, C.V. y Sulca, E. (2021). Curriculum y justicia escolar en contextos pluriculturales. Revista Teias, 22 (67), pp. 372-381. DOI: 10.12957/teias.2021.62798
Pérez Gómez, A. I. (1991). Las funciones sociales de la escuela: de la reproducción a la reconstrucción crítica del conocimiento y la experiencia. En J. Gimeno Sacristán y A. I. Pérez Gómez (ed.), Comprender y transformar la enseñanza (pp.55-74). Madrid: Morata.
Pérez Gómez, A. I. (2206). Investigación y curriculum. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 10, pp. 69-84.
Pérez-Gómez, A. I. (2022). Del conocimiento al pensamiento práctico. La compleja construcción de la subjetividad profesional del profesorado. En A. I. Pérez-Gómez y E. Soto (Coords.), Aprender a enseñar para enseñar a aprender, (pp. 67-88). Ediciones Morata.
psicogenéticas. México: Fondo de Cultura Económica.
Raggio, C. (2011). La educación durante la última dictadura militar. Dossier N°5 Memorias en las aulas. En Memoria Académica. Disponible en: https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/educacion/memoria-en-las-aulas/dossier5.pdf
Sennett, R. (1998). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.
Southwell, M. (2004). La escuela bajo la lupa: una mirada a la política de Subversión en el ámbito educativo. Revista Puentes, La Plata, Comisión por la Memoria.
Tedesco, J. C., Braslavsky, C. y Carciofi, R. (1983) El proyecto educativo autoritario. Argentina 1976 – 1982. FLACSO.
Therborn, G. (2015). Los campos de exterminio de la desigualdad. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Torres Santomé, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. España: Morata.
Tuñon, I. (2001). Las oportunidades educativas frente al bicentenario. Buenos Aires: Universidad Católica Argentina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

