The methodological Planning: Artificial Intelligence as a Pedagogical Peer in University Educational Contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.5.2.2024.19659

Keywords:

Artificial intelligence, pedagogical peer, university educational context, higher education, metodology

Abstract

The article addresses the integration of Artificial Intelligence (AI) as a pedagogical partner in higher education, highlighting its influence on transforming teaching and learning processes in the Digital Era. AI is presented as a powerful tool that states challenges and opportunities for teaching professionals, who must explore its pedagogical potential in instructional planning, assessment, and adapting learning to students' needs. The importance of aligning this implementation with ethical principles and specific educational objectives is emphasized. Through specific sections, the article analyzes the generalities of AI in education, the concept of a pedagogical peer, the role of AI as an ally of teaching professionals, and the benefits it brings to methodological design in university educational contexts. It emphasizes how AI can improve the effectiveness and adaptability of learning experiences, promoting a more personalized and enriched educational process. However, it underscores the need to maintain a balance between AI and human connection in education, recognizing that technology complements but does not replace the essence of the educational process centered on human relationships and holistic growth.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
481
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biographies

Silvia Saborío-Taylor, Universidad Nacional de Costa Rica

 Magíster en Tecnología Educativa con énfasis en diseño de medios instruccionales, UNED Académica, División de Educología, Universidad Nacional, Costa Rica.

Fabián Rojas Ramírez, Universidad Nacional de Costa Rica

Doctor en educación con énfasis en liderazgo educativo, CSULB. Académico de la División de Educología, Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Aparicio, W. O. (2023). La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 3(2), 217–229. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133

Beltramo, L. (2014). ¿Cómo opera la pareja pedagógica como dispositivo de formación docente?. Revista de la escuela de ciencias de la educación, (7). https://doi.org/10.35305/rece.v0i7.16

Bibliotecas UC. (15 de diciembre de 2023) Inteligencia artificial: usar la información correctamente - Guías temáticas. (2023, 3 de mayo). https://bit.ly/3U4I8q1

Borbón, M y Jiménez, S. ( 2018, octubre-noviembre). La experiencia del trabajo en pareja pedagógica entre docentes universitarios de diferentes disciplinas: un dispositivo para la reflexión de la propia praxis. Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria, Portoalegre, Brasil. https://bit.ly/49kliPy

Del Río, X. (16 de diciembre de 2022). La Inteligencia Artificial, una tecnología clave para optimizar la atención de usuarios en los Contact Centers. Interempresas. https://bit.ly/3PSp2Rw

Díaz, V. (2016). Didáctica y prácticas en posgrado: una aproximación teórica. Revista UNIMAR, 34 (1), pp. 71-85. https://bit.ly/3U5YUFj

EDUCAUSE (2023) 2023 EDUCAUSE Horizon Report | Teaching and Learning Edition. https://bit.ly/4cMVT48

Fernández, M.R. (2023). La Inteligencia Artificial en Educación. Hacia un Futuro de Aprendizaje Inteligente. Escriba. Escuela de Editores

Galileo Universidad. (s.f.). Potenciando la educación con Inteligencia Artificial: Guía de buenas prácticas para docentes. https://bit.ly/49kVpzf

García-Peña, V. R., Mora-Marcillo, A. B., y Ávila-Ramírez, J. A. (2020). La inteligencia artificial en la educación. Dominio De Las Ciencias, 6(3), 648–666. https://bit.ly/4ajPbkg

Sandoval, E. (2018). Aprendizaje e inteligencia artificial en la era digital: implicancias socio-pedagógicas ¿reales o futuras?. Revista Boletín Redipe, 7(11), 155–171. https://bit.ly/3J9yps4

Prado, A. (2021). Conectivismo y diseño instruccional: ecología de aprendizaje para la universidad del siglo XXI en México. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 2(1), 4–20. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.9349

Puig, N. S. (2020). Evaluar y aprender: un único proceso. Ediciones Octaedro.

Rouhiainen, L. (2018). Inteligencia artificial: 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Alienta. https://bit.ly/3vxZFh0

Sánchez Mendiola, M., & Carbajal Degante, E. (2023). La inteligencia artificial generativa y la educación universitaria. Perfiles Educativos, 45(Especial), 70-86. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61692

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Revista electrónica transformar, Volumen 4(1), 17-34. https://bit.ly/3vxZT7Q

UNESCO. (2019). La Inteligencia Artificial en la Educación. UNESCO. https://bit.ly/3J6dYw7

Office of Educational Technology. (2023) Artificial Intelligence and the Future of Teaching and Learning. Policy Report 2023. https://bit.ly/3xxx9MN

Additional Files

Published

2025-07-10 — Updated on 2025-07-31

How to Cite

Álvarez Chaves, A., Saborío-Taylor, S., & Rojas Ramírez, F. (2025). The methodological Planning: Artificial Intelligence as a Pedagogical Peer in University Educational Contexts. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 6(2), 27–40. https://doi.org/10.24310/mar.5.2.2024.19659

Issue

Section

STUDIES AND ESSAYS