Hegemonic logics of evaluation: tensions and contradictions in educational assessment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.5.2.2024.19246

Keywords:

classroom assessment, standardized testing, assessment and reproduction inequality, teaching and evaluation, democratic assessment

Abstract

This article, written as an essay, seeks to contribute to the reflection on the discourses and practices of evaluation that support the hegemonic meritocratic thinking on education, reinforcing the conservative function of social and cultural reproduction (Bourdieu and Passeron, 1967). A reflection on evaluation in teaching is proposed, in a scenario in which the school seems to be stuck in fruitless debates without advancing in the construction of a critical thinking that enables or promotes an analytical view that problematizes the voracious and uncritical consumption of information that comes mainly from social networks and mass media. It also analyses the resistance, tensions and contradictions that coexist with the ideas and actions proposed from a pedagogical approach to evaluation as an evaluative and reflective, democratic practice, whose meaning and functionality is inseparable from teaching. As a contribution to deepen the subject, it is described and analysed an experience of mass evaluation in the Province of Buenos Aires, which is positioned as a teaching policy and challenges the hegemonic logic of standardised tests.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
147
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biography

Ingrid Sverdlick, Ordinary Professor, Social Science Institute, National Arturo Jauretche University

Directora del Programa de educación inclusiva y de pedagogía universitaria. Universidad Nacional Arturo jauretche, Argentina.

Directora de la Carrera de Especialización en Docencia Universitaria de la Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Argentina

Directora Provincial de Evaluación e Investigación Educativa de la Dirección de Cultura y Educación del Gobierno de la Pcia de Bs. As., Argentina.

References

Anijovich, R. y Capelletti, G. (2017). La evaluación como oportunidad. Paidós.

Connell R.W. (2006). Escuelas y justicia social. (3ª ed.). Morata.

Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (1967). La reproducción. Laia.

Braslavsky, C. (1985). La Discriminación Educativa. Miño y Dávila.

Feldman, D. (2023). Enseñanza y responsabilidad. Anales de la educación común, 4(1-2). https://n9.cl/jcq4g

Fenstermacher, G. (1989). Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza. En M. Wittrock, La investigación en la enseñanza (149-179) Paidós.

Jackson, Ph. W. (1968). La vida en las aulas. Morata.

Martín, K. (1978, 29 de mayo) Paulo Freire: "La educación es siempre un quehacer político". El País. https://n9.cl/053t3

Perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. Colihue.

Sverdlick. I. (2012). ¿Qué hay de nuevo en evaluación educativa? Noveduc.

Sverdlick. I. (2019 a). ¿Qué puede haber de nuevo en la evaluación educativa? El debate continúa. Comunidad OPPPED/Ciencias de la Educación /Facultad de Filosofía y letras /UBA. https://n9.cl/u69fu

Sverdlick. I. (2019 b) Inclusión educativa y derecho a la educación: La disputa de los sentidos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(26), 1-24. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3197

Sverdlick. I. (2020). La evaluación en cuarentena. Reflexiones en un presente desconocido sobre un futuro incierto. Sociales y Virtuales, 7(7). https://n9.cl/jsnkcn

Sverdlick. I. (2021). La evaluación interpelada en tiempos de pandemia 2020-2021. Revista Anales de la Educación Común, 2(1-2), 139–148.

https://n9.cl/q91hk

Sverdlick, I. y Austral, R. (2023). Democracia, Educación y derecho al futuro en la provincia de Buenos Aires. Revista Anales de la Educación Común, 4(1-2), 11-21, https://n9.cl/2gacw

Sverdlick, I. Austral, R. y Moyano, I. (2023) Evaluaciones estandarizadas. Críticas y contrapuntos a las lógicas hegemónicas a partir de una experiencia reciente en la provincia de Buenos Aires. Jornal de Políticas Educacionais, 17, 1-25. http:// 10.5380/jpe.v17i2.92257

Published

2024-07-31

How to Cite

Sverdlick, I. (2024). Hegemonic logics of evaluation: tensions and contradictions in educational assessment. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 5(2), 8–25. https://doi.org/10.24310/mar.5.2.2024.19246

Issue

Section

STUDIES AND ESSAYS