Development of an educational research model based on Constructivist Grounded Theory
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i2.13082Keywords:
Methodology, Pedagogical Research, Qualitative AnalysisAbstract
This article reflects on the application of Constructivist Grounded Theory in educational research. The aim is to offer a model of educational research based on Constructivist Grounded Theory that can be replicated in future research in the field. Firstly, the perspective on which the whole study is based is presented, emphasizing the quality criteria in qualitative research and how they should be taken into account when carrying out the research design. In this sense, concrete guidelines are offered for the implementation of each of the criteria for future lines of research. The research carried out —and which serves as a practical example— focuses on studying the processes that accompany Primary Education teachers in the self-awareness of their methodological perspective and its implementation in the classroom. For this purpose, a research has been designed which consists of four stages, based on the postulates of Grounded Theory, which are the collection of information, the organization, the analysis of the data and, finally, the development of the theory. The whole process is supported by the qualitative analysis software (CADQAS) Atlas.ti. Subsequently, the results obtained are presented, through the network of categories that pivot on the methodological perspective of the teachers, and the discussion about them. Finally, we conclude by showing the value that Constructivist Grounded Theory brings to research in education and the future lines of research on which to continue working in the future.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Aguilar Gavira, S. y Barroso Osuna, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 73-88. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
Alarcón, A. A., Munera, L. y Montes, A. J. (2017). La Teoría Fundamentada en el Marco de la Investigación Educativa. Saber, Ciencia y Libertad, 12(1), 236-245. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1475
Bedacarratx, V. (2021). Sujetos y afectos en la inserción al mundo profesional de la docencia. Ciencia y Educación, 5(2), 7-24. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp7-24
Bolívar, A. (2020). Entre los deseos y la realidad: La formación del profesorado y su acceso. Aula Magna 2.0. [Blog]. https://cuedespyd.hypotheses.org/7515
Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory (Introducing Qualitative Methods series). SAGE Publications Ltd.
Charmaz, K. (2016). The power of constructivist grounded theory for critical inquiry. Qualitative Inquiry, 23(1), 34-45. DOI: 10.1177/1077800416657105
Charmaz, K. y Thornberg, R. (2020). The pursuit of quality in grounded theory. Qualitative Research in Psychology. DOI: 10.1080/14780887.2020.1780357
Corbin, J. (2010). La investigación en la Teoría Fundamentada como medio para generar conocimiento profesional, en Bérnard Calva, S. (coord..) La Teoría Fundamentada: una metodología cualitativa (pp.13-54). Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://bit.ly/3BsHCqi
Day, C. (2018). Educadores comprometidos. Narcea Ediciones.
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (1994) Introduction: Entering the Field of Qualitative Research, en Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (eds.) Handbook of Qualitative Research, (pp-1-26). Sage.
Díaz Jiménez, R (2011). Trabajo Social y discapacidad intelectual en centros residenciales y de día en Andalucía. Aproximación desde la Teoría Fundamentada [Tesis Doctoral]. Universidad Pablo de Olavide. https://bit.ly/3zhPZDi
Eisner, E.W. (1998). El ojo ilustrado: indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Paidós.
Estrada-Acuña, R.A., Arzuaga M.A., Giraldo C.V. y Cruz, F. (2021). Diferencias en el análisis de datos desde distintas versiones de la Teoría Fundamentada. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 51 mayo-agosto, 2021, 185-229. DOI: empiria.51.2021.30812
Fàbregues, S. y Paré M.H. (2007). Reseña de Constructing Grounded Theory: A practical guide through qualitative analysis, de Kathy Charmaz. Ressenyes. Papers: Revista de Sociología, (86), 284-287. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v86n0.825
Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Gibson, D.M. Dollarhide, C.T. y Moss, J.M. (2010). Professional Identity Development: A Grounded Theory of Transformational Tasks of New Counsellors. Counsellor Education & Supervision, 50, 21-38. https://bit.ly/3BlrCq5
Glaser y Strauss (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. (Forni, F., trad.) Aldine Transaction.
Guba, E. y Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa, en Denman, C. y Haro, J.A. Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social (pp.113-145). Colegio de Sonora.
Guerrero Bejarano, M.A. (2016) La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9. DOI: 10.33890/innova.v1.n2.2016.7
Iborra Cuéllar, A. (2003). Rituales y tareas del desarrollo: Cambios generacionales y repercusiones en la madurez personal. (Tesis Doctoral). Universidad de Valencia.
Jiménez-Fontana, R., García-González, E.y Cardeñoso, M. J. (2017). Teoría Fundamentada: estrategia para la generación teórica desde datos empíricos. Campo Abierto, 36(1), 29-46. https://doi.org/10.17398/0213-9529.36.1.29
Juanillo- Maluenda, H. (2019). Posicionamiento del investigador de enfermería en la utilización de la Teoría Fundamentada Constructivista. Enfermería Universitaria, 16(2), 205-205. http://dx.doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.2.638
Mejía Navarrete, J. (2000). El muestreo en la investigación cualitativa. Investigaciones Sociales, 5, 165-180. https://doi.org/10.15381/is.v4i5.6851
Muñoz, J. y Sahagún, M. (2017). Hacer análisis cualitativo con ATLAS.ti 7. Manual de uso. Zenodo. DOI: 10.5281/zenodo.273997
Rivas, I. (2020). La investigación educativa: del rol forense a la transformación social. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (1), 3-22 DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7413
San Martín, D. (2014). Teoría Fundamentada y ATLAS.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104-122. https://bit.ly/3roATte
Taylor S.J. y Bogdan R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.
Tracy, S. (2021). Calidad cualitativa: ocho pilares para una investigación cualitativa de calidad. Márgenes. Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 2(2), 173-201. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.12937
Vivar, C. G., Arantzamendi, M., López-Dicastillo, O., y Gordo Luis, C. (2010). La Teoría Fundamentada como Metodología de Investigación Cualitativa en Enfermería. Index de Enfermería, 19(4), 283-288. https://bit.ly/3eALPi7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

