The challenge of writing a postgraduate thesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.5.2.2024.16444

Keywords:

research writing, thesis writing circles, writing strategies, post-grade

Abstract

Different studies have shown that postgraduate thesis writing represents a challenge for students, who experience this task as something frustrating and lonely, which is why they often end up giving up. Recently, accompanying strategies have been studied for this kind of research writing, such as collaborative peer review withing Thesis Writing Circles. The main objective of this study is to identify the impact of these accompanying devices on the changes in writing strategies through the descriptive-qualitative analysis of the answers given by thesis students in a writing circle, in pre and post participation questionnaires regarding their self-perception as research writers. The results show that de Thesis Writing Circle is an effective tool to face the challenge of writing producing more confidence and enjoyment in the participants when writing, making them more productive and helping them become aware of their own writing, as well as helping them develop new strategies to write scientific texts. Thus, the results provide us with tools to continue with the research into this topic and they also allow us to assess the strengthening strategies of research writing in postgraduate courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
500
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biographies

Karina Paola García Mejía, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctora y Maestra en Lingüística por la Facultad de Lenguas y Letras de la Universidad Autónoma de Querétaro. Licenciada en Lenguas Modernas en español con línea terminal de especialización en Lingüística por la UAQ.

Profesora-investigadora de Tiempo Completo de la Facultad de Lenguas y Letras de la UAQ.

Candidata a Investigadora por el Sistema Nacional de Investigadores.

Colaboradora del Cuerpo Académico Consolidado de Lingüística de la UAQ.

Colaboradora en el Centro de Investigación de Tecnología Educativa de la UAQ.

Colaboradora en la Red Latinoamericana de Escritura a través del Seminario de Dispositivos Didácticos de Acompañamiento de Escritura de Investigación.

Instructora de diversos cursos de formación de profesores en el área de argumentación, y actualización de materiales didácticos para la enseñanza del español y del discurso argumentativo.

Actualmente es colaboradora en proyectos de investigación de Círculos de Escritura de Tesis como estrategia para el desarrollo de la escritura de investigación.

Directora y sinodal de tesis de licenciatura, maestría y doctorado.

Líneas de investigación de interés: lingüística aplicada en etapas tardías de adquisición, análisis del discurso, enseñanza y adquisición de lenguas. 

Luisa Josefina Alarcón Neve, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctora en Filología Española, con Mención Doctorado Europeo, por el Departamento de Lengua Española y Lingüística General, Facultad de Filología de la Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED (Madrid, España).

Licenciada en Lengua y Literatura Hispánicas por la Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM, y Maestra en Psicología Educativa por la Universidad Autónoma de Querétaro, UAQ.

Desde 1987, docente e investigadora de la UAQ, en Licenciatura y Posgrado de la Facultad de Lenguas y Letras y de la Facultad de Psicología y Educación.

Integrante del Cuerpo Académico Consolidado de Lingüística de la UAQ y miembro internacional del grupo de investigación The Interfaces of Adjective and Adverb in Romance, Department of Romance Philology. Karl-Franzens-Universität Graz, Austria.

https://adjective-adverb.uni-graz.at/de/adjektiv-adverb-schnittstellen/forschungsnetzwerk/

Integrante del Seminario de Lingüística y Educación (SEMLE), de El Colegio de México, bajo la dirección de la Dra. Rebeca Barriga Villanueva. https://semle.colmex.mx/

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) desde 2011, Nivel II.  Perfil deseable docente universitaria PRODEP actualizado 2022-2025.

Miembro de la Red Latinoamericana de Escritura.

Integrante del Seminario de Dispositivos Didácticos de Acompañamiento de Escritura de Investigación.

Áreas de investigación: bilingüismo, influencia de la lectura oral en el desarrollo del lenguaje y desarrollo discursivo en etapas tardías de adquisición.

