Main Article Content

Gabriel Rosales
Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de San Luis, Argentina
Argentina
http://orcid.org/0000-0003-0108-5328
Biography
Marisol Martín
Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de San Luis, Argentina
Argentina
http://orcid.org/0000-0002-5665-8608
Biography
Mariana Labella
Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de San Luis, Argentina
Argentina
http://orcid.org/0000-0001-8885-9175
Biography
Noelia Gómez
Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de San Luis, Argentina
Argentina
http://orcid.org/0000-0003-0006-4322
Biography
Vol. 1 No. 1 (2020): ¿Hacia dónde va la investigación educativa?, RESEARCHES, pages 163-182
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7224
Submitted: Nov 21, 2019 Accepted: Jan 9, 2020 Published: Jan 30, 2020
How to Cite

Abstract

This article presents some provisional conclusion after two years of work from the research project 4-3418, from the Faculty of Human Sciences, National University of San Luis. In a context of Intergenerational relationship ?s transformation in educational institutions, this Project searches students and adult educators experiences about their relationships in some schools in San Luis, Argentine. The corpus we use is made up of questionnaires, pedagogical narratives and discussion groups.

The experiencias about I R that are alluded by young students and adult educators can be organized in three categories from an analytical perspective: the pedagogical-didactic, the personal-affective, the institutional. These categories indicated, to our knowledge, different reading keys that they prioritize to symbolize, characterize and evaluate their intergenerational relationships. Then the article shows some agreement and disagreement between the way students and teachers experience their IR at school

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Abramowski, A. (2010). Maneras del querer. Los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. Argentina: Paidós.

Antelo, E. (2001). “La pedagogía y la época”. En S. Serra (Comp.) La pedagogía y los imperativos de la época. Autoridad, violencia, tradición, alteridad (pp). Argentina: Novaeduc.

Antelo, E. (2005) La falsa antinomia entre enseñanza y cuidado. El monitor de la Educación. N°4 (5ta. Época). Pág. 36-39. Argentina: Ministerio de Educación.

Bauman, Z. (2007) Entre nosotros, las generaciones. En Larrosa, J. (Ed.) Entre nosotros, la convivencia entre las generaciones. España: Fundació Viure i Conviure - Caixa Catalunya. pp. 101-127.

Benjamín, W. (1998) Experiencia y Pobreza. En Benjamín, W. Iluminaciones. España: Taurus.

Dubet, F (2006) El declive de las instituciones. España: Gedisa

Dubet, F.; Martucheli, D. (1996) En la Escuela. Sociología de la Experiencia Escolar. Argentina: Losada.

Dussel, I. (2006) Amor y pedagogía. Notas sobre las dificultades de un vínculo. En Frigerio, G. (Coord.) Educar, figuras y efectos del amor. Argentina: Del Estante Editorial.

Elías, N. (1997) La civilización de los padres. En Elías, N. La civilización de los padres y otros ensayos. Colombia: Norma.

Margulis, M (2009) Sociología de la Cultura. Conceptos y problemas. Argentina: Biblos.

Mead, M. (1971) Cultura y compromiso. Estudios acerca de la ruptura generacional. España: Gedisa

Narodowski, M (1994) Infancia y Poder. Argentina: Aiqué.

Narodowski, M (2006) Hacia un mundo sin adultos. Argentina: Debate.

Narodowski, M.; Brailovsky, D. (1994) La cuestión del fin de la razón de Estado en la historia de la escolarización. Cuadernos de Historia da Educacao. Volumen 4, pp.143-154.

Recalcatti, M. (2016) La hora de la clase, por una erótica de la enseñanza. España: Anagrama.

Reguillo, R. (2012) Culturas juveniles. Formas políticas del desencanto. Argentina: Siglo XXI Editores.

Rosales, G., Martin, M., y Gómez, N. (2018) Relaciones Intergeneracionales en Escuelas Secundarias de la Ciudad de San Luis: Sentidos construidos por las/os jóvenes respecto de los vínculos con sus adultos educadores. VI Reunión Nacional de Investigadorxs de Argentina. Publicado en Actas GT4. ISSN 1851-4871. Disponible en https://bit.ly/2QEjqwr

Rosales, G., Martin, M., y Gómez, N. (2019) Relaciones Intergeneracionales y Escuelas Secundarias de Sectores Populares: Sentidos construidos por los/as adultos educadores. Kimun. Revista Interdisciplinaria de Formación Docente. Año 5, N°8. Pág. 7-28. Disponible en https://bit.ly/2XCdqG4