The Management of School Coexistence From the Organizational Dimension in High Schools with Different Levels of School

Authors

  • Rubi Peniche Cetzal Universidad Autónoma de Baja California Mexico
  • Héctor Manuel Rodríguez Figueroa Universidad Iberoamericana León Mexico https://orcid.org/0000-0003-1314-4073

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.17387

Keywords:

educational management, school coexistence, school efficacy

Abstract

In this paper are presented the results of a study on the management of school life in high schools with high and low levels of school effectiveness in the city of Aguascalientes, Mexico. For this article, a qualitative approach was carried out in which individual and group interviews with teachers and directors of 16 schools were analyzed, although a mixed sequential methodology was used in the broader investigation of which this report is part. It was found that there are similar practices in schools with high and low school effectiveness in the management of coexistence because they perceive it as something secondary to the educational labor and activities are carried out that only tangentially promote inclusion, equity, participation and conflict resolution, even so, in high- efficacy schools, more and better management practices included in the explored indicators were detected.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
733
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Bolívar, A., & Murillo, F. J. (2017). El efecto escuela: un reto de liderazgo para el aprendizaje y la equidad. En J. Weinstein & G. Muñoz (Eds.), Mejoramiento y liderazgo en la escuela. Once miradas (1a edición, pp. 71–112). Ediciones Universidad Diego Portales: Centro de Desarrollo del Liderazgo Educativo (CEDLE). https://bit.ly/3uq7Xme
Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1996). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza (2da. Ed.). Distribuciones Fontamara.
Carbajal-Padilla, P., & Fierro Evans, M. C. (2021). Modelo de convivencia para atender, prevenir y erradicar la violencia escolar (Primera ed). Universidad Iberoamericana León - Secretaría de Educación de Guanajuato. https://www.seg.guanajuato.gob.mx/Aconvivir/PublishingImages/Atencion/ModelodeConvivenciaparalaatencion%2Cprevencionyerradicacion.pdf
Cortes Medina, S. A. (2019). Prácticas de liderazgo escolar en telebachilleratos comunitarios según su nivel de eficacia escolar [Universidad Autónoma de Aguascalientes]. http://hdl.handle.net/11317/1769
Daily, S. M., Mann, M. J., Lilly, C. L., Dyer, A. M., Smith, M. L., & Kristjansson, A. L. (2020). School Climate as an Intervention to Reduce Academic Failure and Educate the Whole Child: A Longitudinal Study. The Journal of school health, 90(3), 182–193. https://doi.org/10.1111/JOSH.12863
Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, G., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón Quero, M., Savané, M.-A., Sing, K., Stavenhagen, R., Won Sur, M., & Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI (J. Delors (ed.)). México, D.F.?: Librería Correo de la UNESCO.
Fierro-Evans, C., & Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 1–14. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-
Fierro-Evans, C., & Fortoul, B. (2022). “Mejorar la convivencia”. Una relectura analítica de experiencias innovadoras en escuelas latinoamericanas. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE, 27(92), 15–45. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662022000100015&script=sci_arttext
Fierro Evans, M. C., Lizardi, A., Tapia, G., & Juárez, M. (2013). Convivencia escolar: Un tema emergente de investigación educativa en México. En Convivencia, disciplina y violencia en las escuelas 2002-2011 (1a ed.). Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
Flores-Crespo, P., Martínez Rizo, F., Mendoza, D. C., Marquez, A., & Sandoval, A. (2017). Educación y Desigualdad: a 50 años del Informe Coleman. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa - COMIE, 1–17.
Gómez, M. del C., & Agramonte, R. de la C. (2022). La convivencia escolar: un tema recurrente en el contexto de las prácticas educativas actuales. Revista Espacios, 43(06).
Hirmas, C., & Carranza, G. (2009). Matriz de indicadores sobre convivencia democrática y cultura de paz en la escuela. En III Jornadas de Cooperación Iberoamericana sobre Educación para la Paz, la Convivencia Democrática y los Derechos Humanos (pp. 56–136). Salesianos Impresores.
INEE. (2019). La convivencia escolar como condición básica para la enseñanza y el aprendizaje en los planteles de educación media superior en México ECEA 2016 (M. C. Fierro Evans, A. Chaparro-Caso López, & A. M. García Medina (eds.); 1ra ed.). Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. www.inee.edu.mx
Leyton-Leyton, I. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: una revisión de literatura latinoamericana (2007-2017). Revista Colombiana de Educación, 1(80), 227–260. https://doi.org/10.17227/RCE.NUM80-8219
Lozano, D. F., & Maldonado, L. (2020). Relación entre convivencia, inclusión, disciplina y violencia escolar en. En Daena: International Journal of Good Conscience (Vol. 15, Número 1).
Luzarraga Martín, J. M., Nuñez Lozano, J. M., & Etxeberria Murgiondo, J. (2018). Análisis de las expectativas de los centros de Bachillerato de alta y baja eficacia escolar. Percepción de la Inspección Educativa. Revista Complutense de Educacion, 29(4), 1075–1090. https://doi.org/10.5209/RCED.54683
Marshall, C., & Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research. En Designing qualitative research. SAGE Publications Inc. https://bit.ly/35bkth2
Mora, N., Chaparro, A. A., & Caso, J. (2017). Comparación de prácticas escolares orientadas a la convivencia, de escuelas de alta y baja eficacia, en secundarias del estado de Baja California. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, 1–14. https://bit.ly/3ukQiMS
Murillo, F. (2008). Hacia un Modelo de Eficacia Escolar. Estudio Multinivel sobre los Factores de Eficacia de las Escuelas Españolas. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(1), 4–28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2521687
Padilla González, L. E., Guzmán Ramírez, C., Lizasoain Hernández, L., & García-Medina, A. M. (2018). Eficacia escolar y aspiraciones educativas en el bachillerato: Un estudio longitudinal contextualizado en Aguascalientes, México. Revista Mexicana de Investigacion Educativa, 23(78), 687–709. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662018000300687&script=sci_arttext
Pedroza Zúñiga, L. H., Peniche Cetzal, R. S., & Lizasoain Hernández, L. (2018). Criterios para la identificación y selección de escuelas eficaces de nivel medio superior. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 20(1), 14–25. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.2170
Rodríguez-Figueroa, H. M. (2019). La convivencia escolar desde la perspectiva sociocultural [Universidad Autónoma de Aguascalientes]. http://hdl.handle.net/11317/1798
Rodríguez-Figueroa, H. M. (2021). Convivencia escolar: revisión del concepto a partir de dos estudios de caso. Sinéctica, 57, 1–20. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/1272
Valdés-Morales, R., López, V., Jiménez-Vargas, F., Valdés-Morales, R., López, V., & Jiménez-Vargas, F. (2019). Inclusión educativa en relación con la cultura y la convivencia escolar. Educación y Educadores, 22(2), 187–211. https://doi.org/10.5294/EDU.2019.22.2.2

Published

2025-07-31

How to Cite

Peniche Cetzal, R., & Rodríguez Figueroa, H. M. (2025). The Management of School Coexistence From the Organizational Dimension in High Schools with Different Levels of School. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 6(2), 203–220. https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.17387

Issue

Section

RESEARCHES

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.