“Between” new and old generations in high school: approaches to a landscape in transition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7224

Keywords:

Generation, intergenerational relationships, secondary school

Abstract

This article presents some provisional conclusion after two years of work from the research project 4-3418, from the Faculty of Human Sciences, National University of San Luis. In a context of Intergenerational relationship ?s transformation in educational institutions, this Project searches students and adult educators experiences about their relationships in some schools in San Luis, Argentine. The corpus we use is made up of questionnaires, pedagogical narratives and discussion groups.

The experiencias about I R that are alluded by young students and adult educators can be organized in three categories from an analytical perspective: the pedagogical-didactic, the personal-affective, the institutional. These categories indicated, to our knowledge, different reading keys that they prioritize to symbolize, characterize and evaluate their intergenerational relationships. Then the article shows some agreement and disagreement between the way students and teachers experience their IR at school

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
69
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biographies

Gabriel Rosales, Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Facultad de Ciencias Humanas
Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Marisol Martín, Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Facultad de Ciencias Humanas 
Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Mariana Labella, Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Facultad de Ciencias Humanas 
Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Noelia Gómez, Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Facultad de Ciencias Humanas 
Universidad Nacional de San Luis, Argentina

References

Abramowski, A. (2010). Maneras del querer. Los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. Argentina: Paidós.

Antelo, E. (2001). “La pedagogía y la época”. En S. Serra (Comp.) La pedagogía y los imperativos de la época. Autoridad, violencia, tradición, alteridad (pp). Argentina: Novaeduc.

Antelo, E. (2005) La falsa antinomia entre enseñanza y cuidado. El monitor de la Educación. N°4 (5ta. Época). Pág. 36-39. Argentina: Ministerio de Educación.

Bauman, Z. (2007) Entre nosotros, las generaciones. En Larrosa, J. (Ed.) Entre nosotros, la convivencia entre las generaciones. España: Fundació Viure i Conviure - Caixa Catalunya. pp. 101-127.

Benjamín, W. (1998) Experiencia y Pobreza. En Benjamín, W. Iluminaciones. España: Taurus.

Dubet, F (2006) El declive de las instituciones. España: Gedisa

Dubet, F.; Martucheli, D. (1996) En la Escuela. Sociología de la Experiencia Escolar. Argentina: Losada.

Dussel, I. (2006) Amor y pedagogía. Notas sobre las dificultades de un vínculo. En Frigerio, G. (Coord.) Educar, figuras y efectos del amor. Argentina: Del Estante Editorial.

Elías, N. (1997) La civilización de los padres. En Elías, N. La civilización de los padres y otros ensayos. Colombia: Norma.

Margulis, M (2009) Sociología de la Cultura. Conceptos y problemas. Argentina: Biblos.

Mead, M. (1971) Cultura y compromiso. Estudios acerca de la ruptura generacional. España: Gedisa

Narodowski, M (1994) Infancia y Poder. Argentina: Aiqué.

Narodowski, M (2006) Hacia un mundo sin adultos. Argentina: Debate.

Narodowski, M.; Brailovsky, D. (1994) La cuestión del fin de la razón de Estado en la historia de la escolarización. Cuadernos de Historia da Educacao. Volumen 4, pp.143-154.

Recalcatti, M. (2016) La hora de la clase, por una erótica de la enseñanza. España: Anagrama.

Reguillo, R. (2012) Culturas juveniles. Formas políticas del desencanto. Argentina: Siglo XXI Editores.

Rosales, G., Martin, M., y Gómez, N. (2018) Relaciones Intergeneracionales en Escuelas Secundarias de la Ciudad de San Luis: Sentidos construidos por las/os jóvenes respecto de los vínculos con sus adultos educadores. VI Reunión Nacional de Investigadorxs de Argentina. Publicado en Actas GT4. ISSN 1851-4871. Disponible en https://bit.ly/2QEjqwr

Rosales, G., Martin, M., y Gómez, N. (2019) Relaciones Intergeneracionales y Escuelas Secundarias de Sectores Populares: Sentidos construidos por los/as adultos educadores. Kimun. Revista Interdisciplinaria de Formación Docente. Año 5, N°8. Pág. 7-28. Disponible en https://bit.ly/2XCdqG4

Published

2020-01-30

How to Cite

Rosales, G., Martín, M., Labella, M., & Gómez, N. (2020). “Between” new and old generations in high school: approaches to a landscape in transition. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 1(1), 163–182. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7224