Current Issue
We open this first issue with a visual proposal that encapsulates this vision:
an Athena whose head opens, revealing a Cubist reinterpretation of “The Lesson”, with Alice and the White Rabbit as symbols of curiosity and transgression. This image not only invites us to question established structures but also celebrates “lucid madness” as a driving force for educational transformation. It is not merely a visual resource—it is a manifesto: education, in its critical practice, requires deconstruction, play, risk, and a certain degree of madness, understood as a call to transcend boundaries, to see reality anew, and to grasp the double or triple essence of ideas and things.
The contributions with which we begin this journey approach education from diverse perspectives—philosophical, sociological, linguistic, and pedagogical. Each text is a counterpoint that invites reflection, questioning, and the collective construction of knowledge. Thus, Contrapuntos en Educación is presented not merely as an academic journal, but as a laboratory of ideas, a space for intellectual resistance, and a platform for educational innovation.
We invite our readers to embark on this journey of exploration and transformation. May each page serve as an invitation to think of education not as a closed process, but as a continuous becoming, full of possibilities and challenges.
Because, as the image accompanying this issue reminds us:
“Here, we don’t cure educational madness… we analyze it, we write it, and we publish it.”
Welcome to Contrapuntos en Educación.
Full Issue
Arrancamos
Artículos
La revista CONTRAPUNTOS EN EDUCACIÓN. Revista del Instituto Universitario de Investigación en Formación de Profesionales de la Educación (IFE) está dirigida a personas académicas, investigadoras y profesionales de la educación, la cual tiene como propósito principal impulsar la transformación social en el ámbito educativo.
Esta revista emerge de uno de los objetivos fundamentales del Instituto de Investigación en Formación de Profesionales de la Educación (IFE) de la Universidad de Málaga (UMA), que supone incentivar la generación de conocimiento reflexivo, así como el debate en el campo de las profesiones educativas. Por ello, concebimos estas páginas como un espacio fundamental para la difusión, la discusión y el intercambio de ideas sobre investigaciones, experiencias, análisis y revisiones teóricas relacionadas con el ámbito educativo.
Asimismo, apostamos por un estilo plural que dé cabida a trabajos presentados en diferentes formatos, respondiendo a las diversas áreas de conocimiento. Cabe destacar que el IFE está conformado por alrededor de 180 investigadores/as de 10 grupos de investigación de las siguientes áreas de conocimiento: Didácticas de la Matemática, de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales, Didáctica y Organización Escolar, Teoría e Historia de la educación y las Didácticas de las Lenguas, las Artes y el Deporte.
Publication Facts
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- UMA Editorial

