The Management of School Coexistence From the Organizational Dimension in High Schools with Different Levels of School
DOI:
https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.17387Keywords:
educational management, school coexistence, school efficacyAbstract
In this paper are presented the results of a study on the management of school life in high schools with high and low levels of school effectiveness in the city of Aguascalientes, Mexico. For this article, a qualitative approach was carried out in which individual and group interviews with teachers and directors of 16 schools were analyzed, although a mixed sequential methodology was used in the broader investigation of which this report is part. It was found that there are similar practices in schools with high and low school effectiveness in the management of coexistence because they perceive it as something secondary to the educational labor and activities are carried out that only tangentially promote inclusion, equity, participation and conflict resolution, even so, in high- efficacy schools, more and better management practices included in the explored indicators were detected.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Bolívar, A., & Murillo, F. J. (2017). El efecto escuela: un reto de liderazgo para el aprendizaje y la equidad. En J. Weinstein & G. Muñoz (Eds.), Mejoramiento y liderazgo en la escuela. Once miradas (1a edición, pp. 71–112). Ediciones Universidad Diego Portales: Centro de Desarrollo del Liderazgo Educativo (CEDLE). https://bit.ly/3uq7Xme
Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1996). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza (2da. Ed.). Distribuciones Fontamara.
Carbajal-Padilla, P., & Fierro Evans, M. C. (2021). Modelo de convivencia para atender, prevenir y erradicar la violencia escolar (Primera ed). Universidad Iberoamericana León - Secretaría de Educación de Guanajuato. https://www.seg.guanajuato.gob.mx/Aconvivir/PublishingImages/Atencion/ModelodeConvivenciaparalaatencion%2Cprevencionyerradicacion.pdf
Cortes Medina, S. A. (2019). Prácticas de liderazgo escolar en telebachilleratos comunitarios según su nivel de eficacia escolar [Universidad Autónoma de Aguascalientes]. http://hdl.handle.net/11317/1769
Daily, S. M., Mann, M. J., Lilly, C. L., Dyer, A. M., Smith, M. L., & Kristjansson, A. L. (2020). School Climate as an Intervention to Reduce Academic Failure and Educate the Whole Child: A Longitudinal Study. The Journal of school health, 90(3), 182–193. https://doi.org/10.1111/JOSH.12863
Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, G., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón Quero, M., Savané, M.-A., Sing, K., Stavenhagen, R., Won Sur, M., & Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI (J. Delors (ed.)). México, D.F.?: Librería Correo de la UNESCO.
Fierro-Evans, C., & Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 1–14. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-
Fierro-Evans, C., & Fortoul, B. (2022). “Mejorar la convivencia”. Una relectura analítica de experiencias innovadoras en escuelas latinoamericanas. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE, 27(92), 15–45. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662022000100015&script=sci_arttext
Fierro Evans, M. C., Lizardi, A., Tapia, G., & Juárez, M. (2013). Convivencia escolar: Un tema emergente de investigación educativa en México. En Convivencia, disciplina y violencia en las escuelas 2002-2011 (1a ed.). Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
Flores-Crespo, P., Martínez Rizo, F., Mendoza, D. C., Marquez, A., & Sandoval, A. (2017). Educación y Desigualdad: a 50 años del Informe Coleman. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa - COMIE, 1–17.
Gómez, M. del C., & Agramonte, R. de la C. (2022). La convivencia escolar: un tema recurrente en el contexto de las prácticas educativas actuales. Revista Espacios, 43(06).
Hirmas, C., & Carranza, G. (2009). Matriz de indicadores sobre convivencia democrática y cultura de paz en la escuela. En III Jornadas de Cooperación Iberoamericana sobre Educación para la Paz, la Convivencia Democrática y los Derechos Humanos (pp. 56–136). Salesianos Impresores.
INEE. (2019). La convivencia escolar como condición básica para la enseñanza y el aprendizaje en los planteles de educación media superior en México ECEA 2016 (M. C. Fierro Evans, A. Chaparro-Caso López, & A. M. García Medina (eds.); 1ra ed.). Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. www.inee.edu.mx
Leyton-Leyton, I. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: una revisión de literatura latinoamericana (2007-2017). Revista Colombiana de Educación, 1(80), 227–260. https://doi.org/10.17227/RCE.NUM80-8219
Lozano, D. F., & Maldonado, L. (2020). Relación entre convivencia, inclusión, disciplina y violencia escolar en. En Daena: International Journal of Good Conscience (Vol. 15, Número 1).
Luzarraga Martín, J. M., Nuñez Lozano, J. M., & Etxeberria Murgiondo, J. (2018). Análisis de las expectativas de los centros de Bachillerato de alta y baja eficacia escolar. Percepción de la Inspección Educativa. Revista Complutense de Educacion, 29(4), 1075–1090. https://doi.org/10.5209/RCED.54683
Marshall, C., & Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research. En Designing qualitative research. SAGE Publications Inc. https://bit.ly/35bkth2
Mora, N., Chaparro, A. A., & Caso, J. (2017). Comparación de prácticas escolares orientadas a la convivencia, de escuelas de alta y baja eficacia, en secundarias del estado de Baja California. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, 1–14. https://bit.ly/3ukQiMS
Murillo, F. (2008). Hacia un Modelo de Eficacia Escolar. Estudio Multinivel sobre los Factores de Eficacia de las Escuelas Españolas. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(1), 4–28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2521687
Padilla González, L. E., Guzmán Ramírez, C., Lizasoain Hernández, L., & García-Medina, A. M. (2018). Eficacia escolar y aspiraciones educativas en el bachillerato: Un estudio longitudinal contextualizado en Aguascalientes, México. Revista Mexicana de Investigacion Educativa, 23(78), 687–709. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662018000300687&script=sci_arttext
Pedroza Zúñiga, L. H., Peniche Cetzal, R. S., & Lizasoain Hernández, L. (2018). Criterios para la identificación y selección de escuelas eficaces de nivel medio superior. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 20(1), 14–25. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.2170
Rodríguez-Figueroa, H. M. (2019). La convivencia escolar desde la perspectiva sociocultural [Universidad Autónoma de Aguascalientes]. http://hdl.handle.net/11317/1798
Rodríguez-Figueroa, H. M. (2021). Convivencia escolar: revisión del concepto a partir de dos estudios de caso. Sinéctica, 57, 1–20. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/1272
Valdés-Morales, R., López, V., Jiménez-Vargas, F., Valdés-Morales, R., López, V., & Jiménez-Vargas, F. (2019). Inclusión educativa en relación con la cultura y la convivencia escolar. Educación y Educadores, 22(2), 187–211. https://doi.org/10.5294/EDU.2019.22.2.2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