References

Aitchison, C. (2003). Thesis writing circles. Hong Kong Journal of Applied Linguistics, 8(2), 97–115.
Aitchison, C., & Guerin, C. (2014). Writing groups, pedagogy, theory and practice. In C. Aitchison & C. Guerin (Eds.), Writing groups for doctoral education and beyond: Innovations in practice and theory (pp. 3–17). Routledge.
Aitchison, C., & Lee, A. (2006). Research writing: problems and pedagogies. Teaching in Higher Education, 11(3), 265–278. https://doi.org/10.1080/13562510600680574
Álvarez, G., & Colombo, L. (2021). Dialogic approaches to writing: student perspectives on two Argentinian doctoral initiatives. Teaching in Higher Education, 1–14. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1952566
Álvarez, G., & Difabio de Anglat, H. (2019). Retroalimentación entre pares en un taller virtual de escritura de tesis de posgrado. Apertura, 11(2), 40–53. https://doi.org/10.32870/Ap.v11n2.1540
Bitchener, J. (2018). The relationship between reading, thinking and writing the literature review component of a doctoral confirmation proposal. In S. Carter & D. Laurs (Eds.), Developing research writing: A handbook for supervisors and editors (pp. 9–16). Routledge.
Bruner, J. S. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Alianza Editorial.
Bruner, J. S. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Morata.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.
Carter, S., & Laurs, D. (2018). Introduction: opening the books on research writing feedback. In S. Carter & D. Laurs (Eds.), Developing research writing: A handbook for supervisors and editorsesearch Writing. (pp. 1–6). Routledge.
Chois Lenis, P. M., & Jaramillo Echeverri, L. G. (2016). La investigación sobre la escritura en posgrado: Estado del arte. Lenguaje, 44(2), 227–259. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v44i2.4622
Colombo, L. M. (2013). Una experiencia pedagógica con grupos de escritura en el posgrado. Revista Aula Universitaria, 15(10), 61–68. https://doi.org/10.14409/au.v1i15.4368
Colombo, L., & Rodas, E. L. (2021). Interdisciplinarity as an opportunity in Argentinian and Ecuadorian writing groups. Higher Education Research and Development, 40(2), 207–219. https://doi.org/10.1080/07294360.2020.1756750
Difabio de Anglat, H. (2012). Hacia un inventario de escritura académica en el posgrado. Revista de Orientación Educacional, 26(49), 37–53.
Guerin, C. (2014). The gift of writing groups. Critique, community and confidence. In C. Aitchison & C. Guerin (Eds.), Writing groups for doctoral education and beyond: Innovations in practice and theory (pp. 128–140). Routledge.
Guerin, C., & Aitchison, C. (2018). Peer writing groups. In S. Carter & D. Laurs (Eds.), Developing research writing: A handbook for supervisors and editors (pp. 51–55). Routledge.
Ings, W. (2014). The studio model. Developing community writing in creative, practice-led PhD design theses. In C. Aitchison & C. Guerin (Eds.), Writing groups for doctoral education and beyond: Innovations in practice and theory (pp. 190–203).
Kumar, V., & Stracke, E. (2007). An analysis of written feedback on a PhD thesis. Teaching in Higher Education, 12(4), 461–470. https://doi.org/10.1080/13562510701415433
Lovat, T., Holbrook, A., Bourke, S., Dally, K., & Hazel, G. (2022). Examiner comment on theses that have been revised and resubmitted. AARE Conference, Brisbane, 1–23. https://www.aare.edu.au/data/publications/2002/lov02282.pdf
Luchilo, L. (2010). Programas de apoyo a la formación de posgrados en América Latina: tendencias y problemas. In L. Luchilo (Ed.), Formación de posgrado en América Latina: Políticas de apoyo, resultados e impactos (pp. 13–31). Eudeba.
Maher, M. (2014). Transparent transactions. When doctoral students and their supervisors write together. In C. Aitchison & C. Guerin (Eds.), Writing groups for doctoral education and beyond: Innovations in practice and theory (pp. 83–93). Routledge.
Padilla, C., & López, E. (2019). Prácticas de retroalimentación en aulas universitarias de humanidades: Comentarios digitales docentes y perfiles estudiantiles de escritor. Revista Signos, 52(100), 330–356. https://doi.org/10.4067/S0718-09342019000200330
Paré, A. (2014). Writing together for many reasons. Theoretical and historical perspectives. In C. Aitchison & C. Guerin (Eds.), Writing groups for doctoral education and beyond: Innovations in practice and theory (pp. 18–29). Routledge.
Scardamalia, M., & Bereiter, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y Aprendizaje, 15(58), 43–64. https://doi.org/10.1080/02103702.1992.10822332
Scardamalia, M., Bereiter, C., & Steinbach, R. (1984). Teachability of reflective processes in written composition. Cognitive Science, 8(2), 173–190. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0802_4
Torrance, M., Thomas, G. V., & Robinson, E. J. (1994). The writing strategies of graduate research students in the social sciences. Higher Education, 27(3), 379–392. https://doi.org/10.1007/BF03179901
Zimmerman, B. J., & Bandura, A. (1994). Impact of self-regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal, 31(4), 845. https://doi.org/10.2307/1163397

Published

2024-07-31

How to Cite

García Mejía, K. P., & Alarcón Neve, L. J. (2024). The challenge of writing a postgraduate thesis. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 5(2), 120–137. https://doi.org/10.24310/mar.5.2.2024.16444

Issue

Section

EXPERIENCES