Doctoral theses: history, politics and university legislation
DOI:
https://doi.org/10.24310/mar.5.2.2024.18975Keywords:
doctoral theses, educational policy, educational legislation, history of education, universityAbstract
This paper aims to provide a historical and legislative overview of doctoral theses in Spain as a fundamental element to understand the development of university education and the changes it has been experiencing. To do this, its evolution is analyzed from the educational, historical and political context. After an introduction, the text is divided into two main parts. The first covers from the origins of doctoral theses and the first legislation to the Civil War. The second part addresses the changes in the doctorate and doctoral theses from educational legislation and policies after the Civil War to the preset. In conclusion, we can see how being a doctor has been changing its meaning from a more elitist title linked to issues of status and liturgy to a modern, academic and scientific conception, with the doctoral thesis as a reference, where research training and the contributions to the increase in the field of disciplinary knowledge and to society have been a constant, and through this analysis the parallels between the evolution of the university institution itself and that of the doctoral theses can also be confirmed.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Baldó, M. (2000). “El Plan de 1900 y la renovación de la enseñanza de la Historia” . En L.E. Rodríguez-San Pedro (Ed.). Las universidades hispánicas: de la monarquía de los austrias al centralismo liberal. Tomo II. (pp.59-76) Universidad de Salamanca.
Capitán, A. (1994). Historia de la educación en España II. Pedagogía contemporánea. Dykinson.
Escribano, J.J., Español, L. y Martínez,MªA. (2007). El doctorado en matemática durante la II República Española. LLULL 30, pp.51-64.
Hernández, Díaz, J.Mª (1995). “El debate sobre la Universidad en torno a la Ley Moyano (1857)”. En L. Vega Gil, (coord.). Moderantismo y educación en España. Estudios en torno a la Ley Moyano. (pp.109-126) Instituto Florián de Ocampo.
Jiménez, M. y Sevilla, D. (2017). El doctorado en España: estudio e implicaciones dentro del espacio europeo de la educación superior. Revista Lusófona de Educação, 35, pp. 51-65.
Miguel, A. (2000). “Aportaciones al estudio de la literatura gris universitaria. La evolución de la tesis doctoral en España”. En J. López Yepes, (coord.). Teoría, historia y metodología de las Ciencias de la Documentación (1975-2000). (pp.431-438) Universidad Complutense de Madrid.
Miguel, A. (2003). “Los estudios de doctorado y el inicio de las tesis doctorales en España, 1847-1900”. En J.R. Cruz (ed.). Archivos universitarios e historia de las universidades. (pp.197-222) Dykinson.
Niño, A. (2013). “La reforma de la Facultad de Filosofía y Letras y sus referentes internacionales”. En E. González y A. Ribagorda (eds.). La Universidad Central durante la Segunda República. (pp.67-106) Universidad Carlos III.
Otero, L.E. (dir,)(2006). La destrucción de la ciencia en España. Depuración universitaria en el franquismo. Editorial Complutense.
Palma, M. (2019). Bolonia 20 años después. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Puelles, M. (1991). Educación e ideología en la España contemporánea. Tecnos.
Puelles, M. (2009). Modernidad, republicanismo y democracia: una historia de la educación en España (1898-2008). Tirant lo Blanch.
Rodríguez, A. (2002). “La orientación en la universidad: ámbitos de intervención, metas y objetivos, roles y funciones del orientador. Análisis de una estrategia de orientación de la orientación en el currículum universitario”. En A. Lázaro y V. Álvarez (coords.). Calidad de las universidades y orientación universitaria. (pp.171-194) Aljibe.
Rodríguez-López, C. (2013). “Las tres vidas de la Universidad de Madrid durante la Guerra Civil.” En E. González y A. Ribagorda (eds.). La Universidad Central durante la Segunda República. (pp.323-349) Universidad Carlos III de Madrid.
Ruiz Berrio, J. (dir.)(1996). La educación en España. Textos y documentos. Actas.
Sanchidrián, C., Grana, I, y Martín, F. (2011). Análisis y valoración de los expedientes de depuración del profesorado de Instituto de Segunda Enseñanza en el franquismo (1936-1942). Resultados generales. Revista de Educación, 356, pp.377-399.
Sevilla, D. (2022). “Cambiar la Educación para una sociedad en cambio: la Reforma Educativa de los setenta.” En C. Sanchidrián (coord.). La modernización de la enseñanza tras la Ley General de Educación: contextos y experiencias. (27-46) Tirant lo Blanc.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

